M8 turbo (update sida 2)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tackar alla!=)

Boost: Stämmer bra de, "dubbeltopp med fasta förbränningsrum".

Har inte löst förbränningsrums frågan heller. Men jag tänkte börja med att få igång den, sen får vi se hur det ser ut med värme och ladd.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Tackar alla!=)

Boost: Stämmer bra de, "dubbeltopp med fasta förbränningsrum".

Har inte löst förbränningsrums frågan heller. Men jag tänkte börja med att få igång den, sen får vi se hur det ser ut med värme och ladd.
OK kör lungt bara!! Det låter som du får skaffa topp med lösa förbränningsrum som går att svarva. Undra vad Bondockers turbo topp kostar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Jag så att du fått svar på kompförhållandet 11,8-1 låter det som ,,,Hoppas det är rätt,,

Jag skulle då gjort en snikvers,,,,Satt dit spacerplatt (dubbla fotpackningar ) under cylindrarna. Det skulle nog duga med endast 0,5 mm extra.. Då skulle den med lite tur bli på ca 10,5-1 eller ännu bhättre 10-1 ??? Obs tokgissat.. Baserar denna gissning på kompisarens tc 900 som org har något liknade 11,7-1 och vi planade toppen 0,8mm,,,Det resulterade i 13,5-1 .. Nu var det räknat på en 300cc och åt andra hållet !! så 0,5 höj på din är skitsvårt att räkna på....Men man kan ha tur ibland,,,Jag kommer upp och hjälper dig kolla kompförhållandet om du sätter dit dubbla packningar...

Jag tror faktist inte du losar så fruktansvärt på detta kommer funka riktigt bra om det duger med 0,5 mm ? ,visserligen blir ju klämspalten ännu högre ,, Men o andra sidan är det bra just i detta fall med turbo,,,Squishfarten sänks groteskt då och den blir bet mindre spik kännslig.

Du får en aning högre port tider också ca 2 grader med en extra fotpackning,, ,,Om vi gissar att den ligger på 198 nu så får du 200 blankt... Det är inte så märkvärdig porthöjd så jag tror inte det blir något blow out... Bara den höjningen i sig kan göra närmare 5 hk (utan turbo)

Jag skulle rek att göra detta innan någon körning!! (billig försäkring),, För det behövs bara att den råkar ladda till 0,6 bar så kan vevstaken kröka sig ,,Behövs bara en högvarvs spikning för det :madgrin:

Skulle du få ca 10-1 kan du ladda hutlöst mycket Runt 1 bar kan vara fullt möjligt då utan spik,
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Tror kompen är riktig, fått sagt att den ligger på 11,7-1.
Och att sätta en extra packning (0.45) skall sänka till ca 11,2-1.
"Hei. Put 1 ekstra sylbase pakning d øker 0.45mm Og kompen fra 11,7 til 11,2:1
" Frågade en norrman som kör rev turbo och detta var det svar jag fick. Han har koll på M maskinerna också.
Eftersom min maskin kommer gå på aningens högre ladd så blev det att ta hem en ny topp med lösa domer så att man kan (booost III kan ;) ) Ändra dem lite hur man vill. Tror den toppen ligger på 10,7-1... inte helt hundra på det dock. Får se hur det blir.

Om du pajjar din orginaltopp K-len så får du köpa min om du vill ;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Tror kompen är riktig, fått sagt att den ligger på 11,7-1.
Och att sätta en extra packning (0.45) skall sänka till ca 11,2-1.
"Hei. Put 1 ekstra sylbase pakning d øker 0.45mm Og kompen fra 11,7 til 11,2:1
" Frågade en norrman som kör rev turbo och detta var det svar jag fick. Han har koll på M maskinerna också.
Eftersom min maskin kommer gå på aningens högre ladd så blev det att ta hem en ny topp med lösa domer så att man kan (booost III kan ;) ) Ändra dem lite hur man vill. Tror den toppen ligger på 10,7-1... inte helt hundra på det dock. Får se hur det blir.

Om du pajjar din orginaltopp K-len så får du köpa min om du vill ;)

Ok ,,men det låter ju nästan bra ivf.. Jag skulle då köpt 0,6-0,7mm packningsämmne och höjt en bit till,,,då kryper den närmare 10,5 gissar jag.


Något jag verkligen skulle rek ni turboåkare är att keramikbelägga kolvtoppar och toppen förbrännings rum,,Även utblåset i cylindern .

Jag ska själv göra det på min och kompisarns tc ,, så jag har beställt hem keramik som man sprutar på och ungsbakar.. Fördelen är många,,man kan åka högre laddtryck innan spikning och kolven håller det dubbla påstås det ivf , Värmeförlusterna man normalt skickar ut i vattnet och genom kolven förvandlas till hk/nm istället. Även utan turbo har man såklart fördelar, mindere ringbelastning,,(kolvringar går kallare) man kan köra mer förtänt ,,snålare bestyckat mm.

Klen om du river lös toppen och kolvarna lösa kan jag bespruta dom om du vill,, vi har köpt rätt mycket så det räcker till några mot till ,,

Jag rek att läsa om keramik beh av 2 takt och ni kommer förstå fördelarna
 
Last edited:

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Det där med keramik låter ju riktigt intressant! har du nån bra länk Boost?

Gunde: Jo, m8orna har knacksensor, men inte tusingen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Det där med keramik låter ju riktigt intressant! har du nån bra länk Boost?

Det finns många sidor att läsa. Men på denna firma har dom tagit upp det viktigaste ,, så läs igenom minst allt om 2 takts behandling. Fiinns några sidor att läs på denna firma.

Den coating jag köpt har köpt kör många firmor med,,, och hemmacoatare lyckats bra med. (men man måste läsa på ordenligt om grundjobbet!!)

Jag aluminiumoxid blästrar först ytorna och sedan sprutas det på ett lager coating,,Därefetr in i ugn i 1 tim

Vi kommer behandla kolvtopp och förbränningsrum + utblåset på cylindern. Kolvaran vi kör hat redan fricktionsmedel på kjolarna.
Den sort vi köpt är silverblåfärgad och kan poleras dessutom för ännu bättre värmeavledning.


http://www.swaintech.com/store.asp?pid=10313
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
segt som fan. Har inte rört M8an sen förra torsdagen. Står ett par kundmaskiner i verkstan som ska ha lite service o annat så M8an får stå och skämmas just nu.


I övrigt så är det väll vattenledningar, oljeledningar, barmätare och nå fästen till boondockerboxen som saknas. Sen är jag kluven på om jag ska ta och plocka bort cylindrarna och slänga in en liten spacer i underkant.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
okey boost... ?

Ja inte tänker jag väll tvinga dig kvar här. men däremot så visst är det intressant läsning och mkt bra att veta, det säger jag ingenting om.

Men om nån/några månad/er har denna tråd ramlat såpass långt ner. Så jag tycker du/ni/nån borde göra en helt ny tråd om 2T tubro med enbart info. För enlgit mig är det många som skummar igenom projekt trådar efter bilder, och missar all info. Så jag tycker en turbo tråd borde skapas i tekniksnack, och därefter klistras så alla framtida tubro konverterare kan läsa där.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
menade inte att du skulle få på skallen då du är en av dom som faktiskt kan/vet något på detta forum.

Om du tog illa upp så får jag be om ursäkt, tror budskapet blev lite fel. Jag tackar för infon, men tycker fortfarande de skall finnas en tråd där du(och andra) kan skriva allt (och lite till) du vet om turbo trim osv.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
menade inte att du skulle få på skallen då du är en av dom som faktiskt kan/vet något på detta forum.

Om du tog illa upp så får jag be om ursäkt, tror budskapet blev lite fel. Jag tackar för infon, men tycker fortfarande de skall finnas en tråd där du(och andra) kan skriva allt (och lite till) du vet om turbo trim osv.
Nu är jag också på offtopicvandring i din tråd, k-len. Ber om ursäkt för det...

Jag håller med dig, k-len. har sett både i din tråd och i andra att Boost besitter ohyggliga mängder matnyttig information. Det gör även vissa andra här på forumet. Jag tycker också att det är lite synd att "allt" hamnar i projekttrådar.

Om man skulle göra en tråd för portning, en tråd för turbo, en tråd för förgasare osv på samma sätt som jag gjorde en stingertråd, då skulle det vara möjligt att be om att få dessa matnyttiga trådar som "sticky", och man hittar "all" matnyttig info på ett ställe.

Mina 2 cent.

(pm'a om du vill att jag ska ta bort detta inlägg)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Hejhej:p va ett tag sen.

haft fullt upp att skotta snö i en vecka nu. Kommer 1-2 dm / dag. Lederna är pistade, så internet blir det inte så mkt av.

MEN, jävlar va de suger till i magen då man ser laddtrycket sluta på 0,7 bar. Rätt häftigt må ja säga;)