Tunn Cylinderfotspackning 0,5....

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hej har fått hem kolvar mm från sled-parts.
Jag köppte även en packningssatts men cyllinderfotspackningen är 0,5 och den som sitter där 0,8.
Kommer den nya svälla eller kan jag köra med 0,5mm?

Tacksam för snabba svar!:D
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

Du kommer få kolvarna närmare toppen = spikningar=Kolvarna spricker= ajaj... du får nog söka efter en sådan du ska ha, dvs 0.8 mm =(
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

FAN då måsste jag köpa en ny orginal för ca 600kr :mad:
Men men inte så mycket att göra åt det.....
Det var i alla fall dubbla kolvringar på kolvarna!:D
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

Bättre att köpa rätt packning för 600 än att renovera om hela motorn igen för ~6000 kr :D
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

blueprinta! :D

Kolla i alla kanaler om de finns typ trubbiga eller nå "bollar", slipa isf bort detta så kommer du få mera effekt :)

Alla hål å kanter, DOCK INTE VARS KOLVEN GÅR, DVS CYLINDERLOPPET! :)

Men alla andra hål å kanter =)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

Sorry för OT men IamFredrik logga in på msn!
Vafan jag är online men jag ser dig inte på min lista? wtf? :O

Skriv din mail i ett PM åt mig, nå ***** bugg

Gur ska jag slipa upp dem? Tack för alla svar och ideer föresten :D
Du ska INTE slipa upp dom! Kolla om du ser OJÄMNHETER , typ nån bula eller liknande, detta ska du isf slipa bort TILLS du har samma nivå som allt annat!
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

Men ditt råd är att jag ska köpa en ny cyllinderfotspackning iaf?
och någon sa att de nållager som jag fick med är sämmre pga färre nålar?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

gillar du att få haveri så kan du nog ha kvar din packning du har nu men annars så ska du köpa ny packning svar ja!

Följde dessa med till kolvarna så äre inget å fundera på, bara montera =)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

Antar att du kört med std kolvar förut och köpt smidda Wiseco el. liknande nu? Isåfall kan det mycket väl stämma att fotpackningen ska vara annorlunda, men det ska finnas mått att gå efter och därav se hur tjock fotpackning man ska ha.

Det du kan göra är att sätta dit en gammal kolv, gamla fotpackningen och på med cylindern och dra bultarna lämpligt. Kör sedan runt motorn så att den är absolut max i topp, dvs. vändpunkten. Sedan lägger du något som är HELT plant diagonalt över cylinderloppet och mäter med skjutmått avståndet mellan cylindertopp och kolvtopp. Demontera sedan och upprepa tidigare steg fast med nya grejor, sen ser du hur mkt som skiljer. Är det inte mer än 0,05-0,10mm är det acceptabelt, har du mer än så kan man börja fundera.

F.ö har jag hört att rotaxarna nästan trivs bättre med aningen högre komp, kan någon bekräfta det?

Ang. lagrena så hade du säkert korglösa lager (lösa pinnar) innan och fått lager med korgar nu? För en vanlig dödlig har det absolut ingen betydelse, korgade lager är något sämre ja, men då snackar vi inte längre konsumentmaskiner.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

okey men det konstiga med packningen är att det står att den ska passa till skidoo mxz 700 00-03 och summin mfl.
Men jag kollar senare vad de tar för cyllinderfotsoackningen!
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

Antar att du kört med std kolvar förut och köpt smidda Wiseco el. liknande nu? Isåfall kan det mycket väl stämma att fotpackningen ska vara annorlunda, men det ska finnas mått att gå efter och därav se hur tjock fotpackning man ska ha.

Det du kan göra är att sätta dit en gammal kolv, gamla fotpackningen och på med cylindern och dra bultarna lämpligt. Kör sedan runt motorn så att den är absolut max i topp, dvs. vändpunkten. Sedan lägger du något som är HELT plant diagonalt över cylinderloppet och mäter med skjutmått avståndet mellan cylindertopp och kolvtopp. Demontera sedan och upprepa tidigare steg fast med nya grejor, sen ser du hur mkt som skiljer. Är det inte mer än 0,05-0,10mm är det acceptabelt, har du mer än så kan man börja fundera.

F.ö har jag hört att rotaxarna nästan trivs bättre med aningen högre komp, kan någon bekräfta det?

Ang. lagrena så hade du säkert korglösa lager (lösa pinnar) innan och fått lager med korgar nu? För en vanlig dödlig har det absolut ingen betydelse, korgade lager är något sämre ja, men då snackar vi inte längre konsumentmaskiner.
Ja jag kör med std kolvar SPI.
Kan testa det du sa senare tack!
Eller borde det inte vara de som följde med eftersom att jag köppte alt i ett kitt och de skulle passa till mxz 700 - 00-03 summit mm.?