Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....
Antar att du kört med std kolvar förut och köpt smidda Wiseco el. liknande nu? Isåfall kan det mycket väl stämma att fotpackningen ska vara annorlunda, men det ska finnas mått att gå efter och därav se hur tjock fotpackning man ska ha.
Det du kan göra är att sätta dit en gammal kolv, gamla fotpackningen och på med cylindern och dra bultarna lämpligt. Kör sedan runt motorn så att den är absolut max i topp, dvs. vändpunkten. Sedan lägger du något som är HELT plant diagonalt över cylinderloppet och mäter med skjutmått avståndet mellan cylindertopp och kolvtopp. Demontera sedan och upprepa tidigare steg fast med nya grejor, sen ser du hur mkt som skiljer. Är det inte mer än 0,05-0,10mm är det acceptabelt, har du mer än så kan man börja fundera.
F.ö har jag hört att rotaxarna nästan trivs bättre med aningen högre komp, kan någon bekräfta det?
Ang. lagrena så hade du säkert korglösa lager (lösa pinnar) innan och fått lager med korgar nu? För en vanlig dödlig har det absolut ingen betydelse, korgade lager är något sämre ja, men då snackar vi inte längre konsumentmaskiner.