Tunn Cylinderfotspackning 0,5....

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

Borde det inte bara vara att skruva ihop efftersom att jag köppte allt i ett kitt.?

Och vad heter cyllinderfotspackning på eng? (ska fråga dem på sledparts)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

F.ö har jag hört att rotaxarna nästan trivs bättre med aningen högre komp, kan någon bekräfta det?
Jo det stämmer, dom har rätt låg komp STD.

När brorsan skulle byta kolvar i sin mxz 440 fanns det en ***** massa olika packningar att välja mellan. Det satt då 0.5 i hans så han körde med samma. Jag tror inte det ska vara några problem att köra med 0.5 för dig. Men det kan ju vara bra att kolla för säkerhetsskull.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

Borde det inte bara vara att skruva ihop efftersom att jag köppte allt i ett kitt.?

Och vad heter cyllinderfotspackning på eng? (ska fråga dem på sledparts)
Cylinder base gasket.. kanske? Står då så på Polaris sprängskisser :)
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

With aftermarket gasket kits you only get one option for size. They usually come with the most standard size which is between .05 and .06. We sell at least 100 of these kits a year with no problems as long as you don't alter your head.
--Devin
Som jag fattar så är det bara att skruva ihop och köra?
Vad menar han med : as long as you don't alter your head?

nu har det ju kommit snö här i övik!!:D
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

gillar du att få haveri så kan du nog ha kvar din packning du har nu men annars så ska du köpa ny packning svar ja!

Följde dessa med till kolvarna så äre inget å fundera på, bara montera =)
Oj såg inte detta inlägg. Ja de följde med köppte ett hellt kitt och då följde de med alla packningar utom packboxen på veven.
Så då är det bara att montera? :D:beer:
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Sv: Tunn Cyllinerfotspackning 0,5....

Antar att du kört med std kolvar förut och köpt smidda Wiseco el. liknande nu? Isåfall kan det mycket väl stämma att fotpackningen ska vara annorlunda, men det ska finnas mått att gå efter och därav se hur tjock fotpackning man ska ha.

Det du kan göra är att sätta dit en gammal kolv, gamla fotpackningen och på med cylindern och dra bultarna lämpligt. Kör sedan runt motorn så att den är absolut max i topp, dvs. vändpunkten. Sedan lägger du något som är HELT plant diagonalt över cylinderloppet och mäter med skjutmått avståndet mellan cylindertopp och kolvtopp. Demontera sedan och upprepa tidigare steg fast med nya grejor, sen ser du hur mkt som skiljer. Är det inte mer än 0,05-0,10mm är det acceptabelt, har du mer än så kan man börja fundera.

F.ö har jag hört att rotaxarna nästan trivs bättre med aningen högre komp, kan någon bekräfta det?

Ang. lagrena så hade du säkert korglösa lager (lösa pinnar) innan och fått lager med korgar nu? För en vanlig dödlig har det absolut ingen betydelse, korgade lager är något sämre ja, men då snackar vi inte längre konsumentmaskiner.
Testade som du sa men ena kolven tryckte upp plattjärnet. (Kimpex)
Orginalkolven var det mindre än 0,05mm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Förmodligen går det utmärkt med 0,5 packningen,,Det enda du kan göra för att var 100% säker på att det inte blir haveri är efter du skruvat dit allt o dragit åt allt även toppen fullt moment !!.....Ta löd tän modell tråd som är minst 1,5mm-2mm tjock och vik till ett stort L stoppa in genom tändstiftshål och fippla ut den mot cylindervägg,,,Dra sedan runt motorn och försök få kolven att trampa till löd tennet ute vid cylindervägg,,,Mycket simpelt att göra och död säkert.... mät sedan hur mycket kolven tryckte ihop löd tråden..om den ens nådde????? Alla mått över 1,3mm är ok....Jag brukar sätta klämspalten som det heter på 1,3mm på den borrningen.

Skulle därimot klämspalt måttet ligga neråt 1,2mm 1,1mm så bör du köra 0,8 packningen.........!

Du kommer även få en aning mer kompförhållande med 0,5 packningen ,,,ca typ om har 11,2-1 nu så kan du få 11,4-1 i bästa fall detta känns ju lite extra i bottenregget (ytterst lite)
Du kommer även få sävligare port tider som gör det lite mer åt band traktor hållet,,,,dvs bakvässad he he,,,,,Kommer tappa någon lus hp i topp m,en tjena i botten...

Byter man dessutom kolvar från oem enkelringade till 2 ringade tappar man ännu mer på topp men tjenar långt ner in varvtalet. spi hade tydligen 1 ring?

Tipps till enkelrings rotax åkare kör en aning fetare munstycke än normalt då håller ringen längre ;)
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Nej jag fick med dubbla ringar:D
Okey , det är ingen risk att lödtråden går av så jag tappar den eller så?
Tack för svar!:D
 
Last edited:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Förmodligen går det utmärkt med 0,5 packningen,,Det enda du kan göra för att var 100% säker på att det inte blir haveri är efter du skruvat dit allt o dragit åt allt även toppen fullt moment !!.....Ta löd tän modell tråd som är minst 1,5mm-2mm tjock och vik till ett stort L stoppa in genom tändstiftshål och fippla ut den mot cylindervägg,,,Dra sedan runt motorn och försök få kolven att trampa till löd tennet ute vid cylindervägg,,,Mycket simpelt att göra och död säkert.... mät sedan hur mycket kolven tryckte ihop löd tråden..om den ens nådde????? Alla mått över 1,3mm är ok....Jag brukar sätta klämspalten som det heter på 1,3mm på den borrningen.

Skulle därimot klämspalt måttet ligga neråt 1,2mm 1,1mm så bör du köra 0,8 packningen.........!

Du kommer även få en aning mer kompförhållande med 0,5 packningen ,,,ca typ om har 11,2-1 nu så kan du få 11,4-1 i bästa fall detta känns ju lite extra i bottenregget (ytterst lite)
Du kommer även få sävligare port tider som gör det lite mer åt band traktor hållet,,,,dvs bakvässad he he,,,,,Kommer tappa någon lus hp i topp m,en tjena i botten...

Byter man dessutom kolvar från oem enkelringade till 2 ringade tappar man ännu mer på topp men tjenar långt ner in varvtalet. spi hade tydligen 1 ring?

Tipps till enkelrings rotax åkare kör en aning fetare munstycke än normalt då håller ringen längre ;)
Som sagt det är dubbla ringar...
Men jag fattar inte ricktigt hur jag ska göra med lödtråden..
Ska jag inte fippla upp den mellan kolv och topp?
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Förmodligen går det utmärkt med 0,5 packningen,,Det enda du kan göra för att var 100% säker på att det inte blir haveri är efter du skruvat dit allt o dragit åt allt även toppen fullt moment !!.....Ta löd tän modell tråd som är minst 1,5mm-2mm tjock och vik till ett stort L stoppa in genom tändstiftshål och fippla ut den mot cylindervägg,,,Dra sedan runt motorn och försök få kolven att trampa till löd tennet ute vid cylindervägg,,,Mycket simpelt att göra och död säkert.... mät sedan hur mycket kolven tryckte ihop löd tråden..om den ens nådde????? Alla mått över 1,3mm är ok....Jag brukar sätta klämspalten som det heter på 1,3mm på den borrningen.

Skulle därimot klämspalt måttet ligga neråt 1,2mm 1,1mm så bör du köra 0,8 packningen.........!

Du kommer även få en aning mer kompförhållande med 0,5 packningen ,,,ca typ om har 11,2-1 nu så kan du få 11,4-1 i bästa fall detta känns ju lite extra i bottenregget (ytterst lite)
Du kommer även få sävligare port tider som gör det lite mer åt band traktor hållet,,,,dvs bakvässad he he,,,,,Kommer tappa någon lus hp i topp m,en tjena i botten...

Byter man dessutom kolvar från oem enkelringade till 2 ringade tappar man ännu mer på topp men tjenar långt ner in varvtalet. spi hade tydligen 1 ring?

Tipps till enkelrings rotax åkare kör en aning fetare munstycke än normalt då håller ringen längre ;)
Förstod inte ricktigt detdär med hur man ska göra med lödtråden...
Ska jag våga att bara skruvaihopdet till veckan eller ska jag göra sådär med lödtråden?
Men det borde passa eftrsom att det följdemed i ett kitt?
Tänkte också drevaner den 2kugg måsste man byta kedja då?
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Förstod inte ricktigt detdär med hur man ska göra med lödtråden...
Ska jag våga att bara skruvaihopdet till veckan eller ska jag göra sådär med lödtråden?
Men det borde passa eftrsom att det följdemed i ett kitt?
Tänkte också drevaner den 2kugg måsste man byta kedja då?
När du har cylinder och topp ihopskruvat och åtdraget så ska du klämma lödtråden mellan kolv och topplock. Det gör du genom att sticka in den genom tändstifthålet och för den mot cylinderväggen. Snurra runt motorn så lödtråden kläms. Mät sedan tjockleken på ledtråden där den blivit klämd.

Måttet som du får är squisch-spalten. Om den spalten är för liten så börjar motorn att spika med haveri som följd.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
När du har cylinder och topp ihopskruvat och åtdraget så ska du klämma lödtråden mellan kolv och topplock. Det gör du genom att sticka in den genom tändstifthålet och för den mot cylinderväggen. Snurra runt motorn så lödtråden kläms. Mät sedan tjockleken på ledtråden där den blivit klämd.

Måttet som du får är squisch-spalten. Om den spalten är för liten så börjar motorn att spika med haveri som följd.
Det gick inte med lödtråden jag hade 1,5mm, jag tog ett skjutmått ist och mätte genom tänstiftshålet. (som när man ska mäta djup) Det blev ca 3,5mm om jag inte minns fel.. (Har antecknat i garaget). (hade digitalt skjutmått)

För övrigt är det något jag borde tänka på när jag byter kolvar + packningar?:hmmmm:
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Har några funderingar tills i helgen.... (har sökt men inte hittat något vidare svar):hmmmm:

* Vad är det för tändstift jag ska köra med? NKG *****

* Vilka MOMENT ska jag dra toppen med?

Tack för hjälpen då blir troligtvis skotern klar på lördag !:beer:
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Det gick inte med lödtråden jag hade 1,5mm, jag tog ett skjutmått ist och mätte genom tänstiftshålet. (som när man ska mäta djup) Det blev ca 3,5mm om jag inte minns fel.. (Har antecknat i garaget). (hade digitalt skjutmått)

För övrigt är det något jag borde tänka på när jag byter kolvar + packningar?:hmmmm:
Förstår inte hur man kan mäta squish-spalten med ett skjutmått? Tänk på att du ska mäta avståndet mellan topp och kolv allra närmast cylinderväggen. Där kommer man aldrig åt med ett skjutmått. Om lödtennet som du använder är för tunt så ta ett tjockare (eller vik den dubbelt kanske) tills den kläms mellan kolv och topp när du snurrar på motorn.

Angående momenten så ska du dra toppen till 29 Nm och cylindrarna till 40 Nm. Sök mer på forumet så hittar du i vilken ordning du ska dra dom.