Turbobygge -Funderingar

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hade så småningom tänkt skaffa mig ett roligt veteranobjekt, lyfta i en större motor och mycket möjligt tvångsmata denna.

Finns det något liknande gjort tidigare, i form av turbo på äldre luftkyld motor? Tänkte mig isåfall en luftkyld turbo till förgasarbil.

Nej, jag har ingen mer erfarenhet av turbo än från Volvo 480's lilla fläkt och behöver därför veta vad man måste tänka på för att kunna gå vidare. Själva tanken är att kunna stoltsera med turbomatning på en 60-70-talare. Huruvida den matar ut extremt med effekt är en annan femma, bara det funkar.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
tegelby_ började ju på en turbo everest, men vet inte om de blev så mke av de.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
tidningen snowmobile eller rättare sakt förgångaren till snowmobile, hadde ett projekt som man fick följa där dom satt turbo på en rotax503.... inte så hitech men rätt intressant att läsa. Om jag inte mins fel så tog dom ut 75hk vid rätt lågt ladd...

Du behöver en oljepump, lättas är nog att ta en EFI-pump från nån bil.. montera en BTR som oljetrycksregulator. Ett litet batteri behövs också me laddning från motorn.
Annars om du är lite händig så kan du bygga nån remdriven oljepump.
Försök att ha ca3bar i oljetryck..

Sätt turbon skit nära insuget, å sätt förgasaren på sugsidan av tubon... De borde gå att suga igenom turbo om du skippar gassvar och vill bara ha utslag på laddtrycksmätaren.

Ladda runt 0.4bar

Lycka till!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Vad som är viktigt med turbo och 2 takt är att ha en stooor tubo som bygger lite motstånd i avgashuset .. Ex på en rotax 503 motor skulle jag välja en stor bilturbo typ mih eller garret från en fullturbo volvo 940 som klarar upp till 200hk ivf och dra org piorna eller pipan till den ,och inte ha någon dämpare effetr turbo,
kan evnt funkla med mindre ferån v40 turbo (kan vara för liten) Bäst är att utgå från för stor turbo !!

Man får helt enkelt offra snabbt uppladd för att få det att funka. Och man kan utan problem trycka genom förgasare som vanligt. Plenium bör ligga på strax större volym som cc på motor eller större. Ju mer överdrivet stort plenium dessto mer spoluppfurluster men mer lättbestyckat kan man säga. Jag skulle välja dubbla cc på motor och en lite ic från liten diselbil då får man också automatiskt större volym på insuget och mer lättbestyckat.

Kompförhållande bör vara lågt,,jag skulle utgå från 0,8-1 på en luftkyld rotax 503a

Denna princip gäller även vid turbomat av min enstånka 4takt xr turbo 650. Inget mot tryck får byggas upp eller så lite som möjligt...

Jag tar ur 125 hk ur min enstånka 650 med en volvo snurra som är gjord för 200hk!! Funkar klockrent
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Mottryck kan man bygga, de är inga problem om du inte är en sån som dysse och gillar att hålla fullt i 12mil.
Jag börjar bygga mottryck efter 10-15sek, då tappar motor effekt de känner man. Men de gör inget för jag vågar ofta inte hålla fullt nå mer än 5sek me ett formula chassi.... hehe

motståndet i pipan kan man hålla på å labba me hur mycke som helst, storlek på stinger, ingen ljuddämpare wg plasering osv..
Turbo valet är också lite luddigt, gäller nog att prova lite olika innan man blir nöjd. de kan skilja rätt mycke från motor till motor.
Jag har fundera lite om man skulle ta ett agg från en dieselbil, dom har rätt stort avgashus i förhållande till kompressor del.. jag låter de vara osakt då jag inte har testa hur de funkar än...

Klart att man kan trycka igenom förgasarna, om jag inte minns fel så ville trådskaparen har ett enkelt turbosystem som möjligt...

De där me Plenium är också nått man kan hålla på me i tills man dör, finns säkert 1000st olika förslag hur en Plenium ska se ut men frågan är.... Hur mycke bättre blir det me en Plenium som är uträknad efter konstens alla regler i stället för att bygga en som ser bra ut med trattar i...???




Kompförhållande, är också en gåta, 8.5 ligger jag nu på... tror inte man ska gå under de me mitt låga laddtryck på min motor. Men de där är också nått som kan variera från motor till motor, vad man ska ha motorn till osv..

oj vad mycke svammel de blev..... heheee
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
ja du får köpa min everest 340 och bäöja med då :d eller pantera 5000f/c eller rajde n eller ockelbon haha bara tt hör av dig anton om du vill ha nån gamm härk :d
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nejnej, i en hänn gårn funkar bara Arctic :aetsch:

0,8-1 låter som otroligt lågt kompressionsförhållande. Blir den startbar över huvud taget?

Tänkte leta så stor och stark fläktkyld motor som möjligt till att börja med. I annat fall måste jag gå över till LC-motorer. Fördelen jag såg med fläktkylt är bland annat att jag slipper tänka på vattnet och höja cylindrarna med spacerplattor för att sänka kompressionen. Volvoturbo's bör inte heller vara så svårt att få tag på, men jag skulle föredra en kullagrad turbo. Tyvärr kostar de väl både skjortan och byxorna.

Till att börja med saknar jag en gammal Ratic att börja pilla på :eek:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Ang mot tryck så gäller att hålla samma mot tryck som standard,,, Man kan ju öka mot trycket men då får man gasa korta sträckor!! Jag rek ivf org dim på stinger att utgå från och stor turbo som inte ger mer mot tryck än sttandard ljud dämpare,,Då är man rätt ute. Diselagg är bra,,,lika bra som bensin agg har ingen större bet i detta fall,,vatten kylt är dom flesta bensinagg men vattenkylet skiter man i,,behövs ej på skoter,,(går iskall) Bästa snabbaste bilturbo för en sådan här vässning ,,Är MIH td04 agregaten.. Sitter i många bilar.. prova gärna med en v40 /s60 agg ,,,,150-200hk bil där har man den snabbaste snurran i dag, garret är nog i närheten lika bra,..... Jag har själv en sådan mih td04 12T på xr650 hojen och den är hutlöst snabb att spola upp trotts att den är dim för 200hk och 2L motor!!
Jag har kört både tryckturbo och sugturbo,,och jag påstår att sugturbo ska gå i graven,,Värdelöst svar och overall effekt,,,svårbestyckat och turbon måste dessutom ha karbontätningar på fläkthuset!! (inte valigt i dag)

Pleniumet ska man inte snåla på i storlek för då kommer turbovåger som knasar till det för bestyckningen och overall effekt. kör man dubbla cc på motor så är man tillräckligt bra ute,,

Skillnaden i spolupp mellan 0,5L och ända upp till 2L är fursumbar,,,men fördelarna av större pleninum i lätthet att bestycka och bättre overall power är vär den lilla extra tid det tar att blåsa upp...
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sådärja. Får helt enkelt lita på alla gurus här inne när det kommer till skott.
Förlorar jag för mycket på durationerna om jag skulle få för mig att kompressionssänka med spacerplattor?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Sådärja. Får helt enkelt lita på alla gurus här inne när det kommer till skott.
Förlorar jag för mycket på durationerna om jag skulle få för mig att kompressionssänka med spacerplattor?

Nä det går utmärkt på en gammal härk,,,dom har så låga portar att den behöver höjning,, Höj 1-2mm,helt bero på viket komp förhåll den har standard ,, Klämspalten och squishastigheten kommer bli helt galet fel bara..... Men kan faktist funka ändå,,,,Där går jag bet,,,vet inte om en 2 taktare går totalt åt hell med så låg Squishfart?... 4 takt funkar hyffsat bra trotts galen klämspalt och totalt fel flamfronts fart,,,konstigt nog
Prova först spacer höj utan turbo,, Helt klart blir den svag i botten av så lågt komp.F men den ska kunna gå hur bra som hellst på ca 0,8 -1,,,Org på en gammal fläktare är väl ca 9-1 eller rentav 10-1 org....

Det tråkiga med fläktare/luftkylda är att man måste ha överdrivet lågt komp-förhåll pga att den INTE får bygga så mycket värme i toppen eller cylinder,,, Skulle vara 7 reser lättare på en vattenkyld motor,,då kan man åka högre komp och Boost innan spikning eller härdsmälta,,,


Men jag antar att du inte vill fuska att åka vattenkyld motor?? :D
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Beror väl lite på. Hamnar jag på vattenkylt blir det rätt maffiga modifikationer på ett gammalt härk från sent sextio eller tidigt sjuttio :D

Fast det är lätt hänt, och då är det lika bra att löpa linan ut. Jag brukar ta det som det kommer och skissa upp planerna efter det. Det blir bra i slutändan, men mycket slitade av hår under tiden :afraid:
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
en fråga till er experter, kan man ha turbon direkt efter grenröret som på en bil eller måste man ha den efter pipan?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
du kan sätta den precis vars du vill. Men om du sätter den "efter" pipan så har du ju "alltid orginal effekt". Men sätter du den innan pipan så har du ju inte längre den effekt som fabriken uppger.

Om man kan förklara det så.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
ZR 440 sno pro-motor från 98. Lönt att bygga på, eller kommer den haverera innan jag fått i den i gammhärket?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Turbon sätter man efter org pipa,, Eller om an har tvinn pipor eller trippelpipor så grenar man ihop alla stingrar till turbon....... Det går inte att montera direkt i grernrör tyvärr,,,,,,Då funkar inte backpullsningen från pipan ,,,den skulle måsta jobba genom avgasturbinen och turbinen skulle gå sönder,,,,,och effekten helt galen,,

En 440 motor funkar lika bra som en 1000cc med turbo..och motorn håller bättre med turbo trimmat gämfört med sugtrimmat,,precis som i bilvärlden

EX på min thundercat 1000 som jag våldstrimmar nu med mål 225hk sugtrim (svårt) ,Detta sliter hårdare än om jag monterat turbo och tagit ut 225hk med lätthet,,,, Motor går mindre stressad än helt standard så länge man fiskör med turbo,,,Så man kan säga att en turbomotor bara trimmar när man vrider på:clap2:

Jag kommer förmodligen även motera turbo till nästa vinter,,,,,och då prata vi 300 hk ur thundercatten :madgrin:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Turbo på grenröret funkar (finns filmer på u-tuben av en kille från USA på en XCR trippel om jag inte miss minner mig).

Att bygga turbo är ingen månvandring som många får för sig. Det är simpelt. MEN du kan räkna med att läsa på dig en heel del.

Finns en tråd på SR (www.snowrider.se/forum) 2T turbo tror jag den heter. Ojojoj Där finns MASSOR med godis.

Själv läste jag i över 1år, dock blev aldrig bygget av. Men kan allt man behöver veta för att bygga (okej kanske inte allt men väldigt mkt) :rolleyes:
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Turbo på grenröret funkar (finns filmer på u-tuben av en kille från USA på en XCR trippel om jag inte miss minner mig)
jag tror så här att den blåser nog bara rakt igenom motorn, blir inge pullver alls.
EN 2t motor MÅSTE ha ett avstämt rör för att funka 100% bra MEN visst allt går och det är vad man har för mål me bygget.. Vill man bara ha en turbo för att de ska se fränt ut så kan man ju bygga de så det blir fränt...

Ska man ha lite effekt så är det lätt att bygga 2t turbo men ska du börja plocka ut mycke pullver jaa då är det ingen lek...
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Turbon sätter man efter org pipa,, Eller om an har tvinn pipor eller trippelpipor så grenar man ihop alla stingrar till turbon....... Det går inte att montera direkt i grernrör tyvärr,,,,,,Då funkar inte backpullsningen från pipan ,,,den skulle måsta jobba genom avgasturbinen och turbinen skulle gå sönder,,,,,och effekten helt galen,,

En 440 motor funkar lika bra som en 1000cc med turbo..och motorn håller bättre med turbo trimmat gämfört med sugtrimmat,,precis som i bilvärlden

EX på min thundercat 1000 som jag våldstrimmar nu med mål 225hk sugtrim (svårt) ,Detta sliter hårdare än om jag monterat turbo och tagit ut 225hk med lätthet,,,, Motor går mindre stressad än helt standard så länge man fiskör med turbo,,,Så man kan säga att en turbomotor bara trimmar när man vrider på:clap2:

Jag kommer förmodligen även motera turbo till nästa vinter,,,,,och då prata vi 300 hk ur thundercatten :madgrin:
Roger jensen från narvik ligger mellan 350 och som mest 400 hästar med twin turbo på sin t-cat 1100! :flame: