Turbobygge -Funderingar

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
och i såfall räcker väll knappast ett originalagg till den volvo/saab turbo.alltså 240/740 serien jag menar. sitter väll 13t i dom..

ett 16 t kanske vore något för dig?eller en kkk k24.

men 16t agget är ju lättare att få tag i.har för mig dom säljs nya på biltema till jävligt bra kurs.eller är det 14t?jag minns tyvär inte.

16t sitter i 850r om jag inte mins helt fel.
k24 sitter i audi s4.

kravs dubbel så stor turbo på en 2 taktare än en fyrtaktare.kom i håg det.så satsar du på 140 hp så ska det klara 280 i en fyrtaktare.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
För oljetillförseln och för att hålla oljan vid schysst temp, funkar det med en servopump och en liten oljekylare?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Till gunde: Hur mycket elgrejor har du på skotern? Tex soppapump, oljepump, lampor, hantagsvärmare? Batteri?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
2st elpumpar, fram lyse och ett batteri... hur så?
Ok det var väll mest om du körde batteri eller inte. Tänkte köra med batteri själv då jag vill kunna köra bensinpumpen om man tex kört tanken torr. Sen vet man ju att allt funkar även på tomgången då elsystemet inte levererar speciellt många watt.

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
Har oxå intresse i denna tråden då jag funderar på att våldta min gamla best.
en storm med 800 trippel.
ligger som bäst i planeringsstadiet,har dock börjat köpa på mej en del användbara prylar såsom efi ic o lite andra prylar.
får se hur det går.
lite trött på att höra att det inte funkar med 2t å turbo.

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Skulle de inte vara bättre med en vanlig bränslepump istället för en sån där dieselpump?
eller klarar dom inte av temperaturen på oljan?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.806
850
113
Kramfors
Så det är tydligen att hitta ett stort as till turbo direkt som gäller då. He he.. jag som tänkte stila med twinturbo, och dessutom billigare aggregat..!
Två turbo skulle gå för kalla och effekten minska något. Tvåtaktare har ju problem med för kalla avgaser efter en stoooor pipa. Snabbast uppladd får du genom en singelpipa. Turbostorleken bör vara överdrivet stor för cubiken på motorn , jag skulle utgå från en MHI snurra från en ca 160-250hk bil på en 640cc Typ volvo t5 snurra eller 940 fullturbo . Välj mih turbinerna i första hand före garret om dom är ca 10 år gamla. Mhi har varit bäst och snabbast uppladd förr i tiden.
vattenkylningenpå dessa turbosar kopplar man bara inte in för dom går stenkalla på skoter och mc .

Oljepumens krav för att smörja glidlagrad turbo är 2 bar tryck

Soppapumpen krav är minst 1 bars tryck. Välj strömsnålaste pump du hittar som ger ca 2 bar och driv den via likströmsregulator .

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hämtar projektskotern imorgon och passar på att svänga förbi biltema. Är den där dieselpumpen värd att satsa på? Med tanke på viskositet och sånt på oljan tänkte jag.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.806
850
113
Kramfors
Kul!!

Diselpump bör funka..

men Om du går in på svenska importören av gotec så har dom små pumpar eldrivena. leta efter en som bara precis drar 2 bar tryck för att få så låg wattåtgång som möjligt!! Tycks minnas att dom hade en som drog ca 60-80 watt men klarade minst 2 bar. priser runt 1250-2000kr tror jag

Problem nr 2 är att hitta en soppapump som klarar ca 1 bar (vidkörning via batteri) Ska du köra pumpen direkt på elsytemet utan battri bör du satts på en som pumpar 2-3 bar vid full elmatning. elsytemet sviktar när man kör elpump utan battri därav.

Jag kör själv vanlig volvo insprutarpump direkt på elsytemet på Honda xr 650 och den drar hutlöst med ström.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Får se om det blir biltemapumpen då. Lutar nog åt en Rotax 643 i den för övrigt. Strömåtgången blir lite huvudbry...

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Helrätt me 643a, dom går som en svin me turbo :)
jag hadde inte nått problem med strömmen på min 643a, dock så körde jag inte hela dan då det var mer en projektskoter än en bruksskoter.
visst EFI pumpen drar sjukt me ström, jag hadde en pump från en kadett. Mitt batteri var rätt stort också, runt 24Ah...
Har en RXL pump men den blev aldrig monterad så jag kan inte säga om den funkde bättre.

Biltemas oljepump ska visst funka fint, finns en tråd på Snowrider där en bygger turbo på en xp800. och den har funkat bra för han......

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hämtade hem härket idag. Det ser inte vackert ut, men jag slänger upp en seriösare projekttråd imorrn om jag har flyt. Biltemapumpen inhandlades också.

Men vad är det ni säger.. EFI? Förgasarturbo heter det väl :happy:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
någon som har en bild på ett bra utformat förbränningsrum? "squishband" är det ytan som inte är kupad? hur smalt är bra om man säger så..