någon som har en bild på ett bra utformat förbränningsrum? "squishband" är det ytan som inte är kupad? hur smalt är bra om man säger så..
Squishbandet är den del av förbränningsrummet vilken är väldigt nära kolvtoppen då kolven befinner sig vid TDC. Dess uppgift är att snabba på "ändgaserna" och skapa turbulens för att förbränna så mycket av dessa som är möjligt. Helst så snabbt som möjligt så att även ändgaserna ger ett användbart tillskott till vridmomentet på veven. Den höga hastigheten hos gaserna medför också en snabbare värmeöverföring från kolvtopp och f-rum till/från ändgaserna. Detta medför att temperaturen ökar då mer värme hinner gå över från kolvtoppen, dock hinner även värme gå in i f-rummet som är betydligt svalare än kolvtoppen.
Hög squish hastighet får man genom att ha tight squish spalt (alltså ett litet avstånd från kolvtopp till squishband) och en stor SAR.
SAR = Squish Area Ratio är förhållandet mellan cylinderns tvärsnittsarea och squishbandets plant projicerade squish area. Alltså:
BD=Borr diameter
SD=skåldiameter
SAR=(BD^2 - SD^2) / BD^2
Kör man på med hög squishhastighet och tidig tändning kommer spik som ett brev på posten. Kör man dock med hög squishhastighet och låg tändning får man oftast en spik-säkrare motor då ändgaserna utsätts för tryck och temp under kortare tid. Den högre förbränningshastigheten som kommer med hög squishhastighet medför också att man kan ha sen förtändning och trots detta hinna bygga upp max cylindertryck vid rätt vevvinkel efter Ö.D. och därmed få max effekt med senare tändläge än vad som är möjligt med ett slött squishband. Det som kan vara farligt med en hög squishhastighet är om man inte har kontroll över tändkurvan (om man kör med std. CDI). Tillverkarna lägger ofta hög förtändning på mellanregistret, detta blir farligt om man kör med hög squish hastighet.
Det är enbart positivt att ha så litet utrymme som möjligt mellan squishband och kolvtopp eftersom gaserna som gömmer sig där inte hinner brinna tillräckligt tidigt för att bidra stort till vridmomentet på veven, minimerar man volymen som gömmer sig där så får man större andel av den totala gasen att vrida på veven rejält.
Avståndet från kolvtopp till squishband måste vara tillräckligt stort för att tillåta kolvvickning i borren, termisk utvidgning, lagerglapp och materialförlängning orsakad av deccelerationen då kolven bromsas in innan tdc.
Squishhastigheten anpassar man sen till en lagom nivå med SAR.