Lämplig dragbil

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
låter som en falsk trygghet :hmmmm:
balans över axeln/axlarna måste väl vara det viktigaste
Givetvis kan man inte lägga vikten hursomhelst på släpen, men lyckas man få en släp helt i balans över axlarna när man lastar skotrar på så gör man det jäkligt bra, själv är jag nöjd om alla skotrar ryms :biggrin1:

Nivåregleringen är väl mer för att korrigera mindre avvikelser, jag har hellre lite högt kultryck än lågt ;)
 

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
4-motion är väl kanske inte den bästa 4hjulsdriften i framkomlighet....men väl i bränsleförbrukning, eftersom den är framhjulsdriven så länge det inte slirar. Nä det ska va riktigt 4hjulsdrift 50-50 konstant....gärna med diffrentialspärrar med.
Vad jag vet är äldre systemet av 4-motion (syncro) som driver mestadels fram tills man behöver bakhjulen.
4-motion är mer likt en vanlig quattro.
Sen dem sista vw med syncro funkade ändå helt okej på vintern i framkomlighet.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Vad jag vet är äldre systemet av 4-motion (syncro) som driver mestadels fram tills man behöver bakhjulen.
4-motion är mer likt en vanlig quattro.
Sen dem sista vw med syncro funkade ändå helt okej på vintern i framkomlighet.

syncro och 4-motion är helt olika system Syncro är mer som quattro(50-50) däremot har syncro andra svagheter. dagens 4-moions driver i princip bara på framhjulen till nåt hjul börjar slira...då kopplas även bakhjulen in(dock så tror jag inte det är 50-50 utan bara 60-40 som mest) koplas dock in väldans snabbt. Men inget av systemen har diffrentialspärrar vad jag vet, så det är bara 2 hjul som driver samtidigt.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
en passat 4motion eller syncro mellan 97-05 har samma system för fyrhjulsdrift och det dom har är audis quattro system som är konstant 50-50. Från -06 så har passaten haldex som är framhjulsdriven tills framhjulen tappar grepp.
 

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Får nog bli en sån här när det är dax för bilbyte.:heh:
Fy jäklar! Jag har en MB E320cdi med 590nm och ca 235hk (med trimbox) som jag tycker är en bra dragare till min 2 tons husvagn. Hade drömmar om en -08 MB ML320cdi men den är en riktig "grå" mot denna DKV på 1000nm. Vilket ljud! Vill ha!!! :shocked:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Idag har jag dragit släp i nästan 45mil med en Volvo 740 GLE -87. Gick riktigt bra så länge de inte var blank is och krokig väg då ville till och ställa men annars gick den riktigt bra. Dock lite hård på soppan.
 

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
en passat 4motion eller syncro mellan 97-05 har samma system för fyrhjulsdrift och det dom har är audis quattro system som är konstant 50-50. Från -06 så har passaten haldex som är framhjulsdriven tills framhjulen tappar grepp.
Du hann före ;) Jag hade en Passat v6 syncro -99 och det märktes att den hade Audis Torsendiff eftersom jag har erfarenhet av dem tidigare. Den betedde sig precis som en Audi Quattro. Väldigt lätt att gasa ut på bredhas och det kan jag knappast tänka mig att det är så lätt med ett Haldexsystem.
Vad gäller Torsen kontra Haldex finns en regel som jag vet gäller mellan 97-05 iaf och det är att bilar med tvärställd motor=Haldex och längsmonterad=Torsen(Quattro). Gäller både Audi och VW. Ett exempel är Audi A3/S3 som har Haldex och likaså Golfarna.
Det som hände 2001 när faceliften på Passaten kom var alltså bara att de bytte namn från Syncro till 4-motion. 2006 kom nya Passaten och på den är det Haldex som gäller precis som du säger.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
jo men när jag pratade om dagens bilar menade jag ju naturligtvis inte gamla bilar med 4-motion menade jag Haldex kopplingen, vilken iofs är en mycket bättre 4 hjulsdrift i alla avseenden utom just famkomlighet. Och som ni säger är Syncro(och även tidiga 4-motion) liknande system som quattro, men av någon anledning håller quattrosytemet ganska bra vilket man inte kan säga om syncro, nästan lika vanligt att byta fördelningslåda på dom som på Ford.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Men Subaru verkar ha fattat det här med 4hjulsdrift.....håller bra, fungerar aldeles ypperligt och hyfsat låg bränsleförbruknin. Dessutom till ett fördelaktigt pris.
 

Erik - RX1 GT

Välkänd medlem
14 mar 2009
118
0
6
Ang. Passats drivning

Fick för med att VW Passat Syncro har lammeldiff, när de byt namn til 4-motion fick Audi torsendiff och när nya modell kom fick den haldex.

Jag borde ju veta då jag såld VW/Audi bilar under detta perioden, men minnet är gott men kort... =)

I kör jag bara BMW och vår 530 Xd har suverän 4x4 drar gymt bra med sina 500 nm, att den har en promotech box som ger ca 600 nm gör inte saken smäre. Drag förmågan är betydligt bättre än i vår gamla Audi Allroad. Dok är BMW något begränsad vad det gäller framkomlighet pga av markfrihöjden. Vi har en BMW 330 dA också med 18" friktionsdäck är det inte bästa drag bilen i 2 1 dm nysnö och lite backar... Men funkar fint det också när man kör med insidan.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Anågeende passats fyrhjulsdrift

Detta är ett urklipp från VWPC.se där man har diskuterat fyrhjulsdriften flitigt

"Här ska jag försöka reda ut begreppen Syncro eller 4motion vilka bilar har vad och vart sitter dem.

Själva namnet i sig säger ingenting egentiligen men de finsn 3 typer av 4x4 system hos VAG idag och dessa är dem man kallar Torsen, Haldex och visko.

för att göra de lätt för oss så är Torsen den 4hjulsdriten som funnits längst hos VAG då Audi började med denna på sina urquattro bilar.

Haldex kom runt 98 och är ett nytt system som fungerar riktigt bra."

Viskodiffarna har väl inte varit någon höjdare men har ingen erfarenhet av dem så de låter jag bli att skriva nått om.

då så vilka bilar har vilket system, detta är en återkomamnde fråga på detta forum.

ALLA Bilar med längsmonterad motor har Torsen diffar.
Dvs Passat 97-05 (3B/G), Audi A4 A6 bara för att nämna några.

Haldexsystemet sitter i Nästan alla bilar med tvärställd motor och kom då intågandes med A3:an och Golfen runt 98:a dvs A3 och Golf4 hitade senare in i Bla Passat 05-> (3C) transporter gen 5 (T5) Skoda Octavia bla.

Visko är gammalt nu dessa satt i dem tidigare bilarna med tvärställda motorerna dvs ex Golf 2 och 3 Passat upp till 96 och transporter gen 4 (T4) i denna va den sissta vag bilen att ha visko mig veterligen.

De spelar således ingen roll vad som står på bakluckan de kan vara vilket somm detta gäller framförallt Passat 3B/G då denna har båda betäckningarna på bakluckan beroende på årsmodell men har ingenting med vilken 4hjulsdrift som sitter monterad utan de handlar enbart om hur motorn är monterad.

3B/G (97-05) Passaten har längsmonterad motor oavsett motoralternativ!
Haldex och Torsen går att köra i bromsprovaren men inte visko.

Hoppas detta rätar ut några frågetecken."
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Finns väl bara en bil som funkar att dra med?

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=i30vZOBcsTg[/ame]
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Har en Sierra 4x4 som skoterdragare, går billigt och ett jäkla bett i 4-hjulsdriften på is och snö. Tyvärr börjar bilen bli till åren och lite sliten så jag funderar på vad man skulle köpa i stället, bra med en tråd som denna ger en del inpriation.
 

Attachments

Last edited:

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
jo men när jag pratade om dagens bilar menade jag ju naturligtvis inte gamla bilar med 4-motion menade jag Haldex kopplingen, vilken iofs är en mycket bättre 4 hjulsdrift i alla avseenden utom just famkomlighet.
Är det inte därför man köper en bil med 4wd? Just för framkomlighetens skull och bättre väghållning såklart. Annars kan man ju lika gärna ha 2wd. Vilka andra avseenden tänker du på förutom framkomligheten? Är det bränslefurbrukningen, så är den ytterst marginell på moderna bilar. Subaru som du även nämnde i det andra inlägget är ett bra exempel på det då de kör med något som kallas symetrical awd vilket ger minimal friktion.
Har själv en Subaru och är väldigt nöjd. Otroligt driftsäkra bilar är de också.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Synd bara att inredningen är designad av en packad jänkare. Kromad plast på instrumenten ser otroligt billigt ut. Jag står inte ut med ädelplast & guldskinn typ. Annars är Subaru riktigt trevliga bilar med bäst 4 wd.

Jag har kört haldex i några år och tycker det funkar bra, tänker fortsätta m det å köpa något nytt med haldex.

http://www.teknikensvarld.se/2013/06/10/40913/test-av-haldex-5-mot-haldex-4/
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Väldigt sällan man måste ha 4wd. Jag vet inte hur era fjällvägar ser ut men vi har vanliga asfalterade vintervägar och 2wd fungerar hur bra som helst.

4wd är trevligt då man ska starta men i övrigt tycker jag det är lite överskattat. Kör enbart 4wd på jobbet men köpte ändå en 2wd privat.

sen att ens diskutera riktig 4wd mot haldex...

Har aldrig kört fast med haldex på en vanlig väg.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Väldigt sällan man måste ha 4wd. Jag vet inte hur era fjällvägar ser ut men vi har vanliga asfalterade vintervägar och 2wd fungerar hur bra som helst.

4wd är trevligt då man ska starta men i övrigt tycker jag det är lite överskattat. Kör enbart 4wd på jobbet men köpte ändå en 2wd privat.

sen att ens diskutera riktig 4wd mot haldex...

Har aldrig kört fast med haldex på en vanlig väg.

En del branta backar där det inte är så kul att dra släp med fwd. Jättestor skillnad mot tex haldex 4 som jag har nu. Den känns väldigt bra får jag säga. Man kan stanna i en backe med släp och lätt komma vidare.

Självklart går det inte att jämföra med en bil som har riktiga diffar osv men det är kanske inte iden heller. För mig är Haldex tillräckligt bra och har beställt en ny Vw 4 motion.

Upprepar min fråga har någon här kört haldex4 och 5 å kan uttala sig om skillanden mellan systemen i praktiken ?


Intressant film om 4wd http://www.youtube.com/watch?v=tpp5tW71qYI