2011 tråden

D

Draken

Den som bestämmer färgerna på ski-doos baljor är nog ingen stjärna,han kan inte ha det plogat ända fram.:tsk:

Först ljusgul och nu vit.. :eek:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
En helt ny modell, eller har jag missat nåt?

"For 2011, we will be launching a new model that’s so white hot, it’s top secret. The winner of this contest will be the first non-professional rider to straddle our wild new beast."

http://www.ski-doo.com/en-US/ultimate_rider/Index.htm
Såg det där och jag tycker ju att en Summit 1200 4tec känns aktuell att släppa. Annars vette fan, är ju ingen ide att hypa en Summit 800 Etec nu så jag tror att de går in för att släppa marknadens lättaste 4takts klättrare... Men det vore ju även sjysst om de har något annat ballt på gång...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ja de skulle ju va om de kombinerar Etec:en med en helt ny Summit modell, det kan nog fan vara lika aktuellt det. För jag antar att "Freeride" är tänkt att konkurrera med Assaulten vilket skulle kännas som ett klockrent drag.... Men det känns ju fortfarande som att det börjar bli dags att släppa 4tec Summiten iofs...

Alltså nu när jag börjar fundera på det så skulle ju båda dessa kunna bli förbannat fina/populära maskiner. En Backcountry (om det nu är ~146") Etec 800 och en turboladdad Summit är två riktiga listettor över önskemaskiner som man vill äga :wof: För en själv då iofs.... Fan nu blev man ännu mer nyfiken på vad som kommer :blink:
 
Last edited:
4

426H

Summit freeride alltså, 146 el. 154"?
Ryktas att den kommer i både 146 och 154. Får väl se vad som tar in till sverige. 5 olika wraps/dekalset. RSI Backcountry styre. Feta piggybackdämpare. Dubbla luftintag uppe vid klustret så att den inte kvävs i pudret. Tyvärr verkar det även bli bred skidstance som på xrs/hillclimb.








 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
låter riktigt nice,den nya motorn alltså.lutar åt att det kanske blir en sån.är sugen på garantin mest.

fick höra att dom lär gå upp i pris till 2011.ca 150kkr för värstingarna
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
okej, släpper dom lynx maskiner samtidigt som skidoo's?:hmmmm:
Nej, Lynxarna brukar vanligen dröja någon vecka efter Doos då testerna pågår in i det sista, strax eller rättare sagt nu är det dags i alla fall för ÅF att testköra nästa års Lynx/Doo modeller eller "mock-up" modeller som det brukar vara då det är förseriemaskiner så vi får se när/om ÅF ringer till veckan och säger att man har bytt då han vet vad jag vill ha:)

Men, officiellt brukar Doo släppa sina före lodjuren då man vill sälja färdigt årets modeller i sista rycket före påsk
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ojojoj.nya summit freeride verkar inte dum.
får hoppas att den kommer i bra längd till sverige.146"

samma dämpare som korta xrsen.
rs chassie..

en sån vill jag ha iaf:D
 
S

StoxResearch

Ungefär som förväntat. Att de skulle komma med något i nedre segmentet för att ersätta/komplettera fläktisen och ersätta V-810an var väl troligt, men med vad och när? Att det blev 4T visar om inte annat exakt hur dyrt E-Tec egentligen är. Kommer nog att sälja bra i uthyrnings-/touring-/arbetsmaskiner, men vi får se i sportsegmentet. Priset kommer nog att gå upp TYDLIGT. Fläktisen finns nog kvar ett bra tag, iaf några år. Emissionerna klarar Ski-Doo iaf med råge med sin flotta.

Att de inte släpper någon Summit 1200 förvånar inte mig iaf. Varför slåss om ett segment som är relativt litet när konkurrenterna på 2T sidan attackerar med full kraft? Verkar dumt. BRP/Ski-Doo har/har haft ekonomiska problem och behöver snarare minska utbudet i sin flotta, inte öka det.

Grym Line-Up! :) Ski-Doo verkar satsa sina kort på en "miljöprofil" istället för en "budgetprofil".
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Att det blev 4T visar om inte annat exakt hur dyrt E-Tec egentligen är. Kommer nog att sälja bra i uthyrnings-/touring-/arbetsmaskiner, men vi får se i sportsegmentet. Priset kommer nog att gå upp TYDLIGT.
Grym Line-Up! :) Ski-Doo verkar satsa sina kort på en "miljöprofil" istället för en "budgetprofil".
X2, det bådar gott för vad vi kan få se från Rovaniemi så småningom:becky:

Visst är Etec dyrt men med fungerande marknadsmekanismer och framförallt att få ut tekniken på större bredd i alla maskinsegment så bör de inte dra iväg annat än på de maskiner som säljs i alla fall oavsett de kostar 130 eller 160 tkr, hursomhelst tjänar de ju de stora pengarna på att sälja breddmaskiner samt givetvis eftermarknaden
Även båtmotorer i mindre hk klass som de kommit med tidigare spelar in i att få ut mer för de initiala kostnaderna på etec.

Då bör inte priset behöva justeras upp egentligen då de största kostnaderna redan är tagna för utveckling sedan Etec kom för några år sedan.
Teknikutvecklingen går ju i lika rasande takt och driver priserna nedåt så fort det inte handlar om den yttersta spetsteknologin.

Men men, säkert försöker de skruva upp priserna lite mer dvs precis mot den nivå marknaden tål, Sveriges lilla marknad har ju ingen betydelse och här ligger de med bra marginaler redan (BRP menar jag då)