S
StoxResearch
Lynxfun:
Jag läste på nätet någonstans (Obs! Ej forum!) för kanske 2 år sedan att tillverkningskostnaden på E-Tec injektorer var/är ett problem för BRP. De är komplicerade, tillverkas med extremt tighta toleranser och varje enskild injektor flödestestas noggrannt. DYRT! Att jämföra en sådan med en vanlig EFI injektor är troligen som att jämföra en yxa från ÖoB med en kirurgkniv Sök på nätet, den som söker nog hårt och länge finner (det gjorde jag).
De jobbade då hårt med att få ner kostnaden, vilket de även lyckades med (har för mig att de då fått ner det med 25%, men ej säker). Att de börjar krypa neråt i hp-klasserna i utombordare, där kostnaden för E-Tec tekniken inte är lika viktig för totalkostnaden på motorerna, visar att de säkerligen lyckats sänka kostnaden lite till. Alternativt så har konkurrenternas teknik blivit dyrare. Vilket som är E-Tec troligen fortfarande svindyrt! Hur som helst, det som många inte begriper att ju mer utsläppskraven skärps, desto BÄTTRE chanser har 2T! Då blir nämligen DI rimligt kostnadsmässigt. För övrigt väntar jag på att de ska börja använda sig av Piezoinjektorer (kristaller).
Jo, och visst är det underbart att BRP numera kan använda E-Tec tvärs över olika segment; Utombordare, snöskotrar. Det sänker definitivt kostnaderna, Vad kommer sen? MC, ATV, PWC? Blir spännande att se.
En sak till värd att notera i Ski-Doos line-up är att de aktar sig noga för att låta 2T och 4T konkurrera med varandra. 2T är sporttekniken och gubbtekniken, 4T är gubbtekniken
Och jajjemän. Vi väntar alla på Lynx line-up!
Jag läste på nätet någonstans (Obs! Ej forum!) för kanske 2 år sedan att tillverkningskostnaden på E-Tec injektorer var/är ett problem för BRP. De är komplicerade, tillverkas med extremt tighta toleranser och varje enskild injektor flödestestas noggrannt. DYRT! Att jämföra en sådan med en vanlig EFI injektor är troligen som att jämföra en yxa från ÖoB med en kirurgkniv Sök på nätet, den som söker nog hårt och länge finner (det gjorde jag).
De jobbade då hårt med att få ner kostnaden, vilket de även lyckades med (har för mig att de då fått ner det med 25%, men ej säker). Att de börjar krypa neråt i hp-klasserna i utombordare, där kostnaden för E-Tec tekniken inte är lika viktig för totalkostnaden på motorerna, visar att de säkerligen lyckats sänka kostnaden lite till. Alternativt så har konkurrenternas teknik blivit dyrare. Vilket som är E-Tec troligen fortfarande svindyrt! Hur som helst, det som många inte begriper att ju mer utsläppskraven skärps, desto BÄTTRE chanser har 2T! Då blir nämligen DI rimligt kostnadsmässigt. För övrigt väntar jag på att de ska börja använda sig av Piezoinjektorer (kristaller).
Jo, och visst är det underbart att BRP numera kan använda E-Tec tvärs över olika segment; Utombordare, snöskotrar. Det sänker definitivt kostnaderna, Vad kommer sen? MC, ATV, PWC? Blir spännande att se.
En sak till värd att notera i Ski-Doos line-up är att de aktar sig noga för att låta 2T och 4T konkurrera med varandra. 2T är sporttekniken och gubbtekniken, 4T är gubbtekniken
Och jajjemän. Vi väntar alla på Lynx line-up!