2011 tråden

S

StoxResearch

Lynxfun:
Jag läste på nätet någonstans (Obs! Ej forum!) för kanske 2 år sedan att tillverkningskostnaden på E-Tec injektorer var/är ett problem för BRP. De är komplicerade, tillverkas med extremt tighta toleranser och varje enskild injektor flödestestas noggrannt. DYRT! Att jämföra en sådan med en vanlig EFI injektor är troligen som att jämföra en yxa från ÖoB med en kirurgkniv :p Sök på nätet, den som söker nog hårt och länge finner (det gjorde jag).

De jobbade då hårt med att få ner kostnaden, vilket de även lyckades med (har för mig att de då fått ner det med 25%, men ej säker). Att de börjar krypa neråt i hp-klasserna i utombordare, där kostnaden för E-Tec tekniken inte är lika viktig för totalkostnaden på motorerna, visar att de säkerligen lyckats sänka kostnaden lite till. Alternativt så har konkurrenternas teknik blivit dyrare. Vilket som är E-Tec troligen fortfarande svindyrt! Hur som helst, det som många inte begriper att ju mer utsläppskraven skärps, desto BÄTTRE chanser har 2T! Då blir nämligen DI rimligt kostnadsmässigt. För övrigt väntar jag på att de ska börja använda sig av Piezoinjektorer (kristaller).

Jo, och visst är det underbart att BRP numera kan använda E-Tec tvärs över olika segment; Utombordare, snöskotrar. Det sänker definitivt kostnaderna, :) Vad kommer sen? MC, ATV, PWC? Blir spännande att se.

En sak till värd att notera i Ski-Doos line-up är att de aktar sig noga för att låta 2T och 4T konkurrera med varandra. 2T är sporttekniken och gubbtekniken, 4T är gubbtekniken :p

Och jajjemän. Vi väntar alla på Lynx line-up!
 
D

Draken

ojojoj.nya summit freeride verkar inte dum.
får hoppas att den kommer i bra längd till sverige.146"

samma dämpare som korta xrsen.
rs chassie..

en sån vill jag ha iaf:D
Tydligen är det svårt att övertala dom gamla rävarna att folk vill ha dessa skotrar,vi får se om den som gett mig uppgifterna lyckades övertala dom att 146 ska till Sverige.








OnT:
Lite nya motorer och en del galet fula färguppsättningar på summit,inte mycket att hänga i granen.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Tydligen är det svårt att övertala dom gamla rävarna att folk vill ha dessa skotrar,vi får se om den som gett mig uppgifterna lyckades övertala dom att 146 ska till Sverige.








OnT:
Lite nya motorer och en del galet fula färguppsättningar på summit,inte mycket att hänga i granen.
verkar ju som att freeride inte fins som 146 ens i amerika såg jag efter lite mera titt.


rs chassie och värsta dämparna.inte så illa tycker jag.
 
D

Draken

Det jag menade var att en del försöker få in en 800 146" till Sverige,men av vilken sort är oklart.
Dock bromsar dom äldre i gruppen som bestämmer vilka modeller som ska tas in och dom håller hellre fram bredbandare och touringmaskiner tydligen. :afraid:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ungefär som förväntat. Att de skulle komma med något i nedre segmentet för att ersätta/komplettera fläktisen och ersätta V-810an var väl troligt, men med vad och när? Att det blev 4T visar om inte annat exakt hur dyrt E-Tec egentligen är. Kommer nog att sälja bra i uthyrnings-/touring-/arbetsmaskiner, men vi får se i sportsegmentet. Priset kommer nog att gå upp TYDLIGT. Fläktisen finns nog kvar ett bra tag, iaf några år. Emissionerna klarar Ski-Doo iaf med råge med sin flotta.

Att de inte släpper någon Summit 1200 förvånar inte mig iaf. Varför slåss om ett segment som är relativt litet när konkurrenterna på 2T sidan attackerar med full kraft? Verkar dumt. BRP/Ski-Doo har/har haft ekonomiska problem och behöver snarare minska utbudet i sin flotta, inte öka det.

Grym Line-Up! :) Ski-Doo verkar satsa sina kort på en "miljöprofil" istället för en "budgetprofil".
Även om jag håller med i stora delar i det du säger och ser det som oerhört positivt att se att de nu släpper en 800 E-tec så kan jag inte släppa att de inte släpper en 4tec summit. Jovisst generellt sett så är ju 2takt sportmaskin men jag blir ju fundersam; säljer Yammas maskiner så dåligt i nordamerika? Jag menar det är ju verkar ju finnas en gigantisk kultur i att turboladda Apex och Nytros, men man har ju själv inte tillgång till några försäljningssiffror jag vet ju hur lönsamt det kan bedömas vara att konkurrera inom detta segment.
Men spontant känns ju som att de verkligen skulle försöka få en del av denna kaka som totalt domineras av Yamma just nu, Skidoo har ju både en plattform och en motor för det redan klart... Så det skulle vara intressant att veta anledningen till varför de inte släpper denna modell, vikten är bara skitsnack då de skulle utklassa Yammas modeller som uppenbarligen säljer. Tuffa ekonomiska tider kan jag förstå eller om det faktiskt är så att de inte tycker att det är värt att satsa på en långbandad 4taktare försäljningsmässigt, men strategiskt känns det ju då ännu sämre att släppa 4tec som MXZ och Renegade så det har jag svårt att köpa... Läste om att TRA primären skulle ha svårt för effekten från turboladdning vilket kan vara möjligt men har inte läst nått omfattande om det... Jaja, det skulle iaf vara intressant att höra ett uttalande om deras tanker kring 4tec och långbandare...
 
S

StoxResearch

Bamsegrill:
Gigantisk kultur? Njaaaa, mest en myt om jag får gissa. För några år sen kanske. 2T Turbo kommer starkt! De börjar tom hitta hit. Tom här i lilla Gällivare finns numera flera, och ännu fler lär det bli.

Jag skulle iaf tro att eftermarknadsfirmorna redan jobbar på Turbokit till nya ACE 600. Någon som vågar sätta emot? :p
 
4

426H

Vanliga summiten 2011 blir nog kanon, små finjusteringar med nya luftintag, skidor och nya a-armar som ger smalare spårvidd. Annars var det ju inga nyheter, för dom som läst denna tråd i alla fall. :)
Hoppas dom tar in summit x 146" till sverige nästa år.
 
4

426H

600 ACE kommer bara i snikversionerna tnt, adrenaline och sport. Blir nog populär hos skoteruthyrare.