saablar

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Nej. V70 kom 1997 - gick i graven 2000. V70n kom 2000 och byttes ut mot V70 II 2007. Alla tre bilarna har olika bottenplattor, Saab 9-5 hade samma hela tidsperioden. :nod:
Volvo 850 kombi kom -92/-93 och bytte sen namn till V70 med några föändringar.. :)
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Håller jag med om, dom tar betalt för en premium bil men levererar en budgetbil
Gäller även Volvo.. Ska man ha en kvalitetsbil ska man enligt Motormännens enkät ha BMW eller Subaru.
Saab 9-5 & 9-3 låg för övrigt högre på listan än tex V70 vilket säger en del.

Har absolut inget emot Volvo och för den delen inte Saab heller..Köpte en fin S40 2.0T som hade ett år på nacken -99, och hade inga problem med den förutom några lampor som gick sönder..
Gillar inte snacket om att Saab skulle vara en sämre bil på nåt sätt för det tycker iaf inte jag. Har 2st i dagsläget och har inte heller haft några problem med dem.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Fortfarande en V70!

I så fall ju tex Bmw gjort samma bilar i över 20 år eftersom 3-5-7 serierna har funnits sen dess

Bara för att namnet är samma behöver det inte vara samma bil


Nåja tillbaka on topic
Själv drar jag mig ur diskussionen då jag inte förstår mig på folk som gillar Saab, vill man uppleva 90 tal kan man köpa sig en gammal Sega Megadrive istället båda ger härliga nostalgi flashbacks men Segan är både roligare och billigare ;)
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Fortfarande en V70!
Dåligt argument, två bilar är inte identiska för att namnet är det. :notrust:
Volvo 850 kombi kom -92/-93 och bytte sen namn till V70 med några föändringar.. :)
Ajjemän, men räknar man 855 och första generationens V70 som samma bil var det fortfarande "bara" åtta år. Inte i närheten av Saabs 13. :nerd: :biggrin1:

Sammanfattning; Saab har inte fått pengarna för utveckling (säljer för lite plus att GM har sugit pengar) av nya bilar och har tvingats fortsätta på gamla bilar med "ny" teknik från andra biltillverkare, Opel bland annat. På det viset blir Saab inte unikt och inte tillräckligt konkurrenskraftigt... :dizzy:

Men glöm inte heller att innan GM tog över så hade Saab riktigt taskig ekonomi och hade gått back i ekonomin hela tiden (med undantag). Så för att Saab ska överleva måste man hitta sin nisch och få ordning på ekonomin. :sick:

Trivs bra med farsans V70n T5 när jag kör, men det kommer aldrig att bli en Volvo igen, jävla kineser. -.-
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Precis! Saab har också gjort förändringar på deras modeller genom åren!

Håller med dej i ditt resonemang i övrigt.
Jo visst är 9-5 från -97 inte samma bil som en -10, men bottenplattan är densamma, dvs. det är ju bara små uppgraderingar som har gjorts för att spara pengar och hålla en fräsch look på den. :unsure:

Tycker att en ny modell har gjorts när man bytt bottenplatta på den. Annars är det bara "facelifts".
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Själv drar jag mig ur diskussionen då jag inte förstår mig på folk som gillar Saab, vill man uppleva 90 tal kan man köpa sig en gammal Sega Megadrive istället båda ger härliga nostalgi flashbacks men Segan är både roligare och billigare
Hittade en intressant artikel om just det. Sen om det har nåt med något att göra är ju upp till nån annan att bestämma.

http://www.ft.com/cms/s/2/3ba64a08-74ea-11de-9ed5-00144feabdc0,dwp_uuid=a712eb94-dc2b-11da-890d-0000779e2340.html?catid=105&SID=google

Men det här är intressant.
http://www.autocar.co.uk/blogs/anythinggoes/archive/2010/01/26/folk-makt-helps-save-saab.aspx

Utdrag:
"Anybody who’s glad to see Saab survive should be thanking Steven Wade, a local government employee from Tasmania. His enthusiasts website Saabs United (nee Trollhattan Saab) has been the notice board for Saab enthusiasts the world over.

From this website had come a daily feed of inside information and, latterly, the foundation for the global ‘Saab Support Convoys’ demonstrations.

If you think that’s an overstatement, check this. When Victor Muller signed the documents, the first thing he did was call Steven in Australia and tell him that Saab had been sold.

What we’ve seen today is just how much the Internet has changed the world. You’ve heard all the e-buzzwords about ‘the wisdom of crowds’ and the power of the ‘nudge’.

Today, a chap in a house on a small island about far away from Sweden as its possible to get has corralled the support of the world’s Saab enthusiasts, helping force the world’s largest car maker to sell, rather than close, Saab.
"

Skitkul när man ser hur ny teknik förändrar världen.