Ligger sömnlös hur gör ni?

kalleh1

Medlem
28 feb 2009
20
0
1
Umeå/Arjeplog
kör skoter hela dagen, om du inte är "nog" trött när du kommer hem så svänger du av mot närmsta berg, kör fast sisådär en 10-20ggr bara för att, när du knappt får tillbaka skotern till närmsta led så är du ganska nära.

hem, ät palt! mycket mycket palt.. inte 2-3st utan snarare 6-7st stora paltar.

sist men inte minst, hoppa in i bastun, sitt där i minst en halvtimme och drick gärna 2 öl under tiden.

sedan är problemet löst ;)

eller ja, det är kuren som funkar bäst för mig.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag ligger och tänker på vad jag ska göra dan efter och kan fan inte somna. också måste jag komma ihåg allt ... men då tar jag fram en lapp och skriver ner allt då går det bra!
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
har både sömnproblem och att kliva upp med :S kollade på tre filmer igår/natt och när jag väl somnat så sover ja tills nån väcker mig. vecka klockan stänger jag bara av sen lägger jag mig igen och somnar om. är inte så kul att vakna upp runt 2 när de typ börjar mörkna
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
I natt blev det att somna ca. 07.00 och steg upp 08.30. Inte helt ovanligt...
Nu hade jag tur att jag somnade och fick mig ett par timmars sömn. Annars blir det att
sova varannan natt, det funkar rätt bra.

Normalt tar jag 2st 50mg Tryptizol. Nu har jag int hunnit hämta ut från Apoteket, men
annars brukar jag somna inom ett par timmar efter att jag tagit dem OM jag ligger och
tar det lungt. Jag har förövrigt inga biverkningar av dem...
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Säger som morfar sa när han levde " Är man nog trött så sover man"
Med den menade han nog att om man jobbar hårt på dagarna så sover man gott om nätterna:bigsmile:
 
E

ejwbegysv

ladda hem några avsnitt av p3 dokummentär och lyssna på så sommnar ni garanterat...
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Man får inte fråga efter tips på hur man tar sig upp på morgonen också :unsure:

Jag är hopplös på att ta mig upp, värderar inget högre än att ligga kvar på morgonen. Men börjar bli less på att inte komma upp innan 12 en helg och sedan ligga kvar så man lyckas bli sen varannan dag till skolan :wacko:

Hur många alarm jag än har eller hur långt bort mobilen ligger spelar ingen roll, ingenting verkar hjälpa.

Någon som har ett bra tips :confused:
Samma problem, har sjukt svårt att ta mig upp på morgonen. Några tips har jag dock för dig.

1. Dra aldrig för något för fönstret, det är lättare att vakna om det är ljust.
2. Byt alarmsignal ofta.
3. Tänk intensivt på att du ska kliva upp exakt 08:30 (eller på den tidpunkt du ställt ditt alarm) tills du somnat.

Det sista tipset låter lite knäppt, men det har faktiskt hjälpt en hel del för min del, ibland har jag faktiskt vaknat innan alarmet och varit klarvaken!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tjena,

Tips som jag använt mig av för att somna:
1. mp3-spelare laddad med div klassisk musik på låg volym med en plugg i ena örat. Gillar inte klassisk musik alls, men det är, för mig, på nåt sätt avkopplande. Och man ligger inte direkt och sjunger med...

2. Skriv "dagbok". Ett block som du skriver upp allt du gjort idag, och allt du ska göra kommande typ 3 dagar.

3. Lägg dig aldrig, aldrig, aldrig direkt du kommer från tex garaget, träningen, promenaden etc. Sitt ner med tex en tidning en kvart-halvtimme och varva ner innan du lägger dig.


Angående att ta sig upp i tid på morgonen:
Om man VILL kliva upp i tid, så gör man det. Man måste alltså "lura sig själv" att verkligen vilja detta varje morgon. Skapa en morgonrutin som du trivs med, tex att VARJE morgon vara uppstigen, och ha en macka i handen till tv4-nyheterna kl 06.30. Det tar inte länge att träna in en sån rutin, och då den sitter vill man verkligen inte missa dom där 06.30-nyheterna...
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Hmm jag vill ju inte missa vakna med the voice men farsan är fan en maskin 5 minuter före väckarklockan ring ä han uppe o spring
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Skapa en morgonrutin som du trivs med, tex att VARJE morgon vara uppstigen, och ha en macka i handen till tv4-nyheterna kl 06.30. Det tar inte länge att träna in en sån rutin, och då den sitter vill man verkligen inte missa dom där 06.30-nyheterna...
Ska pröva på det där :)

Kan tillägga att jag har alla alarm på mobilen + en väckarklocka på andra sidan rummet samt helljust i rummet. Men kliver upp halvt medvetslös och stänger samt tar med mobil så jag slipper gå nästa gång. Kommer oftast inte ihåg att jag hämtat mobilen så pass trött är man :weird:

Kan ju berätta om gången jag fick en briljant idé om att stapla upp MASSA tom burkar ovanpå telefonen på ett bord så dom skulle åka i golvet när den durrrrrade i hopp om att vakna till riktigt på morgonen, kanon idé tyckte jag :heh: men...

SJÄLVKLART SKA HALEBOP SKICKA NYHETSSMS MITT I NATTEN :doh:
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Ska pröva på det där :)

Kan tillägga att jag har alla alarm på mobilen + en väckarklocka på andra sidan rummet samt helljust i rummet. Men kliver upp halvt medvetslös och stänger samt tar med mobil så jag slipper gå nästa gång. Kommer oftast inte ihåg att jag hämtat mobilen så pass trött är man :weird:

Kan ju berätta om gången jag fick en briljant idé om att stapla upp MASSA tom burkar ovanpå telefonen på ett bord så dom skulle åka i golvet när den durrrrrade i hopp om att vakna till riktigt på morgonen, kanon idé tyckte jag :heh: men...

SJÄLVKLART SKA HALEBOP SKICKA NYHETSSMS MITT I NATTEN :doh:
ja allt man tkr ska gå bra går käpprätt åt yvetet :)
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Tjena,

3. Lägg dig aldrig, aldrig, aldrig direkt du kommer från tex garaget, träningen, promenaden etc. Sitt ner med tex en tidning en kvart-halvtimme och varva ner innan du lägger dig.
Och jag som tycker att man somnar som en stock när man fått träna en sväng innan man lägger sig.

Kan inte jag sova, då brukar jag dra en runda med armhävningar, sittups osv.
Desto mer slut i kroppen man är, desto lättare är de att somna. Tycker jag iaf. :ciao:
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Brukar aldrig ha problem med att sova, men nu gick det fan inte. När klockan var 4:a bestämde jag mig för att gå upp och gå och lägga mig tidigt dagen efter istället så att jag för en gångs skull kommer upp innan det hinner mörkna..

Låg och tänkte på hur jag skulle göra en ny dyna hela natten..
 

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
bvrukar också ha problem med att sova om jag inte gör detta (eller är uppe till klockan 06.00) : först tar du å joggar. de sa vara tillräckligt långt/jobbigt för att du ska få en endorfin kick när du är framme hemma där du bor ( samma kick som man får när man får utlösning har jag för mig ) sen när du är framma så borstar du tänderna ( går bra att göra alldeles innan du går å lägger dig men tar en sån tid att man kan hinna vakna ). sen tar du iaf å går å bastar VARMT ( om du nu har en bastu ) , svider de int på ryggen så är de inte tillräckligt varmt. sen duchar du VARMT. vid det har laget brukar jag ha svårt att stå upp. sen går du direkt å lägger dig. eventuelt en smörgås men då ska den vara färdig när du dushat för annars tar det för lång tid å du kan hinna vakna. för mig funkar detta iaf. brukar slockna på några min. sen får du itne tänka på nått. om du tänker på nått så sommnar du int. du får häller inte tänka på att inte tänka på nått.. sen vakna brukar jag omte ha de svåraste problöem med. jag brukar ställa ett alarm en timme innan man har tänkt å börja znooza eller stiga upp då börjar man vakna sern blir andra alarmet lättare å höra.. sen brukar jag ändå vakna tidigare då jag tänker i sömnen å tror att jag försov mig. då jag tror jag sovit lite väl länge.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
bvrukar också ha problem med att sova om jag inte gör detta (eller är uppe till klockan 06.00) : först tar du å joggar. de sa vara tillräckligt långt/jobbigt för att du ska få en endorfin kick när du är framme hemma där du bor ( samma kick som man får när man får utlösning har jag för mig ) sen när du är framma så borstar du tänderna ( går bra att göra alldeles innan du går å lägger dig men tar en sån tid att man kan hinna vakna ). sen tar du iaf å går å bastar VARMT ( om du nu har en bastu ) , svider de int på ryggen så är de inte tillräckligt varmt. sen duchar du VARMT. vid det har laget brukar jag ha svårt att stå upp. sen går du direkt å lägger dig. eventuelt en smörgås men då ska den vara färdig när du dushat för annars tar det för lång tid å du kan hinna vakna. för mig funkar detta iaf. brukar slockna på några min. sen får du itne tänka på nått. om du tänker på nått så sommnar du int. du får häller inte tänka på att inte tänka på nått.. sen vakna brukar jag omte ha de svåraste problöem med. jag brukar ställa ett alarm en timme innan man har tänkt å börja znooza eller stiga upp då börjar man vakna sern blir andra alarmet lättare å höra.. sen brukar jag ändå vakna tidigare då jag tänker i sömnen å tror att jag försov mig. då jag tror jag sovit lite väl länge.
Det där lät både tidsödande och dyrt..! Men säkert jädrans effektivt.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
[Massa text]
Läste ditt inlägg för några dagar sedan och har funderat på en grej. Om du super dig helt redlös så du däckar, hur länge brukar du sova då? Samt dagen efter?


Har själv en del sömnproblem emellanåt, man tänker åt helsike för mkt. Hur knepigt det än låter så brukar det oftast vara runt fullmåne. Förmodligen inget vidskepligt, då jag aldrig vet när det är fullmåne förrän jag kollar någon natt efter jag sovit dåligt :)
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Läste ditt inlägg för några dagar sedan och har funderat på en grej. Om du super dig helt redlös så du däckar, hur länge brukar du sova då? Samt dagen efter?


Har själv en del sömnproblem emellanåt, man tänker åt helsike för mkt. Hur knepigt det än låter så brukar det oftast vara runt fullmåne. Förmodligen inget vidskepligt, då jag aldrig vet när det är fullmåne förrän jag kollar någon natt efter jag sovit dåligt :)

Men då får han ju en jävla baksmälla inge bra:sick: