Bänkat 800R?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
har sett många missnöjda norskar som har bänkat, alla verkar få låga siffror, bra drag i maskinen, men inte utlovade siffrorna. Jag körde men väldigt varierande variator innehåll i fjol och fick varierande drag i maskinen utefter de.
Helgens korta körning med mitt nya SMT kitt så nog tycker jag de e riktigt bra drag i spisen iaf, men om de e 170hk? de får framtiden utvisa..

Att ha i åtanke är att de e olika motorer inom spannet av 01-07
800
800HO
800HO P-TEK
och sedan 07 800R
 

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
har sett många missnöjda norskar som har bänkat, alla verkar få låga siffror, bra drag i maskinen, men inte utlovade siffrorna. Jag körde men väldigt varierande variator innehåll i fjol och fick varierande drag i maskinen utefter de.
Helgens korta körning med mitt nya SMT kitt så nog tycker jag de e riktigt bra drag i spisen iaf, men om de e 170hk? de får framtiden utvisa..

Att ha i åtanke är att de e olika motorer inom spannet av 01-07
800
800HO
800HO P-TEK
och sedan 07 800R
Ja visst ska de va skildnad i effekt mellan de motorerna, men de vore ändå intressant att få se eller höra om nån fler bromsning än den som finns på dysses hemsida.
För den gav väl 126hp eller nått vid 7800rpm. Nått borde väl va bra galet där också eftersom RKT säger att den ska peaka vid 8400-8500.

Kör själv med dropp in kittet och portade cylindrar i min motor, som är byggd på 800-01 motor. Jag har heller inte bromsat någe än. Må nog köra nån timme till + lite mer justeringar först. Effekten han uppger med drop in kittet är jag skeptrisk till, men de vore intressant att bromsa och se.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har bromsat ett par RKTek till en M8 -08 som gav 139 hp (std brukar ge ca144 hp ) och en rev (tror de var icke ho) med BRP pro rör , + portning , reeds den gav 137 hp , sen 144 med std pipan och 147 med Dynoport singel ...
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Tripple800: Din kamrat, vilken års mod har han på renegaden?

Jag har en -05 827, RTK portad, jag hoppa ner från orginal MJ440 till 390. Är ganska nöjd med stiften, med 827an är riktlinjerna mellan 390 och 350 i MJ.
Den drar ca 2Lmil Led/Halvhård körning räknar med 3-4 när jag kör om vart annat bus körning av och på leden.

.
Rätt säker på att de är en -05 de också. Bara kört och kollat stiften på den. Inte gjort några riktigt långa fullgasrepor än då den var under inkörning fortarande.

Tycker ju den nästan borde drunkna i dom munstycken han testat om man ska gå ner på bestyckningen igentligen. Tror dom testade 700as sist jag var å kollade. Måste höra vidare lite hur det har gått för han.

Måste man schimsa upp nån sensor på dessa också?
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Bänkningen skedde inomhus så han tyckte att vi skulle köra första på 470Mainjet fick ut 135 på den bestyckningen har jag för mig, men BSFC var för hög så han föreslog att gå ner till 440mainjet den bänkningen sken 139.5hk upp på datorn.

Enligt honom så var det optimalt, och enligt nån tabell så motsvarade 440 i rums temp 470 utomhus.

Nästa gång jag bänkar, blir det att ta maskinen till nån som gör det utomhus känns rättvisare.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
i kallare luft (och vid högtryck) ger en motorn mer effekt men under såna förutsättningar korigerar bänken och räknat ner effekten , det är för att få ett jämförbart värde och det stämmer mkt bra , vilket bsfc fick du med 440 MJ ?
 

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Rätt säker på att de är en -05 de också. Bara kört och kollat stiften på den. Inte gjort några riktigt långa fullgasrepor än då den var under inkörning fortarande.

Tycker ju den nästan borde drunkna i dom munstycken han testat om man ska gå ner på bestyckningen igentligen. Tror dom testade 700as sist jag var å kollade. Måste höra vidare lite hur det har gått för han.

Måste man schimsa upp nån sensor på dessa också?
Är det en -05a renegade eller nyare är det knack sensor på den. Sen om man törs sätta nån fiberbricka av nå slag under den de törs ja inte svara på. Men testa lite skulle nog jag ha gjort iaf. Ett annat problem är ju att den sänker tändningen efter motor tempen, och det är redan vid 48C.
Läs den här artikeln som mulle skrivit. http://m-performance.com/Sidor/dyno_sd_renegade-05.htm
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
i kallare luft (och vid högtryck) ger en motorn mer effekt men under såna förutsättningar korigerar bänken och räknat ner effekten , det är för att få ett jämförbart värde och det stämmer mkt bra , vilket bsfc fick du med 440 MJ ?
Nu minns jag inte riktigt men jag har för mig att bsfc låg på ungefär 0.68.

Ska ta och testa schimsa upp knacksensorn med en tunn o-ring för att se om det blir nån skillnad. Orka bry sig om spikningar det är inte dom som tar kål på en rotax, det är den "hållbara" veven:blink1:
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jo odysse jag har sett dina bänkningar på rotax motorerna och enda som var bra var väll trygstad motorn, men du har väll bänkat fler än så där? du har inte lagt ut alla du Bromsat?

men är de alla RKT utrustade motorerna du kört, som du har lagt ut?
jag har försökt få mig en uppfattning om hur många som kör RKT grejer men de e lite luddigt. hur pass lågt vill du gå på MJ när du bromsar? varkar blandas ganska friskt med olika avgassystem. RKT förespråkar ju orginal, hur har de sett ut på bänkningarna?
 

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Nån annan här på forumet som har bänkat sin 800R?
Bänkade summiten min i torsdags. Med ett, ja vad ska man kalla det, resultat som inte var väntat.
Ska tillägga att jag har på RKteks dropp in kit som består av kolvar och topp. ska enligt deras hem sida ge 165hk jo tjena!:nuts:
139.5hk på 7900rpm:confused:

En bra bit från 151hästar som jag betalar försäkring för.
Har läst om tikkas bänkning av samma modell för ett par år sedan där dom var tvungna att sätta in en shims mellan knacksensorn och toppen för att sensorn var för känslig och ställde ner tändningen med det ingreppet fick dom ut 149hk mot innan 141hk.

Vågar man börja laborera med knacksensorn i jakt på rätt effekt?
Körde du med std kurvan i Ecm,en eller RKT,s tänd kurva?
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Standard tändning, läste först i efterhand att optimalt för kittet är med deras tändning men inte ett måste.

Och hemsidan jag köpte grejerna i från har inte nåstans information om nån tändkurva.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jo odysse jag har sett dina bänkningar på rotax motorerna och enda som var bra var väll trygstad motorn, men du har väll bänkat fler än så där? du har inte lagt ut alla du Bromsat?

men är de alla RKT utrustade motorerna du kört, som du har lagt ut?
jag har försökt få mig en uppfattning om hur många som kör RKT grejer men de e lite luddigt. hur pass lågt vill du gå på MJ när du bromsar? varkar blandas ganska friskt med olika avgassystem. RKT förespråkar ju orginal, hur har de sett ut på bänkningarna?
de är 2 st RKTek till som inte är utlagda men som jag nämde här tidigare i tråden , den jag nämde (med Dynoport singel) hadde rikigt stora munstycken (över 550 tror ja de va ) men bränslet låg perfekt , när en motor är dåligt trimmad behövs generellt stora munstycken , när grejerna börjar lira så suger ochså motorn hårt ur förgasarna och man får ofta gå ner i storlek ....
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
odysse: Alright, kommer du ihåg vad de var för årsmodeller? Vilken ECM/MPEM box?
du testade att snåla ner dem riktigt?
500+ låter ju otroligt mkt. har ju iof ingen aning om hur mkt man bestyckar om vid monteringen av dynoport pipan.
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
odysse: Alright, kommer du ihåg vad de var för årsmodeller? Vilken ECM/MPEM box?
du testade att snåla ner dem riktigt?
500+ låter ju otroligt mkt. har ju iof ingen aning om hur mkt man bestyckar om vid monteringen av dynoport pipan.
Kan dyka in med ett svar ang den maskinen.
Det är en 04:an Pro 800 motor med RK Tek topp, Portat vevhus och portade cylindrar.
Osäker på vilka kolvar som sitter i men har för mig att det är standard enkelrings kolvar.
Vill också minnas att det är mpem boxen med flera kontakter i.
Det är provat en hel del olika förgasare med det är den äldre modellen som sitter på nu (från en -02 800)

Det är en go vänns motor.
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Är det nån som har bromsat sin gamla 800 (01-07) med RKT drop in kittet? Saknad av effekt där också eller??
Min skall bänkas till helgen.
Hoppas att det blir av nu till helgen men han kännde sig lite hängig.
Se nedan var som är gjort åt min.
Bottten delen & cylindrarna är helt orginal.

Återkommer så fort bänkningen är fixad.
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Kan dyka in med ett svar ang den maskinen.
Det är en 04:an Pro 800 motor med RK Tek topp, Portat vevhus och portade cylindrar.
Osäker på vilka kolvar som sitter i men har för mig att det är standard enkelrings kolvar.
Vill också minnas att det är mpem boxen med flera kontakter i.
Det är provat en hel del olika förgasare med det är den äldre modellen som sitter på nu (från en -02 800)

Det är en go vänns motor.
de var PROX dubbelrings kolvar som är lägre i den
 

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Min skall bänkas hos Stoxresearch.
Hoppas att det blir av nu till helgen men han kännde sig lite hängig.
Se nedan var som är gjort åt min.
Bottten delen & cylindrarna är helt orginal.

Återkommer så fort bänkningen är fixad.

Okej det ska bli intressant att höra sen då. Kör du med drop in kittet där förbränninsrummet sticker ner i cylindern med lägre kolvar eller har du RKT toppen för std mått på kolvarna??