Bänkat 800R?

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Okej, kommer du att testa med org pipa/slutburk, luftburk också?
Vore intressant att se skildnaden då RKT rekomenderar std. avgassystem och luftburk till drop in kittet.

Jag kommer troligtvis enbart att köra med Crank Shop pipa & slutburk, dock så kommer jag att testa båda luftburkarna.

Vet inte riktigt varför RKT rekomenderar orginal pipa och luftburk, när jag pratade med dom så hade dom aldrig provat vare sig Dynoport eller Crank Shop pipor till deras kitt (vilket mig veteligen skall vara dom två bästa piporna till den motorn).
Troligtvis så är det väll så att dom helt enkelt valt att utveckla kittet efter standard motor, annars skulle det bil för många olika variabler att ta hänsyn till.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Lilleman:
Nu hoppas jag att detta inte låter helt sjukt och fel men de känns som vi har så mkt gemensamt. :whistle: okward silence. .

Nedå, men de vore kul att jämföra våra maskiner, sida vid sida..
iof, kanske mer intreassant att ha en Std. Renegade800 -05 att jämföra med, har du gjort detta?
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Lilleman:
Nu hoppas jag att detta inte låter helt sjukt och fel men de känns som vi har så mkt gemensamt. :whistle: okward silence. .

Nedå, men de vore kul att jämföra våra maskiner, sida vid sida..
iof, kanske mer intreassant att ha en Std. Renegade800 -05 att jämföra med, har du gjort detta?
HaHa ja det låter lite sjukt...
Har faktiskt inte jämfört mot någon skoter alls.
Den är precis inkörd men går fruktansvärt fett under 4500rpm, så jag vill få den ordentilgt bestyckad i bänk först.
Vill inte prova laborera så mycket med knacksensorn utan att ha den i bänk, det skall provas med den monterad, chimsad och bortmonterad.
Självkart skulle det vara kul att jämföra våra maskiner.
Sen så måste jag ställa om variatorkittet.
 
Last edited:

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Jag kommer troligtvis enbart att köra med Crank Shop pipa & slutburk, dock så kommer jag att testa båda luftburkarna.
En av vändorna körde Krappen med RkTek+Crank shop pipa+speedtech burk. Om inte minnet sviker mig så blev där det sämsta resultatet med ca 135 hp. Jag reserverar mig dock för demens.

Till saken hör dock detta var en ren bonustest med CS-pipa kommande från en 600 h.o. Även här reservation för degenerativ sjukdom.
 

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Jag kommer troligtvis enbart att köra med Crank Shop pipa & slutburk, dock så kommer jag att testa båda luftburkarna.

Vet inte riktigt varför RKT rekomenderar orginal pipa och luftburk, när jag pratade med dom så hade dom aldrig provat vare sig Dynoport eller Crank Shop pipor till deras kitt (vilket mig veteligen skall vara dom två bästa piporna till den motorn).
Troligtvis så är det väll så att dom helt enkelt valt att utveckla kittet efter standard motor, annars skulle det bil för många olika variabler att ta hänsyn till.
Men har du tillgång till en orginal pipa+burk så tycker jag ändå du ska testa det, då har vi ju svart på vitt.
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
En av vändorna körde Krappen med RkTek+Crank shop pipa+speedtech burk. Om inte minnet sviker mig så blev där det sämsta resultatet med ca 135 hp. Jag reserverar mig dock för demens.

Till saken hör dock detta var en ren bonustest med CS-pipa kommande från en 600 h.o. Även här reservation för degenerativ sjukdom.

Hos vem är den bänkningen utförd?
Det brukar ju skilja el hel del från bänk till bänk.


Men har du tillgång till en orginal pipa+burk så tycker jag ändå du ska testa det, då har vi ju svart på vitt.
Jepp jag har tillgång till alla orginal delar.
Vi får se hur mycket vi hinner med, att få skotern optimerad är det viktigaste.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Bänkningen är gjord hos Mtnprod i luleå.
Som Träskpatte säger så gjordes dom första bänkningarna med crankshop pipa och speedtech nya slutburk. kan säga att han som gjorde dynon vart lika häpen som oss att orginal systemet gav mer!
 
Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Bänkningen är gjord hos Mtnprod i luleå.
Som Träskpatte säger så gjordes dom första bänkningarna med crankshop pipa och speedtech nya slutburk. kan säga att han som gjorde dynon vart lika häpen som oss att orginal systemet gav mer!
. . alright, men lite förvånande att höra att chauffören av dynon vart brydd, har man tycker kelsey påpekar överallt att han bygger motorn för att inte användas med em. pipa och burk. Och att i de flesta, nästan alla, dynotester jag läst på RKT delarna har em. avgassystem varit ett sämre alternativ till standard. Detta och att de ska snålköras, små MJ.. Nu har jag aldrig sett ett dynokort från någon portad 827a i sveige, men den som gav de 169-170 hos dynotec var med 350MJ, Jag kör som sagt med 390 nu och tycker mina stift ser fina ut, kanske lite mer svart än chokladbruna.. och ibland mer vit än brun.. så ja..
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
Precis som Dysse skriver, så har vi kört en del 800or med RKT prylar.
Ingen har gett den effekt som Kelsey utlovat.

Ja, jag blev förvånad! Går inte att hålla koll på vad alla eftermarknadskit är bäst med för kombinationer eller inte.
I detta fall skulle jag tro att det är speedtechburken och inte pipan som är "boven" dvs säga att den ger för lite mottryck.

Knappen,
Shimsa knacksensor, känns den att gå sååå mycket bättre med schimsningen så kom gärna tillbaka och kör den igen och ger den den effekt som den utlovas att göra av RKT så bjuder jag på bromsningen.

Ska försöka komma ihåg att kolla siffrorna ikväll och öfrsöka lägga ut dom här i tråden.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Tvivlar starkt på att kittet ger den utlovade effekten!

Orsaken till den här tråden är ej att kittet inte gav mig 165+ som dom lovar. Utan att det fattas 10 hästar mot vad dom flesta andra 800R får ut orginal.

Orsaken till effekt fallet verkar enligt allt jag hört och läst vara den känsliga knacksensorn.

Snackade med iamfredrik för nån dag sedan och han upplyste mig om att en Summit x-rs 800R 2007 bänkats till 150+Hk med en o-ring under sensorn, helt orginal i gällivare.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Min 08 re 800r bänkades till 152 helt stock.
Min -09a Re-x körde jag tyvärr inte original i bänken, men med lite vanliga "skruva på prylar" (topp, pipa, ypipa) landade det på 160 i fjol. Lätt portning å lite mindre justeringar gav ca 3-4 häst till iår. Samma cylindrar, dubbelrör å lite annat jox blev 172 hk, dock icke speciellt trailvänliga rör dock :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
lofdahl: Nje, kanske jag formulerade mig lite väl hårt där, vet att du inte är absolut inte är novis om vi säger så, och menade inte att få de låta så heller.
Det jag menade var att RKTs olika kitt är ju ganska beryktade med sina höga siffror, om inte annat så för bristen att faktist leverera dessa i olika bromsbänkar runt om, så jag antog att även du var nyfiken på grejerna och hade gjort lite research innan du satte igång.
Jag har som sagt läst väldigt många inlägg (85% på dootalk, 7% på snowest) om folk som är missnöjda med sina dynosiffror men väldigt/halv nöjda med resultatet ute i terrängen. Och jag skulle bli väldigt glad om jag var den som bevidase att dynotech hade rätt när de postade sina siffror.

Skulle vara kul att se motorn med ett portat vevhus och en 07R luftbox.
Har som sagt sj en P-TEK och ska inte behöva någon re-curve av boxen, men jag skulle vilja veta hur kurvorna ser ut och vad de blir för skillnad mellan en 800 800HO 800Ptek 800MOD(pro?) och en 800R kruva och hur de gör sig olika i bänken på en och samma motor.
Nån som tar på sig att gör testet så lånar jag gärna ut min box.

Och shimsningen av knacksensorn, tipps på hur man gör där?
1 bricka 2 brickor?
1mm packningspapp? 3mm?
Avläser man på stiften?
kolvsköljningen?
den skurna kolven? ;-)
I bromsbänk?

många frågor och spekuleringar, men det är inte alla trådar som har så här många kvalificerade dynopiloter!!

Snälla svara på allt ni kan (vill)!
vill ni inte svara på något eller inte vet, påpeka då gärna detta så bristen på svar inte uppfattas som ointresse/okunskap

Postar dynotecs körningar av en 04 MXZ 827
http://2strokeheads.com/827dyno.htm

169,4 vid 8300, 320MJ std pipa och burk, körning 12

171,1 vid 8300, 340MJ std pipa och burk, Bondi lufbox, körning 11.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
läste att tikka chimsa senorn med en plastbricka , jag skulle pröva göra det , alternativt ta bort och den ska då även jordas har jag fått lära mig ...
de bästa är ju att avläsa så mkt som möjligt , bräsnleflödet tycker jag är viktigast , en del tycker EGT säger allt och mäter inte ens bränsleflöde ...

fina siffrror men tyvärr allt som oftast "skrytsiffror/kataloghästar" otroligt utleenad och kylarvätskan har långt under termostatöppnings temp , kompen är gissningsvis ochså inte speciellt "trailvänlig"
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Håller på att kolla upp vad som lämpar sig bäst att använda under knacksensorn, dom dynos jag läst om där dom shimsat upp sensorn i vårat
av långaland så har dom flesta använt sig av o-ringar.

I snowmobiles artikel där tikka bänkade första modellen av 800R motorn så använde dom sig av en o-ring och fick en ökning på 8hk, men brp mekanikern dom rådfrågat hade föreslagit en fiberbricka eller o-ring.

Vad är en fiberbricka? nån packnings liknande material?

Sätter man en o-ring under så bör man nog använda sig av nån riktigt tunn ringså sensorn bara blir "dämpad".

Jag får nog ta på mig ansvaret som labb råtta:cheesy:
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Är det inte bara att hiva bort den där knackgivaren? el. bara lyfta bort den och stripa fast den runt nån kabelstamm el. liknande. När ni ändå trimmar och har er så är det väl bara att börja läsa stift och ev. montera egt mätare. Och bestycka därefter. Tanken med knacksensorn är väl bara att den ska vara en extra säkerhet och sänka tändkurvan el. rent av bryta tändningen om den "löser ut" Den ska väl ändå inte ha någon konstant funktion på motorns gång.
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Jeg får bla en 800r med dropp in kit i dynoen imorgen.
Alle 800r jeg har bremset gir ca 143hk org og 149-151hk etter justering, men det finnes noen som har ekstremt følsom bankesensor/tempsensor, disse bremser normal effekt på første bremsing men drar tenning allerede før termostaten åpner på andre bremsing å havner ofte rundt 136hk.
Det er ikke motorn det er noe galt med men elektronikkfaenskapen:mmph:
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Krappen: Jag hoppas de e ok att jag vandrar ifrån ämnet lite helatiden, dvs 800R motorn, men den delar ju ändå besläktad med 800HO P-tek och jag vet inte, men jag hoppas, att ni läst undersökningen av M.Performance på en Renegade 800 -05.
De kom fram till detta, jag klipper in.


Vid en motortemp på 48 grader celsius sjunker effekten från 136,4hp till 129hp en skillnad på 7,4hp.
Som du ser öppnar termostaten på 61 grader och släpper in vattnet från kylarna som sänker tempen
till 54 grader, då rycker effekten upp sig till ett medel på 133hp. Resterande av dom 50 sekunder sessionen varade med kylvatten temp under 61 grader.

Summerar vi detta så har du alltså 3 effektlägen på din motor
135,8hp under 48grader.
133hp mellan 48 till 61 grader och slutligen
128,7hp vid normal drift temperatur.

Tittar vi närmare på bränsle flödet ser vi identiskt flöde med vatten temp upp till 61grader.
Över 61grader blir den generös med 99 pounds/Tim.

Jämför vi med en injusterad Rev 800 -03 så har vi
8,8% respektive 16,2% högre bränsle flöde vid fullgas.

Bsfc vid normal vatten temp landar på 0,72 vilket ger svarta oljefläckar i snön när du stått på tomgång o drar på, märkligt för en miljömotor.
Har ni sett dessa symptom på 800R motorn också?
, är de en dum ide att ta ut termometern i toppen och sätta den utanför så att den alltid har en temp under 48grader?
hur tror ni motorstyrningen börjar bråka då?
de verkar ju vara vattentempen som är boven hos 800HO P-tek och inte lika mkt knacksensorn?
eller är de 2 skurkar som båda ska fingras med för att få ur de mesta ur maskinen?
jag förstår att de båda sitter där för att skydda motorn, men är den bara bra bestyckad så ska den ju inte skära. .
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
melmaq: som du säger så är motorerna besläktade så dina inlägg/frågor är nog till hjälp!:)

Har inte läst nånstans om att 800R har lika mycket problem som p-tek vad gäller effekt minskning vid olika tempraturer men det kan nog vara så.

Har en bekant vars bror äger en renegade 800 05. han lessnade på effekt minskingen vid arbetstemp och kopplade på nåt sätt om termostaten med en switch, så han kunde koppla av och på termostaten beroende på körning, det vart tydligen en jäkla skillnad.

Som du säger så borde det räcka med att bara hålla koll på bestyckningen(färg på stiften) som man gjort på alla tidigare maskiner utan sådant här gorm.

Ska börja med att shimsa upp sensorn, uteblir effekten så kanske jag gör som ovan.