Bänkat 800R?

E

ejwbegysv

Om man är nätprenumerant så kan du klicka på "Digitaltidning" på våran startsida...


Självklart vill vi sälja prenumerationer :) Kan meddela att dom fick upp den till 150hk iaf ;)
 
E

ejwbegysv

Tikka bromsade och klurade endel ang. 800r motorn i Nr 3 2007 (finns även som digitaltidning)..
Nu förstår vi ju att du vill sälja lite prenumerationer ejwbegysv, men e de inte lite taskigt att vifta med "lösningen" framför ögonen på folk men inget säga? :whistle:
Std. motor eller??
Jo, dom testar med en o-ring på sensorn och får 151 hk...men citat "Fiffla inte med knacksensorn själv, det kan vara något annat som är felar och sensorn gör kanske bara sitt jobb".
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
körde med shimsad knacksensor 4mil förra helgen utan nån märkbar effekt.
på vilket sätt är det sensorn känner av "knackningar"?
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
körde med shimsad knacksensor 4mil förra helgen utan nån märkbar effekt.
på vilket sätt är det sensorn känner av "knackningar"?
Du skal IKKE "modde" bankesensorn !! jeg har bremset mange av disse, de yter ut av kassa ca 143-145hk, noen tillater å bli magret ut for så å yte 150-151hk før bankesensoren går inn mens andre ikke klarer under 0,67bsfc+ før bankesensorn går inn, går bankesensor inn faller effekten til ca 136-138hk.
Disse fungerer utmerket på org forgasseroppsett, forgassernål må IKKE slippes ned på disse, de går på grensen magert på mellomregistret, shims heller nåla opp 0,2mm.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
har kört 20mil nu med min bypass av temsensorn i toppen, har intet negativt att säga. Lite synd är att jag just innan de 20milen installerade en DJ kitt, så nu vs. tidigare drar den på som en ***** ape som de grovt kan uttryckas. Jag tror de snarare har med att göra v-kittet alltså än bypasen. Men iom bypassen så satte jag en tempmätare på toppen som läser av toppens temp.
- Vid HÅRD ledkörning på halvhård/mjuk led går tempen inte över 28grader C, ca 43km/h snitthastighet på ca 10mil
- Vid touringtempo (inkörning av ny rem, aldrig över 6000rpm) på mjuk led gick tempen inte över 25grader C,
- Vid HÅRD puderkörning, upp till ljumsken/över höften i medelmjuk/pudersnö, tempen var ca 20C
- Vid snirkling efter min fars vedhuggarslinga i skogen gick tempen upp till 45C, 300m efter plogad skogsbilsväg med 2-3cm nysnö så gick tempen ner 4grader från 45

efter den hårdkörningen stängde jag av skotern och såg tempen stiga medan motorn var avstängd till 53grader C, innom 1min.
Alltså, har du en P-tek, och du är ute och tokkör lite, stänger av skotern snackar med polarna och drar iväg, så har du GARANTERAT inte dina 138-140hk.

Dessa tester var utförda på min 05 RKT827 P-TEK, jag har avlägsnat termostaten dessutom, som enl handboken ska öppna vid 42grader C. Alltså kommer din motor inte ner i mina temperaturer ..
Så mitt råd, fritt att följa, ta bort termostaten, koppla förbi tempgivaren. Skaffa en extern termometer, billigt tips, en halkvarnare från biltema 89:-. kör och var glad.
såå, tankar Reflektioner?

Sorry för OT, detta har inte 100% med att "bänka 800R" att göra, men iaf till 60%
Glad påsk boys and girls!

puderkörningen skedde i går btw!! inte ens en tillstymmelse till fukt i snön, magiskt.
 

Wiseco

Medlem
5 maj 2010
38
0
6
Nån som vet om ski-doo gjort samma sak på 800r som polaris på rmk 800 motorn med vakumslangar som fördröjer öppningen?(kan ju tydligen bara pluggas helt på polaris) Isåfall kan ju de va ett skäl till att många få så dåliga resultat i bänken? (bara hört ryktesvägen)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Att 800R kan vara krångligt att bänka pga RAVE har jag också läst, Stox skulle ju gärna få flika in här, men tillsvidare kan vi läsa lite av hans erfarenheter med trilskande RAVE här
http://www.stoxresearch.se/svensk/products_services/dyno_results/rotax_800r/index.html

Vakumstyrningen kom först på 600&800SDI motorn, och sedan på P-TEK, 800R osv..

Lilleman hur gick de för dig på bromsningen?
De blev ingen för mig denna säsong, fårse hur de blir nu inför nästa säsong för mig...
Jag körde tot 108mil denna säsong, varav ca 95-90 utan Tempsensorn, och jag har inget negativt att säga om att köra utan den..

jag hade för övrigt lägst soppa förbrukning under sista turen får året,
Vi körde från Risbäck - Saxnäs - Kittelfjäll och sedan dagen efter Kittelfjäll - Klimpfjäll - Saxnäs - Gitsfjälle - Risbäck
Nästan 28mil och resultatet var

Polaris 500 RMK Trail Fan 3,4L/mil, damen ca 21år
Lynx 600 Sporttouring (500SS) 3L/mil, brorsan ca 34år
Polaris 600 Switchback 04, morbror 2,8L/mil ca 52år
Polaris 500 Classic Touring 98, farsan 2,4L/mil ca 62år
Skidoo 827 Renegade 05, jag 2,1L/mil, ca 26år

Så jag är nöjd, föret var hårt och maxtempen jag såg på termometern var 48c under drift och över 70C (max för mätaren) när man stängde av den.
DVS så fort man startar skotern hade den klippt tändningen och drage bort hk ifall inte sensorn vart bortkopplad..


Thats it for me..
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Intressant läsning, men låt knackgivaren vara, den påverkar inget ändå i praktiken efter senaste CDI uppdateringen.

Intressantast idag är att ta bort "Nordiska" strypningen och vips har man 151hp och en motor som går jämt hela tiden, Rk ägarna skulle säkert få utlovad effekt efter det.
Ser flera Power Tec ägare i forumet och kan avslöja att inom kort kommer samma kit där. Från sega 130-132 hoppar dom upp till 139 riktigt pigga hp.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Intressant läsning, men låt knackgivaren vara, den påverkar inget ändå i praktiken efter senaste CDI uppdateringen.

Intressantast idag är att ta bort "Nordiska" strypningen och vips har man 151hp och en motor som går jämt hela tiden, Rk ägarna skulle säkert få utlovad effekt efter det.
Ser flera Power Tec ägare i forumet och kan avslöja att inom kort kommer samma kit där. Från sega 130-132 hoppar dom upp till 139 riktigt pigga hp.
"Nordiska", menar du att det bara är i Skandinavien som de klipper tändningen?
Och äre tändningen du menar är den "Nordiska"

Uppdateringen antar jag bara gäller för 800R ECU?
Inte för 800P-TEK? 05-06 hade ju samma men en ny kom 2007 för dessa.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
"Nordiska", menar du att det bara är i Skandinavien som de klipper tändningen?
Och äre tändningen du menar är den "Nordiska"

Uppdateringen antar jag bara gäller för 800R ECU?
Inte för 800P-TEK? 05-06 hade ju samma men en ny kom 2007 för dessa.
Hmm, blev det ny mjukvara på 07orna? Det var ju intressant. Vad var det som ändrades då? Vad jag förstår så modifierades toppen också en aning eller är jag vilseledd på den punkten? Skall under hösten/förvintern bänka min 07:a. Små modifieringar gjorda så vi får se vad dynon säger. Förhoppningarna om nån värre effekt finns inte men icke att förty så skall det bli intressant iaf :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. 05 och 06 hade en magrare tändkurva i mellanregistret som gjorde att 800P-TEK gick lite väl på gränsen. Någon exakt diagram eller graf på detta har jag dock ej sett. 800R som satt i Summiten har ju en annan femma i sig. Så åter igen är jag lite OT.

men jag gjorde en lista över delar som bytts..

04 800 HO

Nål MXZ & Renegade 404162019,
Nål Summit 404162059

MJ MXZ & Renegade 404100900 (400),
MJ Summit 404100900 (400)

Topp MXZ & Renegade 420923828
Topp Summit 420613922



05 800P-TEK


Nål MXZ & Renegade 404162081, NY
Nål Summit 404162059

MJ MXZ & Renegade 404108100 (440), NY
MJ Summit 404100900 (400)

Topp MXZ & Renegade 420923828
Topp Summit 420613922


06 800P-TEK

Nål MXZ & Renegade 404162081,
Nål Summit 404162062 NY

MJ MXZ & Renegade 404108100 (440),
MJ Summit 404108100 (440) NY

Topp MXZ & Renegade 420923828
Topp Summit 420613922

07 800P-TEK

Nål MXZ & Renegade , 404162092 NY
Nål Summit 404162092 NY

MJ MXZ & Renegade 404108100 (440)
MJ Summit 404108100 (440)

Topp MXZ & Renegade 420923828
Topp Summit 420613922

07 800R

Nål Summit 404162059 NY
MJ Summit 404106700 (470) NY

Topp Summit 420613925
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
.. 05 och 06 hade en magrare tändkurva i mellanregistret som gjorde att 800P-TEK gick lite väl på gränsen. Någon exakt diagram eller graf på detta har jag dock ej sett. 800R som satt i Summiten har ju en annan femma i sig. Så åter igen är jag lite OT.

men jag gjorde en lista över delar som bytts..
En får tacke för det!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
2009 Rotax 800 R Stock
[video=youtube;VCaMNUfPWZQ]http://www.youtube.com/watch?v=VCaMNUfPWZQ&feature=channel[/video]

2009 Rotax 800 R Mod Curve
[video=youtube;dptjoQ7gjgk]http://www.youtube.com/watch?v=dptjoQ7gjgk&feature=channel[/video]
 
R

RevMan

Intressant läsning, men låt knackgivaren vara, den påverkar inget ändå i praktiken efter senaste CDI uppdateringen.

Knacksensorn har precis samma funktion som tidigare.
Det uppdateringen av programvaran gör är att Limp Home Mode stängs av när man stänger av skotern.
När knacksensorn känner av för höga nivåer av spikningar så drar den ner varvstoppet och backar tändningen och det står knock i displayen (XP/REX) Innan uppdatering så blev ECM boxen låst i detta läge tills felkoden var raderad. Nu räcker det att stänga av skotern och starta den igen.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Har du sett om knack mätaren rört sig i Buds vid full belastning på en 800R? Jämfört med övriga Rotax motorer som i vart fall visar brus på Buds mätaren.