wtf, när kommer den kännas tung? den kommer aldrig kännas tung, eller jo när du har en bruten rygg och ska gräva dig lös, ensam och rädd, då kan den kännas tung.
Innan dess kommer den kanske, kanske, att kännas aningen svårare att köra än modeller i samma genre.
att den är tyngre är ju kanske för att det inte är en summit, det är en freeride.
en 2008 154 summit 800R väger in torr på 195kg
en 2011 154 summit 800R E-tec väger in torr på 208kg
Det är en ökning på 13kg genom 4år, fine ok vad håller skidoo på med?
en 154 freeride 800R E-tec väger in torr på 222kg
det är en ökning på 27kg från 2008 summit, de är alltså tillbaka över vikten om man jmf med en 2006 summit x 151, som vägde in på 215kg.
Men Freeriden ska ju hålla för att våldas med, och är man en kille som ska vålda med sin skoter, så är de inte ok att gnälla över ökad vikt, då gäller de att kontrollera sin egen, bita ihop och visa att man kan köra, fast fjolårets skoter var lättare.
Det är ingen konstighet att skidoo har ökat vikten, de hade antingen kunnat byta till andra material eller ändra den bärande konstruktionen, varken eller är billiga/bra lösningar för vardagskonsumenten när de gäller snöskotrar i 140.000:- klassen, chassiet har vare med i 4år nu och det har uppdaterats. inte alltid de blir bra helt enkelt när man kostnadseffektivt ska jaga låg vikt. De lägger nog mer krut på nästa chassie, som borde vara ganska halvvägs just nu..
en 155 PRO-rmk 800 väger in torr på 195.5kg
en 155 RMK Assult väger in torr på 202,3kg
en imponerande låg siffra i skillnad mellan den lätta puderköttaren, och den andra puderköttigaren, som ska vara ännu köttigare..
och rushen har ju bara gått upp 4kg i torrvikt sedan i fjol, så vi hoppas att den inte följer skidoo trend och ökar till med tot 16kg tom 2014.
får hoppas de har samma framgång med 800an i år som tidigare så har de nog helt kört sig i botten, tur deras slädar är lätta och enkla att bogsera hem,
tro mig jag vet, jag har en tung, som ofta bogseras. Så helt klart är lättare bättre någonting..
AC tror jag verkligen på, och deras HCR var ju kanon! för att inte tala om stabiliteten i skenorna!, craftsmanship de där, inte en böjd tunnel eller sprucken framvagn.. så lätta och så höll dem ändå, kanske de ökar vikten de med? njeeee..
Ska bli spännande som f*n till nästa år, allvarligt, jag är nyfiken som .... 50år och allt, GO AC!
Och nej jag vet, slutligen, jag skulle också garva om de inte vore för att jag faktiskt gillar de, de e helt ok för mig att de drar så lite olja, har man läst mer än vad man hånat så upptäcker man att tametusan, en 2T behöver inte så mkt olja ändå, wierd jag vet..
fashinerande nog så har ju nu dessutom dynotech research som bänkade in Arctics magnifika 800HO sagt att 800Etecen har en fiiin peak på 163,9hk.. men den rasar nog, vi väntar ut den, alla kommer byta, you´ll se.. lika säkert som att inte yamaha skulle få sälja alla sina dekaltrimmade 2010 169.000:- apex mountain så kommer ingen vara nöjd med sin Freeride ETec 800R .....:shocked:
nej, jag tro du kommer ha en jävla åktur på din ev. freeride, du kan nog glömma att du kommer att gnälla över vikten... du kommer inte att köra fast. GO Arcticcat f703, hoppas du har jättefel