Renovering av Yamaha V Max -96

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Finns knappt ord hur bra detta är!

Måste fråga, hur har du rengjort motorn?
Om du inte hade den helt i delar då förstås.
Motorn är rengjord med avfettning, diskborste, varmvatten...avfettning, diskborste, varmvatten ...avfettning.... ja ni förstår säkert :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du luras. Det stavas "avfettning, diskborste, VANSINNIGT TÅLAMOD, varmvatten...avfettning, diskborste, VANSINNIGT TÅLAMOD, varmvatten ...avfettning...."

För dom där grejorna du nämnde har vi andra också, men dom funkar inte... ;)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Du luras. Det stavas "avfettning, diskborste, VANSINNIGT TÅLAMOD, varmvatten...avfettning, diskborste, VANSINNIGT TÅLAMOD, varmvatten ...avfettning...."

För dom där grejorna du nämnde har vi andra också, men dom funkar inte... ;)
Kanske det :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite bilder från dagens jobb

Färdigputsade förgasare och ihopmonterade, kan ju säga att dom var ej synkade då jag tog isär dom. Men med lite pill nu så lyfts trottlarna samtidigt :)

Förgasarna monterade

Hann också montera ena TSS leden

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Idag har jag fyllt på vätskor ( 2T olja, kylarvätska, bensin) och provstartade. Alltid lite nervöst när man har haft så mycket isärplöckat. Men den startade direkt den hade fått pumpat upp bensin från tanken :) Så nu kan man fixa vidare utan att behöva oroa sig för att man skall behöva plocka isär för att felsöka ifall den inte startar.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vad tror ni, börjar det se konstigt ut om jag flyttar upp sadel enligt denna snabba photoshoppade bild?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Frågan är om det blir snyggare om man har den undre förhöjningen i en annan färg...typ blått eller grått...iof så är ju dynor på nya skotrar betydligt högre än vad min är...så det beror väl på hur bra man får jobbet gjort....

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite bilder från då jag började kolla upp dynan

Denna träskiva har sett bättre dagar :)

Här ser man att det inte är mycket kvar av hållbarheten...hörnen bara faller i bitar

Såhär tänkte jag bygga om.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Roligare med höjd dyna och styre, kör hårt chris!

Edit. haha, läste skitskoter först:p
Original är ju siotthöjden ca 32cm...om man mäter på lägsta stället, bygger jag om enligt min plan så blir den nya sitthöjden ca 45cm...13cm borde ju göra en del :) Så blir det att höja styret också...och jag gissar på att man behöver höja det ungefär lika mycket

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Idag har jag påbörjat bygge av en ny dyna

Lite material till dynan

Fixade till en såg för att kunna kapa skumgummit och isoleringen (styrofoam 70mm) till dynan

Första lagret av styrofoam, passar på att göra utrymme för en spade längst ner i dynan också

Jag har fått modda "bagaget" för att kunna få in och ut spaden. Så det blir en större lucka här som sedan skall förses med nytt bakljus

Hela bottenskivan har jag oljat in så förhoppningsvis håller det bättre än den som satt original