Skulle ju vara kanon de isfska kolla om jag har ett 37 drev liggande
om man säger så här, räknar som på klockan. ett varv på vevaxeln så snurrar pumpaxeln lite drygt "50 minuter" alltså strax under ett i ett drift.Har du räknat ut hur fort oljepumpsaxeln snurrar jämfört med vevaxeln?
Tänkte på drivningen till oljepumpen...
Har nu provkört pumpen lite seriösare, vid va 1200 varv så ger den 2l/minuten. provade först med 10/40 olja men det funkade typ inte alls nå bra de. men med tunnare olja så gick det bättre. vad brukar man använda för olja i 4t crossar? Tror ni att pumpen har kapasitet nog?
Du kommer ju få ett flöde på över 11 L/min vid 8000rpm...om man säger så här, räknar som på klockan. ett varv på vevaxeln så snurrar pumpaxeln lite drygt "50 minuter" alltså strax under ett i ett drift.
med öppen slang (rätt ut i en burk utan motstånd) gav den 2l/minuten på 1200 varv. kan tänka mig att det blir annorlunda med turbon i andra änden..Du kommer ju få ett flöde på över 11 L/min vid 8000rpm...
Låter mycket, du hade ett flöde på 2 L/min till turbon nu va?
Tackar och allt är handvevat i volvosvarven hehe.. Ang sugledningen så kommer den att bli 12mm inv. ända fram till banjon.. kanska kommer att modda banjon lite också.Jäklar vad snygg pumpen blev!
Dock så tror jag, eller vet att du lär ha större suganslutning till pumpen.
Risken är annars att pumpen suger luft och pajar...
Svårt att uppskatta när man sitter i soffan.. men 16-18mm kanske? Hade jag varit i garaget så hade jag kunna mätt..Fräscht!
Du skulle inte kunna uppskatta bredden på ditt sek-axel lager?
Jo precis nä tänkte mer på att du hade kunna mäta utanpå plåtarna och höfta till vad det va, men det löser sig nogSvårt att uppskatta när man sitter i soffan.. men 16-18mm kanske? Hade jag varit i garaget så hade jag kunna mätt..