Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Hur mycket varvar era nu, på clicker 3?? ni som har kört in dom alltså.
Min varvar typ 8300, klicka jag på 2:an så orkar den inte varva 8000 tusen i lössnö, utan ligger typ 7700? det är ju på tok för lågt.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

Min varvar 7900-8000 i lössnön, övervarvar en hundra tvåhundra varv på hårdspåret efter ett tag.
 

freeride101

Medlem
18 dec 2010
8
0
1
Sv: 800 e-tec (freeride)

Hur mycket varvar era nu, på clicker 3?? ni som har kört in dom alltså.
Min varvar typ 8300, klicka jag på 2:an så orkar den inte varva 8000 tusen i lössnö, utan ligger typ 7700? det är ju på tok för lågt.
Oj clicker 3 är inte ens att fundera på ! på clicker 1 orkar den med 8100-8200 ~500 meter över havet ! På havsnivå övervarvar den duktigt, talade med ÅF förra veckan och de ska få fixa. Verkar som prestandan varierar kraftigt på dessa maskiner.
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Min varvar också för mycket på clicker 3 ca 8200-8300 och på 2 orkar den inte kan också säga att jag märkt av det värsta rem slitaget när jag försökt köra på clicker 1 och 2. Något gram tyngre vikter kanske är lösningen för att få varven till 8000?
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

Min varvar 7900-8000 i lössnön, övervarvar en hundra tvåhundra varv på hårdspåret efter ett tag.
Snabbläste, på clicker 3 varvade den 8200 under inkörning. Kör nu på 2:an, vet inte om den är helt inkörd.
 

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
Sv: 800 e-tec (freeride)

Hur har ni löst strömförsörjningen till t.ex gps på 800 e-tec utan batteri?
 
Last edited:

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sv: 800 e-tec (freeride)

Oj clicker 3 är inte ens att fundera på ! på clicker 1 orkar den med 8100-8200 ~500 meter över havet ! På havsnivå övervarvar den duktigt, talade med ÅF förra veckan och de ska få fixa. Verkar som prestandan varierar kraftigt på dessa maskiner.
Hur e det möjligt egentligen? Hur kan det skilja så mycket mellan olika maskiner?? Återkom med besked vad dom gjorde!
Vem vet med säkerhet vad det sitter för drevning, och ramper osv i dom, nån som öppnat och tittat??
Träffade en snubbe som jobbade på brp å på han lät som att dom höll på att ta fram andra variator grejer till Freeriden å att det inte va allt för långt bort, för att få bot på remproblemen som vissa har, och fixa rätt bestyckning till varitorerna så den fungerar bra.....
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Sv: 800 e-tec (freeride)

Inte bara freeriden som "övervarvar", har hört om ett par renegade 800 e-tec som måste köra på C#1,
Jag måste också köra på C#1 med min korta lynx 800 E-tec då varvar den 8000 rpm i lössnö och 8-8100 på led.
Måste ju skilja en del i motoreffekten mellan maskinerna, kan ju vara en förklaring.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Sv: 800 e-tec (freeride)

Hur e det möjligt egentligen? Hur kan det skilja så mycket mellan olika maskiner?? Återkom med besked vad dom gjorde!
Vem vet med säkerhet vad det sitter för drevning, och ramper osv i dom, nån som öppnat och tittat??
Träffade en snubbe som jobbade på brp å på han lät som att dom höll på att ta fram andra variator grejer till Freeriden å att det inte va allt för långt bort, för att få bot på remproblemen som vissa har, och fixa rätt bestyckning till varitorerna så den fungerar bra.....
Ramperna har jag kollat på och det var 413. Har öppnat 2 Freerides.
 

gränsfall

Medlem
16 maj 2010
8
0
1
Sv: 800 e-tec (freeride)

Hej.
tagit spänning från den "halv" tomma säkringshållaren, dvs köpt ett stift till den och satt i en 2 Amp flatsäkring annars går det att sätta en Abiko "spade" hane där men bör då avsäkras på annat sätt.
 

freeride101

Medlem
18 dec 2010
8
0
1
Sv: 800 e-tec (freeride)

Hur e det möjligt egentligen? Hur kan det skilja så mycket mellan olika maskiner?? Återkom med besked vad dom gjorde!
Vem vet med säkerhet vad det sitter för drevning, och ramper osv i dom, nån som öppnat och tittat??
Träffade en snubbe som jobbade på brp å på han lät som att dom höll på att ta fram andra variator grejer till Freeriden å att det inte va allt för långt bort, för att få bot på remproblemen som vissa har, och fixa rätt bestyckning till varitorerna så den fungerar bra.....
Jo det var det svar jag fick från ÅF, dom hoppades på besked från BRP i början av denna vecka !
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag vill att alla ni som upplever att ni har problem, skriver ned en beskrivning av problemet med miltal och omständigheter osv, och sen mailar det till da[at]snowmobile.se . Vi kommer att använda detta i en diskussion med BRP, och i artiklar.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: 800 e-tec (freeride)

Be alla som ni känner som har problem med remslitage på nya maskinerna att kontakta oss, skicka med regnr, så att vi kan vidarebefodra detta till BRP:
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Har haft min inne på service nu efter att remmen small vid 60 mil, hade då kört lugnt i 45 mil sen vid 50 mil hade den börjat fransa sen 10 mil senare var jag less på att bränna in fransar var 20e minut så då small den, som sagt har haft den inne på service bad dom linjera variatorerna, får till svar att dom var bra linjerade, men ändå small remmen? har satt på ventilerade sidokåpor och hoppas på lite skillnad, skumt problem det här
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

Ramperna har jag kollat på och det var 413. Har öppnat 2 Freerides.
Fan, jag har för mig att det var 417 i min.
Bytte till en mjukare fjäder häromdan, från 130-320 > 130-290
Varvar fortfarande runt 8000 på Clicker #1 med den mjukare fjädern, matar på fint...

Drevningen är 21/45, har kollat min.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Sv: 800 e-tec (freeride)

Hur har ni löst strömförsörjningen till t.ex gps på 800 e-tec utan batteri?
Hej.
tagit spänning från den "halv" tomma säkringshållaren, dvs köpt ett stift till den och satt i en 2 Amp flatsäkring annars går det att sätta en Abiko "spade" hane där men bör då avsäkras på annat sätt.
Precis, jag har också plockat ut laddningen till GPSen där, verkar vara spikat på 14,6V enligt min multimeter. En vanlig kabelskohane går att trycka fast uppifrån i det ensamma stiftet i den tomma säkringshållaren. Alternativt gör du det snyggt och skaffar fram rätt kabelsko och trycker in den från undersidan och monterar en säkring i hållaren som det är tänkt.