Staget sitter på yttersidan av båda fästkutsarna. Kanske lite svårt att se, hade lite bråttom när jag ritade =)Sitter bägge "fästena" på motorsidan?
Förövrigt tar det 59 sekunder att skära ut ett sånt stag i 5mm svartstål ;P
Ingen nyhet, för mig i alla fall. De armar som jag anväder i min set ups löser detta problem. Du måste köpa en P-85 med kona svarvad för ski-doo tapp. En sån köper du för 5500:- ny + set uppen 2-3500:-. Fungerar bra, men måste förmodligen byta ut hela sekundär uppsätningen på ski-doon för optimal kalibrering! Helix + fjäder ca 2000:-Då fick man ännu en teori bekräftad, att TRA tappar mer remtryck mot slutet jämfört med den andra typen av primärvariatorer.
Inte konstigt att det blir varmt...
Passar arctics primär på Rotax kona?
Den primären är ju snarlik mot Polaris P85, och det finns möjlighet för mig att testa med en sån...
Han som redovisar infon i diagrammet heter Randy och han är uppfinnare och tillverkare av "heel clickers" vikter och armar.Är det nån på forumet som provat en Polaris P-85 primär på sin 800 e-tec?
Sett att det sitter såna på en del turbo-doo's i USA, och det verkar funka bra.
Läs denna artikel, tydligen så är P-85 snällare mot remmen under hårda starter, fram tills den har kommit upp i varv. (Detta "beteende" från variatorn kan möjligen kräva att man har progressiv helix, för att få ut max ur sin maskin.)
Därför anses P-85 passa bättre för långa fullgaskörningar, typ lössnö, och TRA passar bättre för dragracingförarna då den ger mycket högre remtryck i starten. Sen har P-85 en annan vinkel på skivorna, vilket också kan spela in.
http://www.sledgear.com/TRAtech.htm (Jo, jag vet att artikeln är gammal, men både P85 och TRA funkar fortfarande på samma sätt.)
Hade varit kul att testa en P-85 på en remätande maskin, och se om det blir nån skillnad.
Här är ett diagram från artikeln, dom två prickade linjerna visar TRA med inställning "1" och "6", och dom två andra visar P-85 med 60 och 67 grams vikter.
TRA ger DUBBLA remtrycket i start.
Det såg ut att bli jävligt trångt breve cylindrarna om man tagit raka vägen, på en 600a kan det säkert gå. Är man beredd att skippa verktygshållaren helt på 800an så kan man gena lite men med nuvarande utseende så behöver man bara "massera" verktygshållaren en liten aning. Sen spelar det ingen roll att den är i en båge. Körde en snabb FEM-beräkning och vid en belastning på 50 kg i riktningen rakt frammåt och ansatt i övre fästet så deformeras staget 0,2mm vilket i skoterbranschen nog får anses som helt still =)JAAG: Finns det någon anledning varför staget går i en båge istället för rakt från punkt till punkt?
Kör bara 600:a själv så jag vet inte hur det ser ut i motorutrymmet på en 800:a.
De brukar låta så ja .Säljar taktik kallas det . hade en lynx re 800 09a ifjol. remmarna höll ca 20 mil sen var det bara att köpa en ny rem även fast jag körde in remmarna 10 mil. En polare har en 2010 re 800 och den är verkligen extrem i rem förbrukning.Han har haft in den på verkstad 3 gånger och dom får inte till den. Surt för är annars fina skotrarKul idag hos åf när man fick höra att remproblemen tydligen tog slut 09... :eviltongue:
Vad är det för pris på Super torq armarna?Ingen nyhet, för mig i alla fall. De armar som jag anväder i min set ups löser detta problem. Du måste köpa en P-85 med kona svarvad för ski-doo tapp. En sån köper du för 5500:- ny + set uppen 2-3500:-. Fungerar bra, men måste förmodligen byta ut hela sekundär uppsätningen på ski-doon för optimal kalibrering! Helix + fjäder ca 2000:-
Totalt ca 10 000:- om det blir hela paketet.
Håller på att testa en Freerider. Borde veta mer efter helgen. Förhopningen är att hitta en lösning runt org helixen(43/47) för att hålla nere priset. Denna set up kördes på en -10 summit XRS 154" i fjol, alltså med 43-47. Super lösning! Gick enligt ägaren 238 mil på samma rem(377) Böt till en ny på våren och då var den använda remmen hel! Endast normalt slitage. Vi körde även i princip samma lösning på en -09 X-trim 800(51mm kam) dock mot org helix 44-42. Den maskinen hade lite högre drevning. "THE FLYING FINN"!Vad är det för pris på Super torq armarna?
2010 Summit XRS 154 värkar inte äta lika mycket rem som tidigare års modeler även med standard bestyckade variatorer. Sen vad som är ändrat exakt vet jag tyvärr inte.Håller på att testa en Freerider. Borde veta mer efter helgen. Förhopningen är att hitta en lösning runt org helixen(43/47) för att hålla nere priset. Denna set up kördes på en -10 summit XRS 154" i fjol, alltså med 43-47. Super lösning! Gick enligt ägaren 238 mil på samma rem(377) Böt till en ny på våren och då var den använda remmen hel! Endast normalt slitage. Vi körde även i princip samma lösning på en -09 X-trim 800(51mm kam) dock mot org helix 44-42. Den maskinen hade lite högre drevning. "THE FLYING FINN"!
Pris: Utan helix byte 4500:-, Då ingår allt till primären + sek fjäder.
Fick till svar idag att det jobbas med en ny kalibrering, är några dagar bort. Vi får se om det blir byte av helix eller inte.
Det vore ju grymt bra om det kom från Brp. Ett steg i rätt riktning.Är det BRP som kommer med en ny kalibrering eller vem talar du om?
Bra med info från lite flera ...det värkar som de fick till 2010 X-RS men klantade sig med 2011 modellerna på något konstigt viss.Har en summit X-rs hillclimb 2010 och har kört ca 170 mil utan att byta rem. Kollade igenom den i helg och den är fortfarande som ny. Det enda jag gör är att varmköra ordentligt innan jag gasar på. Och jag kör allt från pudersurf till bergsklättring.
Wee! Var nära att lägga beställning på nya delar idag... Men då får man ligga lågt ett tag och se då...Fick till svar idag att det jobbas med en ny kalibrering, är några dagar bort. Vi får se om det blir byte av helix eller inte.