Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Bra skrivet Robban 300.
Tyvärr kan inte en del erkänna att dom betalt 150 000:- på nåt som inte funkar.
Det är som om det är pinsamt, att dom gjort bort sig..
Många är väl rädd också för att andrahandsvärdet dyker ner under jorden.
Jag kommer att köpa en mountain 800 nästa år (sålde min summit förra veckan)
Dock blir det ingen SkiDoo igen för mig, jag ska också köpa nå´t som funkar.
(sen racklar ALLA märken mer eller mindre, men så här får det inte gå till)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Många Jänkarmaskiner går på hög höjd, en 800a förvandlas fort till en 600 bara man kommer upp en bit så det kan vara en del i varför man hör mindre därifrån om remproblem. Sen att en freeride kostar 85-90 papp där ger ju jänkarna en viss marginal till pryttelinköp som vi saknar...... att dom skulle vara klyftigare och bättre på att justera och mecka är nog svammel, i snitt är nog snickarbodspularna här bättre insatta men i stället mindre benägna att spendera kosing...... Amerikaner är ju fullständigt allergiska mot supertip och Heelclicker just för att dom kräver ett visst mått av förståelse och justering, är det inte "bolt on och ride away" så är dom i 99 fall av hundra inte intresserade.
 
11 maj 2009
0
0
0
Avesta
Gör inte som Robban300.

Detta tjänar framförallt inte köparen av maskinen på, men i längden inte konsumenterna.

Gör det som är rätt - åk till ÅF och reklamera maskinen, var väldigt tydlig med att åtgärd MÅSTE göras och avhjälps det inte på ett par försök - så kräv återköp!

Det gagnar oss alla. (Tyvärr kan det kosta er en eller ett par skoterhelger i solen - men många helger kvarstår!)
För att få tillbaka så mycket som möjligt av sina pengar så är givetvis en reklamation den rätta vägen att gå. Men hur många har lyckats fått igenom det på freeriden och hur lång är processen? Om jag nu mot all förmodan skulle ha lyckats reklamera min. Vad skulle jag ha gjort sen? Definitivt inte ta en ny freride eller vänta ett par månader på att dom KANSKE skulle lösa problemet bara för att jag just måste ha en Ski-Doo. Jag har åkt Ski-Doo i många år men är nu så less på allt strul som de har haft de senaste åren. Så för mig var alternativet lätt. Jag bytte märke. Tyvärr så tror jag att den enda som kan påverka en sådan stor organisation som BRP är sveda i plånboken. Börjar dom förlora marknadsandelar är dom tvingade att förbättra maskinerna. Och det kommer aldrig att ske så länge vi köper deras maskiner även fast vi vet att dom är defekta. Sedan kanske vissa tycker att det är kul och ballt att spendera pengar på remmar och tid på verkstadsbesök istället för att få åktid i bergen men det får ju stå för dom. För er som redan äger en freeride och vill ha den kvar så önskar jag er lycka till.

Artikeln i dag pratar ju för sig själv.

GÖR INTE SOM MIG. FÖR DÅ FÅR NI MYCKET KVALITETSTID I BERGEN!!!
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
För att få tillbaka så mycket som möjligt av sina pengar så är givetvis en reklamation den rätta vägen att gå. Men hur många har lyckats fått igenom det på freeriden och hur lång är processen? Om jag nu mot all förmodan skulle ha lyckats reklamera min. Vad skulle jag ha gjort sen? Definitivt inte ta en ny freride eller vänta ett par månader på att dom KANSKE skulle lösa problemet bara för att jag just måste ha en Ski-Doo. Jag har åkt Ski-Doo i många år men är nu så less på allt strul som de har haft de senaste åren. Så för mig var alternativet lätt. Jag bytte märke. Tyvärr så tror jag att den enda som kan påverka en sådan stor organisation som BRP är sveda i plånboken. Börjar dom förlora marknadsandelar är dom tvingade att förbättra maskinerna. Och det kommer aldrig att ske så länge vi köper deras maskiner även fast vi vet att dom är defekta. Sedan kanske vissa tycker att det är kul och ballt att spendera pengar på remmar och tid på verkstadsbesök istället för att få åktid i bergen men det får ju stå för dom. För er som redan äger en freeride och vill ha den kvar så önskar jag er lycka till.

Artikeln i dag pratar ju för sig själv.

GÖR INTE SOM MIG. FÖR DÅ FÅR NI MYCKET KVALITETSTID I BERGEN!!!
Nej, jag förstår såklart att man hellre tar förlusten för att spara tid och få till stånd ett märkesbyte - till något som funkar :)

Men något som svider mer än minskade marknadsandelar (verkar ju ändå inte hända...) är nog just en jädra massa reklamerade maskiner. Det om något torde framtvinga en åtgärd.

Att byta maskin är dock det enklaste för den enskilde - inget snack om saken :)
 
11 maj 2009
0
0
0
Avesta
Nej, jag förstår såklart att man hellre tar förlusten för att spara tid och få till stånd ett märkesbyte - till något som funkar :)

Men något som svider mer än minskade marknadsandelar (verkar ju ändå inte hända...) är nog just en jädra massa reklamerade maskiner. Det om något torde framtvinga en åtgärd.

Att byta maskin är dock det enklaste för den enskilde - inget snack om saken :)
Det vore ju stor skillnad om BRP kunde ta på sig felet och åtgärda det direkt utan några konstigheter. Men vi är väl en för liten marknad för att höras i den stora folkmassan. Så även om försäljningen skulle minska i Sverige så skulle det nog inte påverka BRP nämnvärt.
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Jag vill börja med att säga att jag tycker enormt synd om alla er som haft problem. För många är det en dröm som krossas både psykiskt och ekonomiskt. (tro mig jag vet) Det var dom snälla orden jag tänkte säga!! En kort historia: Jag har en -11 mountain 800 maskin (märke oviktigt men inte en Ski-Doo) och är fd ägare av en freeride.
Jag träffade 3 grabbar på blåhammarfjället förra helgen. Alla hade en varsin freeride. (om ni finns här på forumet kan ni väl kommentera tråden) Hur som: Alla hade med sig 4 st remmar i reserv a 1250 kr. En hade 2 st remmar kvar och dom andra en var. (EFTER 2 DAGARS ÅKNING) Jag nämnde att jag hade åkt 160 mil på orginal-remmen och blev kallad för lögnare mm.(jag har tävlat på elit-nivå i cross så jag försäkrar att den inte är gubb-körd). De total-sågade min maskin bara för att det inte var en Ski-Doo och så vidare bla bla bla.
Det jag vill säga är: ÄR SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ DETTA MÄRKES***ERI. Många av er som har problem försvarar freeriden ut i fingerspetsarna BARA för att det är en Ski-Doo. Som crossförare strävade jag alltid efter att ha "det bästa materialet" OAVSETT MÄRKE. Fick man problem så bytte man till nått som funkade. Jag ägde min freeride i 5 v. Efter 3 st omdrevningar,linjeringar och 6 st remmar och div annat strul fick jag nog och sålde den. Den är helt klart bland dom roligaste maskinerna jag kört. Men det var ju det där med att KÖRA. Det är väl det man är ute efter och INTE en massa strul hela tiden. Med nya maskinen har jag som sagt kört 160 mil och bytt tändstift en gång och fått mycket kvalitetstid i bergen UTAN att behöva oroa sig för remmen. Tyvärr tror jag att freeriden kommer att bli en mörk historia som kommer att svärta ner Ski-Doo rykte. (kika lite på dom amerikanska siterna får ni se) När det gäller korta maskiner skulle jag aldrig köpa nått annat än Ski-Doo ;-)

GÖR SOM JAG. BYT TILL NÅTT SOM FUNKAR
Haha jadu jag tycker du har lusst att svarta ner jusst ski-doo av ren avundsjuka på något "kill gäng" du stötte på uppe på fjället, ursäkta men det blev bara för mycket.
Undrar varför du inte vill säga vad du själv kör med? är det nya br 250 eller?

Som jag ser det är det ju sjukt att dom inte fixar sånna här problem som är kvar år efter år sen fattar jag inte vad uppståndelse det blivit jusst iår det har ju varit så här sedan dom byggde xp - schassit.

Glöm inte bort att i USA där kör dom "trail" det märker man ju bara man ser variator bestyckning samt drevningen.
 
11 maj 2009
0
0
0
Avesta
Haha jadu jag tycker du har lusst att svarta ner jusst ski-doo av ren avundsjuka på något "kill gäng" du stötte på uppe på fjället, ursäkta men det blev bara för mycket.
Undrar varför du inte vill säga vad du själv kör med? är det nya br 250 eller?
Du kanske ska läsa hela inlägget innan du svarar där det står klart och tydligt att jag sålt min freeride pga allt strul jag haft med den.
Var för skulle jag bli avundsjuk på en maskin som jag redan ägt och sålt. Jag tyckte mest synd om dom. Att jag skrev om "gänget" var för att påvisa att alla Freeride har samma problem. Att det inte är några tillfälligheter. Kommer dom att få ordning på sina grejer så är jag inte främmande för att köpa en Ski-Doo igen. Jag behöver inte svarta ner Ski-Doo. Det har dom lyckats med så bra själva.

OBS: Jag pratar bara om Ski-Doo mountain maskiner. De korta apparaterna som jag äger 2 st av har jag inga bekymmer med :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är väl ingen märkesfråga heller? BRP har uppenbara problem med vissa saker på vissa modeller och motorer. Det finns det andra märken som har också. Men det betyder inte att BRP skulle ha fribrev från sitt ansvar bara för att det står "SkiDoo" på tanken...

Kräv att produkterna håller, det är en självklarhet.
 
11 maj 2009
0
0
0
Avesta
Det är väl ingen märkesfråga heller? BRP har uppenbara problem med vissa saker på vissa modeller och motorer. Det finns det andra märken som har också. Men det betyder inte att BRP skulle ha fribrev från sitt ansvar bara för att det står "SkiDoo" på tanken...

Kräv att produkterna håller, det är en självklarhet.
Bra inlägg :clap2::clap2::clap2:
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Ingen som hört hur långt bort det är för BRP att få tummen ur å skicka ut ett service meddelande? Dagar? år? veckor lr aldrig
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Var förbi min återförsäljare idag och han sa att dom nu börjat dreva ner och byta helix på alla freeride/summit x
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Låter bra, var just det jag hade hoppats på...
Undrar vilken helix dom stoppar i...?
Dom väntade fortfarande på leveransen på nya helixar så han visste fortfarande inte, skulle komma i slutet av veckan. Drevningen skulle ändras från 21/45 till 21/49
 

veven

Medlem
13 dec 2004
26
0
1
UMEÅ
Om det är så att det går varmt för att remmen slirar- så prova med 288 den är det grymt fäste i och samma cord som 377, jag tror att men skall gå åt det hållet istället för en hårdare rem som slirar mer.
 

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Många Jänkarmaskiner går på hög höjd, en 800a förvandlas fort till en 600 bara man kommer upp en bit så det kan vara en del i varför man hör mindre därifrån om remproblem.
Motorstorlekt har inget med remslitage att göra, är variatorerna olinjerade eller har fel setup för vad de är tänkta till kommer det att flyga remmar ändå. En 440 fläkt kan smälla remmar med olinjerade variatorer.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
http://teamaftermarket.com/main/catalog/group=53&category=133/e//snowmobile/ski-doo/ski-doo-xp-kits/

Skulle tro att det här är den rätta medicinen. Men hemma i Sverige monterat och klart så hamnar prislappen på 10000-12000:-

Kan inte någon få sin ÅF att ta hem detta kit och prova :whistle: Min ville inte och jag hade ingen lust att betala dom pengarna själv.
Betalade 7500:- för mitt Team Tied kit i höstas, köpt från Snoperformance.se. han har dom ute i sin webshop.