“smoking gun”
Flödesmätare på oljan, javisst men den kostar 3-400.000:- för att mäta exakt på så små flöden, jag har en plan B sedan början på 2000 talet att fixa en 1/1000 dels våg med 0-5volts utgång och på den vägen snabbt kunna se oljeförbrukningen genom att vågen registrerar varje droppe som lämnar oljetanken.
Jag vidhåller fortfarande att oljeförbrukningen är inte allas problem och dom med oturen att ha över 4% så går det enkelt att ställa ner den,det svåra är väl hur långt du får åka tills någon hjälper dig. En trigger kan vara om du samtidigt vid spekulationen av nya skotern fick ett muntligt löfte om att du skulle kunna köra en hel vinter på full tank olja.
Ni minns väl Vmax 4, EX 570, V-max 545 som oljeslangen istället för vevhuset gick till soppaslangen före förgasaren, när man kört genom skogspartiet på lite gas = 1% olja och kom ut på sjön med 150meter raka och drog fullt, så tog det 5 sekunder innan 3% blandningen lämnat flottörhuset och in till cylindern, men då hade du redan kommit in till skogen på andra sidan.
I början på -80 talet kom Yamaha med 1/100 dvs 1% olje medel förbrukning på båtmotorerna.
Jag har många karameller om denna Etec motor, några sura och några söta men jag portionerar ut dom eftersom.
Efter ha följt allt elände på forumet är det ingen med motor öra som märker att motor soundet klingar av efter ett tag fullgas,eller mer relaterat till hastigheten. Vid tex 40kmt och snabbt fullgas ryter den fint men fortsätter du med pelle i botten blir motorns effektljud lenare och lenare och det smittar naturligtvis av sig på prestandan. Min xtrim 800 -10 med USA Cdi går lätt värre från 80kmt + än min Rave 800 -11. Triggern som utlöste denna sura karamell just idag var att jag kollade in DynoTech och där kör Jim Cekala ett allmänt anrop ang. detta
problem. Jim umgås med fint folk inom snöskoter och får rapporter om just detta problem "ETEC 800 owners reporting unusual
reduction in horsepower after running hard for a while." Jim spekulerar i att avgasporten sänks gradvis men det är fel och även förvånar mig att han mistänker den.
Att fråga tillverkaren är utan framgång "technical information on the ETEC system from Bombardier Evinrude people has been so far difficult." Det kan jag väl förstå, vad vet dom när det är Synerjects som gör både spridare och programmeringen. Svaret är 3timmar senare än till DynoTech, Det finns 3 mappar, en för stillastående = Dyno, en för Forward som ökar flödet mot hastighet och tid samt en ännu fetare till Reverse!!!!!
(For now, this may be the “smoking gun” that can explain, at least partially, the drop in
power that some ETEC 800 owners complain about.)
Man minns åren då man kunde köra med enkelgradig helix på en Rotax 800'a fram till -04!