Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tycker oxå det är märkbart att maskinen tappar effekt när man plågar den, testade lite variatorgrejer senast i går och märkte att den förlorade ca 200 rpm efter några sekunders fullgas, iof just innan maskinen varvade ut och inte så det kändes på lättföre. Det känns oxå när man plågar på myrar/kraftledningar att maskinen tappar lite när man gasat ett tag, stannar man och pratar nån minut eller två så får den igen effekten, har trott att det beror på heta variatorer men det borde ju inte hinna kyla av på den korta tiden så det märks skillnad, viker man ut och kör lite led = mindre balastning en stund får den oxå igen orken. Klart irriterande, gamla polarisen gick bara bättre ju mer man plågade/hetare pipan blev. Blir svårt att få till en bra variatorkalibering med effekttappet!

Olja vill den oxå ha, ca 5%, ganska precis det dubbla mot gamla 800cfi motorn, ska lämna in den på måndag och kolla över så allt är ok, (vilket det troligen är,) är lite surt med en oljekostnad på 20kr/mil...


Enligt min mekaniker så ger maskinen 100% hela tiden när man ligger o pumpar på höga varv/fullgasar av på, lite konstig programering om det är så? Man kan ju tycka att oljetilförseln borde vara varvtals och gasreglage beroende, känns inte ok med en hightech motor som tar mer olja än en gammal vanlig 800 med mekanisk oljepump.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
"Man kan ju tycka att oljetilförseln borde vara varvtals och gasreglage beroende"
Den är som förr i stora lag,med smartare funktioner.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ok, det var inte riktigt så jag fick det förklarat för mig av min lokala mek. Men om den är smartare borde det ju inte vara några problem att optimera den, eller? Tycker inte det känns optimarat med 5% i snittoljeförbrukning på ett "smart" oljesystem eller är det fel på min maskin eller har dom "safeat" från fabrik. Hur som, ska lämna in den på måndag och få den uppkollad.
Vore kul och veta om nån faktiskt har riktigt låg oljeförbrukning på sin 800 etec?

Hur tycker du själv att oljeförbrukningen mot 800r motorn är? Antar ju bara att din xtrim är injusterad enligt konstens alla regler, vet att min 80 800r fick jag justera vajern då den stod en par mm fel från fabrik.
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Då kan dom ju få bjuda på en 6 remmar då!!!

Så du kan köra.
Har inte betalat ngn rem än så det är inget problem MEN man blir ju less på att inget händer de har ju sagt att brp jobbar "stenhårt" på problemet och nu när de har kommit fram till att det blir nerdrevning så finns inte tillräckligt medd drev. När det gäller oljan så har det gått 2 dunkar + 1/4tank dvs drygt 8 liter på 126 mil. Med en uppskattad snittförbrukning på inte fullt 2.5 liter/mil blir det styvt 2.6%.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Det var inte illa, har gjort av med drygt en dunk på 30 mil, ca 3l/mil. Tar halv oljetank på hel bensintank...
Bara hoppas att dom hittar nått som är galet på måndag!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det finns 3 mappar, en för stillastående = Dyno, en för Forward som ökar flödet mot hastighet och tid samt en ännu fetare till Reverse
Kan du utveckla det där lite för en oinsatt?
Går den annorlunda då ex du bromsar den än när du kör den?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Om det är så och hastighetsmätaren "råkar" haverera, vad händer då? Maxeffekt hela tiden?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Har inte betalat ngn rem än så det är inget problem MEN man blir ju less på att inget händer de har ju sagt att brp jobbar "stenhårt" på problemet och nu när de har kommit fram till att det blir nerdrevning så finns inte tillräckligt medd drev. När det gäller oljan så har det gått 2 dunkar + 1/4tank dvs drygt 8 liter på 126 mil. Med en uppskattad snittförbrukning på inte fullt 2.5 liter/mil blir det styvt 2.6%.
Det var ju en nästan vettig oljeförbrukning, vad har du för maskin och kör du mest led då eller?

Lite beeroende på hur man räknar så har jag gjort av med mer pengar på olja än på remmar till min Summit......... det är väl egentligen så det ska vara men det ska ju helst bero på att den inte tar rem alls än på att oljan är dyr och maskinen är törstig.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Verkar inte få min åtgärdad i år, de finns tydligen inga drev. Man undrar ju om det är en medveten strategi att förhala allt tills man ger upp, skotern käkade remmar redan från början (nov/dec) och inget har hänt än!!!!!
Pratade med min lokala ÅF(lynx) idag, å nämnde de här, å fick då höra att han hade 4st 49drev liggandes på hyllan... Skicka pm om de låter intressant, så får du eller din åf kontakta han...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Pratade med min lokala ÅF(lynx) idag, å nämnde de här, å fick då höra att han hade 4st 49drev liggandes på hyllan... Skicka pm om de låter intressant, så får du eller din åf kontakta han...
Ställ krav på er åf att han sätter press på Umeå så att de samordnar behoven, de har exakt koll på utleveranser av t ex drev och vilka mängder som de kan relatera till behovet från både gamla som årets kunder, de har t o m möjlighet att kontrollera hyllorna i Nordamerika.
Ofta anar de mer kundorienterade handlarna vad som kommer på lite sikt och beställer hem mer än vad de behöver, hyllvärmare idag men kundservice imorgon med andra ord.

Et annat alternativ är att själva jaga rätt på de grejor ni behöver i Nordamerika via t ex Ronnies, Fett brothers, alaskan mining eller bara söka efter handlare i de stater där säsongen nu börjar sina, när det är lokaliserat begär ett fedexkonto via åf så det kan komma över pölen snabbt.
Ipps vipps plockar BRP fram lite grejor för det finns som sagt på en hylla både här och där.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Har nu kört en dag med ner drevning(2 kuggar på stora alltså 49 drev) och måste nog säga att det gör större skillnad än man kan tro. Nu har jag inga temp mätningar eller så men sekundären är helt klart mycket mindre varm, primären lite svalare. Har kört lösnö hela dan och remmen ser bra ut(wow en hel dag!) toppar 130 på mätaren , duger lätt för min körning. 2 dagar till testkörning återstår, återkommer med mer info.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Nu har jag åkt med 377 remmen en dag, kommer inte på en 391a igen!!!
Vilken skillnad! Från stilla stående i 60cm fluff med lite skare på står varvräknaren som klistrad på 7900rpm. Tänkte att förutsättningarna ändrat sig lite sen förra helgen så jag hängde på 391an och provade, varvade 8200rpm för att sjunka till 7600rpm.
Tändmissarna som kommit när man tryckt fullt försvann också med 377an + att det känns som om gasen satt ihop med variatorerna, gasar man lite till så känns det i skotern, inte bara att det ändrar motorljud :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har kollat förbrukning på min igen.
Det är helt sjukt, vet inte om man kör som en kärring eller vad det är...
Tankade upp idag efter förra helgens körning. På Lördagen var det riktigt bökig åkning, mycket snö och en hel del gasande/klättrande. 4.5 mil tog 7 timmar. På Söndagen var det riktigt lugn åkning, skadade knäet en aning sent på lördagen så det blev ingen gasning, 7.4 mil. Totalt alltså 11.9 mil. Tankade och fick i 21.4 liter... 1.8 liter milen, vad säger man...
På detta tog den 7.2 dl olja = 3.3% Lite mycket tycker jag eftersom det var så pass mycket lugn åkning...
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Nu har jag åkt med 377 remmen en dag, kommer inte på en 391a igen!!!
Vilken skillnad! Från stilla stående i 60cm fluff med lite skare på står varvräknaren som klistrad på 7900rpm. Tänkte att förutsättningarna ändrat sig lite sen förra helgen så jag hängde på 391an och provade, varvade 8200rpm för att sjunka till 7600rpm.
Tändmissarna som kommit när man tryckt fullt försvann också med 377an + att det känns som om gasen satt ihop med variatorerna, gasar man lite till så känns det i skotern, inte bara att det ändrar motorljud :)
Kanon bra! Kör nu med 377 på min gade. rekomenderar alla som kör 800 e-tec eller p-tec att köra med 377. 391an är av någon anledning väldigt inkonsekvent. Har nu hittat en lösning till gaden som är helt otrolig. Tyvärr så är det slut på summit kit och säsongen är snart över så till hösten kommer jag att kunna ha färdiga kit./Christian
 
K

kenth

Min slukar mer i södra dalarna med hård ledsmisk(150-500möh) än vad den gör i norra dalarna(500-1000möh) med fet lössnö bök i skog och på myr. Hur kommer det sig?
 

summit800r

Medlem
17 feb 2010
48
2
1
rusksele
är det inte det ena så äre det andra.......Bultarna som håller rullarna på sekundären rallade ut i helgen så skivorna fastnade...fick stanna 4ggr å efter dra dom....den blir ju irriterande slö då remmen ligger halvägs ner. å självklart händer ju allt längst bort från nå vettiga verktyg. länge leve Gerber multitool
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
är det inte det ena så äre det andra.......Bultarna som håller rullarna på sekundären rallade ut i helgen så skivorna fastnade...fick stanna 4ggr å efter dra dom....den blir ju irriterande slö då remmen ligger halvägs ner. å självklart händer ju allt längst bort från nå vettiga verktyg. länge leve Gerber multitool
Jo det verkar ha hänt på andra också.
Sitter ju en låsring på bulten där för att den inte ska ralla ut helt men den kan ralla ett halvt varv typ endå och då låser den skivorna.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Dom skruvarna har lossat på min också :( tydligen så ska dom limmas istället. Vet inte om det beror på att skruvarna suttit löst men en av rullarna har kärvat ihop.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Dom skruvarna har lossat på min också :( tydligen så ska dom limmas istället. Vet inte om det beror på att skruvarna suttit löst men en av rullarna har kärvat ihop.
De ska loctitas och dras med 16 Nm + att det sitter ett e-clip på insidan så de inte ska kunna lossna helt.

En bra åtgärd för att slippa problem i fält är att demontera, loctita och återmontera, empiriska erfarenhet ger inte något förtroende för de förloctitade bultar man nyttjar vid löpande bandet så bättre förekomma än förekommas
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Är det nån som har en aning om ECM går in i nåt typ av safemode när det varvas över 8100rmp och spolar på olja???