Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Ska lämna in min 163a till finland på garantijobbet nästa v, inte för att den ätit nån rem ännu, men kanske att dom lägger ett mindre drev och så plasten så de inte trycker upp så mkt snö under variatorn

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Är det plastbitarna under fotstegen? Själv tackade jag till dom, tror det lär bygga en hel del snö på fotstegen med dom monterade. Är nog bättre med ett skydd som tätar inifrån baljan istället så snön inte kommer in den vägen. Speciellt då du inte ens bränt nån rem. Jag har inte heller bränt nån för övrigt.

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Om man sätter en alu-plåt mellan fotsteg och sekundär får man antagligen bort lite värme som strömmar ut på fotsteget och smälter snö som blir is sedan också. Å andra sidan stänger man in värme runt variatorerna vilket är synd.

R

RevMan

Om man sätter en alu-plåt mellan fotsteg och sekundär får man antagligen bort lite värme som strömmar ut på fotsteget och smälter snö som blir is sedan också. Å andra sidan stänger man in värme runt variatorerna vilket är synd.
Tror att fördelen med att stänga ute snö uppväger nackdelen med att stänga in värme.
Ska värmen evakueras är det ju bättre att göra det i överkant av kåpan.

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Tror att fördelen med att stänga ute snö uppväger nackdelen med att stänga in värme.
Ska värmen evakueras är det ju bättre att göra det i överkant av kåpan.
Ja, det tror jag med. Lite OT men, är det någon som provat att borra en massa småhål i vänster kåpa ungefär där man har knät?
Billigare vent får man ju inte och tydligen kommer det ut så mycket varmluft att ingen snö kommer in.

R

RevMan

Har testat en maskin med hål uppkapat i vindavvisaren (tillbehör på XP) och nog kommer det ut en hel del varmluft men hur mycket bättre det blir vet jag inte.

Att montera plast under fotstegen tycker jag verkar heldumt. Har iof inte testat men det samlas en hel del snö där med orginal fotsteg och den snön upplever iaf jag att man sparkar in till variatorerna.
Med lite flax blir det skinz airframe så slipper man det bekymmret.

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Höger kåpan ser lika ut, vänster fotholk är meshad för att hålla snön borta ifrån remmen. Funderar på att installera en liten elfläkt i vänster kåpan för att få lite bättre cirkulation på luften runt variatorerna

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Så har jag också fast mindre hål utan nå mesch på knäsidan
Hur funkar det då?
Vet att Irondog på Dootalk talar sig varm för det och menar att mesh inte funkar, och jag är böjd att hålla med...
Blir det nå problem med att släppa ut värmen där, tänkte om knäet blir blöt av snö som ev smälter?
Funderar på att borra min kåpa till vintern...

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Jo jag gick efter id's modell, å snö kommer ju absolut inte in där iaf så de är lugnt å skippa mesch, nä inte blir man blöt så jag tycker de funkar kanon.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har en extra sidokåpa från förrra Xp-n med Slp ventileringskit monterat.
Blir nog att sätta dit den på freeriden. Byta ut meshet mot en finmaskigt nät och borra kåpan i bakkant.
Få se om det gör skillnad på tempen.
Det tillsammans med nerdrevningen och ett DJ-kit borde fixa biffen...