Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Jag är fortfarande besviken att jag inte lyckades bränna en enda rem i fjol men säsongen 2011/2012 är P.Gs rembrännarår. Det är sant, det stod i mitt orientaliska horoskop. Såg att 413 rampen som vanligt funnit sin plats i summitprimären till 2012, tack BRP Suomi.

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Nåniin imån lämnar jag in min för nerdrevning i Suomi, blir å beställa ett Dj kit såfort jag vet vad det blir för drevning, även en Tikka burk är beställd :)

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Det är inte ursågat, jag har borrat med en 30mm hålsåg bakom meshet. Men det är klart att det påverkar hållfastheten

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Ni som bara borrat hål framför knät, ni har inte funderat på att montera en liten axial fläkt i kåpan? Tänkte ta en fläkt ur en skrotad pc, men tror inte det fungerar när man gjort så mycket hål i kåpan som jag gjort!

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Om jag kraschar en rem vilket jag inte gjort än på 120 mil och nu ännu nerdrevning, så kanske man skulle kunna testa en 120s fläkt

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Sådär då har man hämtat skotern från garantijobbet i Finland, de som gjordes var att dreva upp stor drevet 3kugg samt byte av kedja, plasten under fotstegen och 2st gummistroppar som ska trycka ihop kåpan mer på V sidan.

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag har inte haft nåt remproblem alls på min Boondocker men gjorde detta stag för att försvåra för eventuellt framtida remslir :)

Jag saknade tyvärr en M8 i lämplig längd vid fototillfället men ni ser ju ungefär hur det kommer se ut , slipade helt enkelt bort originalbulten för lagerhållaren och in med en vanlig bult .

Rotax800R

Ny medlem
3 feb 2011
4
0
1
Norge
Hei!
Trur den kommer til og ta bortid innerskivan på sekunderen når du drar den på fullgass på leden.
Prøv og heis opp scootern og dra på litt gass så får du se.
Gjorde samme feilen selv......

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag ska göra en ny lite styvare i 4mm rostfritt imorgon och se om den ger vika vid belastning .
Var det bultskallen eller staget som tog i innerskivan för dig?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag ska göra en ny lite styvare i 4mm rostfritt imorgon och se om den ger vika vid belastning .
Var det bultskallen eller staget som tog i innerskivan för dig?
Torxskruvarna som sitter på baksidan på sekundären kommer att krocka med muttern när sekundären växlar ut...
Been there, done that...:wondering:

Du kan ju pröva att ta en M8 vagnsbult och sätta muttern bakom sekundärtornet, det kanske skulle funka...

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Med andra ord tur att jag inte hittade lämplig bult! :)

Nu gjorde jag på detta sättet istället , vågar jag starta o blåvarva utan större skandaler tror ni? :)

Jag har alltså tiggat dit en gängstav samt slipat ner jäms med materialet (3mm rostfritt)

Edit: Fungerar finfint :)

Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Med andra ord tur att jag inte hittade lämplig bult! :)

Nu gjorde jag på detta sättet istället , vågar jag starta o blåvarva utan större skandaler tror ni? :)

Jag har alltså tiggat dit en gängstav samt slipat ner jäms med materialet (3mm rostfritt)

Edit: Fungerar finfint :)
Utgångdesignen på staget ser bekant ut =)

Håller på att färdigställa ett gäng stag med min "skruvade" variant som jag kommer kunna överlåta mot rimlig ersättning om ett tag. Kommer annonsera i delar säljes då det blir aktuellt.

Tror nog ditt stag ryms, är du modig och inte har något emot att ha huvet mitt för en oskyddad variator så är det ju inga problem att kolla, palla upp skotern och öka hastigheten sakta och se hur nära det kommer. Har du bra lyse så är det inga problem att se om det börjar bli nära.

R

RevMan

Ni kan ju bara skruva in rembytarverktyget så ser ni ju hur långt dn rörliga skivan går.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Bläddrade i lite gamla skotertidningar under fikarasten på jobbet idag. Fick ögonen på Snowriders lössnö test 2008. Där klagade man på att remmen höll endast 20 mil på testexemplaret. Det ansåg SN vara oacceptabelt (helt rätt).... Men det var ju 2008 det.....