Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har alldrig fått äran att skuva isär en e-tec så någon som gjort det som vet vart oljan tar vägen som går till avgasportarna? går det genom en kanal ner i cylindern eller ska dom smörja avgasportarna?

Jag är inte häller någon expert men oljan kyler nog inte särskilt mycket mer än att den minskar friktionen och därav mindra värme. För det som kyler är när en vätska förångas så blir det en kylande effekt vilket blir när bränslet blandas med luften.

Kanske har känt när du kampat eller liknande och spillt t-sprit på fingaran mitt i sommaren känns det iskallt. Men spiller du olja på fingrarna känns det bara kletigt =)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Den enda kylande effekt oljan har är att om man blandar i för mycket så stör man förbränningen, effekten sjunker och det blir kallare.....

Luft utan bensin i "sköljer" inte bort, eller med sej, någon olja sålänge det inte är stora pölar, det är en av anledningarna till att man inte tvättar bort oljespill med blåsmunstycke....... Och det är av denna anledning jag menar att en E-tec borde kunna klara sej på extremt lite olja, oljan som väl sprutas in blir kvar i större utsträckning än i en motor som kontinuerligt tvättas ren med bensin.

Den enda oljan som behövs är till vev och ramlager, samt mellan kolvar och cylindrar.... och ja, om E-tecen börjar dra så lite olja som det är tänkt så kanske portarna behöver egna smörjkanaler.

Som kuriosa så surrade en polares farsa en gång i tiden med en av motorteknikerna på Husqvarna, och dom hade kört motorer, (motorsågar etc), i testbänk och kollat hur lite olja man egentligen kunde klara sej på. Jag minns inte exakt vilka siffror dom kom fram till men dom kom ner i trakterna av någon tiondels procent i oljeinblandning utan bekymmer......
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Gärna, då jag läste om 10H och 50 mils inkörning... min har gått 10H och 24mil så ja tänkte kan kunde beräkna hur mycket ja har kvar på min inkörning:)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Den enda kylande effekt oljan har är att om man blandar i för mycket så stör man förbränningen, effekten sjunker och det blir kallare.....

Luft utan bensin i "sköljer" inte bort, eller med sej, någon olja sålänge det inte är stora pölar, det är en av anledningarna till att man inte tvättar bort oljespill med blåsmunstycke....... Och det är av denna anledning jag menar att en E-tec borde kunna klara sej på extremt lite olja, oljan som väl sprutas in blir kvar i större utsträckning än i en motor som kontinuerligt tvättas ren med bensin.

Den enda oljan som behövs är till vev och ramlager, samt mellan kolvar och cylindrar.... och ja, om E-tecen börjar dra så lite olja som det är tänkt så kanske portarna behöver egna smörjkanaler.

Som kuriosa så surrade en polares farsa en gång i tiden med en av motorteknikerna på Husqvarna, och dom hade kört motorer, (motorsågar etc), i testbänk och kollat hur lite olja man egentligen kunde klara sej på. Jag minns inte exakt vilka siffror dom kom fram till men dom kom ner i trakterna av någon tiondels procent i oljeinblandning utan bekymmer......
Nu är ju hälften av ramlagrena fettsmorda så där kan man ju kapa på oljeinblandningen. Håller fullständigt med om att den borde klara sig på väldigt lite olja. Fattar inte riktigt var den tar vägen för min ryker inte och lämnar inte några svarta strängar i snön när man gasar heller.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Gärna, då jag läste om 10H och 50 mils inkörning... min har gått 10H och 24mil så ja tänkte kan kunde beräkna hur mycket ja har kvar på min inkörning:)
Min har gått 40.6 mil och 19.4h och har 14% kvar på inkörningen. Pratade med några och det verkar vara milen som bestämmer då en skoter hade gått 25mil och hade 50% kvar på inkörningen. Var samma förhållande på en annan också, men kommer inte ihåg mil/timmar eller % kvar på inkörningen. Dom kan lätt kolla det genom att koppla in burken i skotern. Fick även veta att den ska köras in på olika varvtal. Så det är bara att gasa! :)

Enligt instruktionbok och lapp som satt på styret är det 80L soppa som ska igenom. Men jag tror inte på det, då jag kört mer än 80L. Jag kör även på halvsynteten, min handlare sa att det inte spelade någon roll. Och ska man tro på det som står på förpackningarna så fungerar båda.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Min har gått 40.6 mil och 19.4h och har 14% kvar på inkörningen. Pratade med några och det verkar vara milen som bestämmer då en skoter hade gått 25mil och hade 50% kvar på inkörningen. Var samma förhållande på en annan också, men kommer inte ihåg mil/timmar eller % kvar på inkörningen. Dom kan lätt kolla det genom att koppla in burken i skotern. Fick även veta att den ska köras in på olika varvtal. Så det är bara att gasa! :)

Enligt instruktionbok och lapp som satt på styret är det 80L soppa som ska igenom. Men jag tror inte på det, då jag kört mer än 80L. Jag kör även på halvsynteten, min handlare sa att det inte spelade någon roll. Och ska man tro på det som står på förpackningarna så fungerar båda.
ok, tack så mycket! :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Den enda kylande effekt oljan har är att om man blandar i för mycket så stör man förbränningen, effekten sjunker och det blir kallare.....

Är faktiskt tvärt om. Det blir förjävligt varmt i förbränningen om det finns olja där.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vad gäller oljeförbrukning så sölade jag igenom över två liter på 12 mil i helgen.... Hade tagit 26 liter på 6,9 mil under lördagen, blev lugnare dom sista 5 milen då kraften i armarna tröt under söndagen..... Ids inte ens räkna nått mer på exakt procent men man ju säga vart det är en 800 etec som varit och lekt genom dom bruna spåren i snön! Har en 11a boondocker med 170 mil på.
 

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Kan säga att jag nu har 160 miL och fortfarande på första remmen, tog lös den och diskade och torkade igenom den, ser förjävla fin ut :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
man ju säga vart det är en 800 etec som varit och lekt genom dom bruna spåren i snön! Har en 11a boondocker med 170 mil på.
bokade service på min idag och då informarade han om en ny programvara pga 800 e-tec går för fett på hög last så dom har magrat ut det vilket resulterade i lite högre toppeffekt också. Så kanske inte blir lika bruna spår längre efter den? nån som hunnit fått den?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Det gäller 12or och ska åtgärda en fet spot vid 7800rpm vad jag förstår. Har en 11a och det bruna den lämnar i snön är olja...
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Min varvar då inte 7800 så gärna. Den skuttar upp till 8000 när man trycker fullt men sen orkar den inte mer än 7100-7300. C#2. Går ju inte att ändra till C#3 eller C#4 för då går den mot varvtalsstoppet när man nyper fullt.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Låter skumt? Är skivorna rengjorda och remmen väl injusterad? Annars börja med det, kan vara en så enkel sak, kanske inte bara det men ett bra ställe att börja. Nästa sak att kolla är avgasportarna, kan vara dom som kärvar.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Min varvar då inte 7800 så gärna. Den skuttar upp till 8000 när man trycker fullt men sen orkar den inte mer än 7100-7300. C#2. Går ju inte att ändra till C#3 eller C#4 för då går den mot varvtalsstoppet när man nyper fullt.
hur går den på clicker 1?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Låter skumt? Är skivorna rengjorda och remmen väl injusterad? Annars börja med det, kan vara en så enkel sak, kanske inte bara det men ett bra ställe att börja. Nästa sak att kolla är avgasportarna, kan vara dom som kärvar.
Jodå,skivorna har jag rengjort flera gånger. Remmen oxå. Injusterad oxå. Avgasportarna bryr jag mig inte om,det är ju ett garantiärende i så fall. Men nåt är då fel för 600 sdi jag hade tidigare slår då den här motorn med hästlängder.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Vad gäller oljeförbrukning så sölade jag igenom över två liter på 12 mil i helgen.... Hade tagit 26 liter på 6,9 mil under lördagen, blev lugnare dom sista 5 milen då kraften i armarna tröt under söndagen..... Ids inte ens räkna nått mer på exakt procent men man ju säga vart det är en 800 etec som varit och lekt genom dom bruna spåren i snön! Har en 11a boondocker med 170 mil på.
Alltså 2 liter olja på ca 44 liter?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Typ, har inte tankat upp för dom sista 5 milen än men fyllt i ca 2,3l olja....
Förra året kollade jag över några tankar och då tog den 4.2% vare sig jag kört maskinen på 2,2 eller 3,2l/mil.