Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jodå,skivorna har jag rengjort flera gånger. Remmen oxå. Injusterad oxå. Avgasportarna bryr jag mig inte om,det är ju ett garantiärende i så fall. Men nåt är då fel för 600 sdi jag hade tidigare slår då den här motorn med hästlängder.
Nånting är jättefel om 600sdi går bättre.
Det är ju inte så jättesvårt att plocka bort plasten från en XP.
Om man öppnar höger sidokåpa så syns det en tunn slang som går from ECM till luftburken, om den är veckad eller ligger i kläm så kan motorn vara riktigt trött utan att det tänds nån felkod eller sånt.
Kan ju vara värt att kolla upp.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Typ, har inte tankat upp för dom sista 5 milen än men fyllt i ca 2,3l olja....
Förra året kollade jag över några tankar och då tog den 4.2% vare sig jag kört maskinen på 2,2 eller 3,2l/mil.
Upplever det så att det spelar ingen roll om man kört lugnt eller hårt,oljeförbrukningen är samma. Ska tanka på macken innan nästa sväng och mäta. Får bra pris på oljan av ÅF men jag är ju inte ute efter att klå dom på olja. Betalar hellre mer för oljan bara förbrukningen hamnar på en normal nivå.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Nånting är jättefel om 600sdi går bättre.
Det är ju inte så jättesvårt att plocka bort plasten från en XP.
Om man öppnar höger sidokåpa så syns det en tunn slang som går from ECM till luftburken, om den är veckad eller ligger i kläm så kan motorn vara riktigt trött utan att det tänds nån felkod eller sånt.
Kan ju vara värt att kolla upp.
Jag tänker inte skruva i nya grejjer med garanti. Ska lämna in den efter helgen om det inte går att få till med andra clickerlägen. Pratade med ÅF idag så det var bara att lämna in den så får dom kolla upp den. Meningen med en 800 ska väl vara att det ska kännas som en sån oxå. Lite besviken blir man ju när det inte känns så. Eller oxå gick min gamla 600 ruggit bra..... vem vet.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag tänker inte skruva i nya grejjer med garanti. Ska lämna in den efter helgen om det inte går att få till med andra clickerlägen. Pratade med ÅF idag så det var bara att lämna in den så får dom kolla upp den. Meningen med en 800 ska väl vara att det ska kännas som en sån oxå. Lite besviken blir man ju när det inte känns så. Eller oxå gick min gamla 600 ruggit bra..... vem vet.
Visst ska man väl inte det, men varför inte kolla enkla grejer ändå?
Säsongen är kort, bättre att kolla upp det man kan själv tills handlaren har tid. Chansen finns ju då att man får en extra helg när maskin går som den ska?

Tror du verkligen en 150+ maskin är som den ska när den känns som en 120hp 600?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Förklara det här då: Förra helgen när jag körde så gick den upp på 8000 varv när man tröck full gas men sen föll den tillbaka till 7100-7300 varv. Orkade inte hålla 8000. C#2. Igår ändrade jag till C#3,då gick den upp till 8200 varv och låg kvar där utan problem. Men det är ju 200 varv för mycket så jag ändrar tillbaka till C#2. Nu går den upp till 8000 och ligger kvar där.... Inga andra inställningar gjorda. Så dom förlorade hästarna är tillbaka i hagen.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Det har med syresättning i luften om den orkar varva ur på respektive #, alltså hur lätt motorn har att jobba ju lägre # kan du köra.
Jaha.. Som jag har blivit lärd så är det mer syremolekyler per liter luft i kall luft än i varm. När den bara orkade 7100-7300 var det -12 grader. När jag ändrade och testade var det -3.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jaha.. Som jag har blivit lärd så är det mer syremolekyler per liter luft i kall luft än i varm. När den bara orkade 7100-7300 var det -12 grader. När jag ändrade och testade var det -3.
Måste ju varit nåt annat, man tappar inte 1000rpm bara på grund av vädret, spec. inte på en maskin som reglerar bränsle efter höjd och temperatur...

Om knacksensorn kännar av spikningar, får man nåt meddelande i displayen om det eller drar den bara av tändning ändå? En sån grej gör ju att motorn tappar effekt...
Det kan ju vara många orsaker till ditt problem, skumt iaf att det lagat sig själv...
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Motorn har gått rent och fint,men känts trött. Inte som jag förväntar mig att en 800,a ska kännas. Har aldrig haft nån tidigare,så jag vet inte. Inte sådär ruggig skillnad mot 600,an.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Motorn har gått rent och fint,men känts trött. Inte som jag förväntar mig att en 800,a ska kännas. Har aldrig haft nån tidigare,så jag vet inte. Inte sådär ruggig skillnad mot 600,an.
Det är inte som natt och dag, det är bara det där lilla extra i 800:an.'
Jag körde kort Cfi 600 innan och inte känner jag någon större skillnad.
 

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Sen är ju frågan hur variatorinställningen är?

Korta 600 E-tecs variatorinställning är ju inte direkt den optimala den känns Trött, men bara att se glad ut och köpa helix och fjädrar som passar mig.

Men håller med ovanstående, har kört Polaris 800 -12 och trodde det skulle vara större skillnad mot min 600 än vad det egentligen var.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag hade en 600 SDI innan jag köpte 800 E-tec och var lite fundersam hur det kom sig att det inte kändes större skillnad än det gjorde. Men jag insåg snart att det var variatorsetupen som var tokig.
Etecen behöver motstånd för att dra hårt så 18,8 g är för lätt. Nu kör jag med 23 g och den drar fint genom hela registret. Allt i variatorerna förutom sekundärfjädern är bytt.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har ett diablo v-kit på boondockern, den går INTE som en 600..... :)
Med en bra kalibrerad variator setup går 800 etec motorn fruktansvärt bra, kan knappt beskrivas utan bör upplevas!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Min har gått drygt 20 mil nu snittar 2,1l/mil hyfsat tuff körning, ca 4.5%olja, drar den mer än 2% efter inkörning så SKA den ställas om.
I övrigt en helt suverän maskin. börjar bli bra klipp i motorn, var lite missnöjd i början men den går bara bättre och bättre. remmen ser ut som ny och jag har absolut inte kört in den lungt:)
Nu är det ny programvara (BRP uppdate)i maskinen och oljepumpen är nedställd, ska bli intressant att se hur oljeförbrukningen blir. blir dessutom en ny mappning i boxen snart, som inte tar hänsyn till amerikanska avgasregler
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hur lyckas du med det? Min åf vägrar ställa ner oljan och vad är det för special mappning?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Det är väl inte ens möjligt att "ställa" oljemängden...... Men EPA-oberoende mappning ser jag fram emot, dom nötterna har ställt till med mycket sista åren!
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Nu är det ny programvara (BRP uppdate)i maskinen och oljepumpen är nedställd, ska bli intressant att se hur oljeförbrukningen blir. blir dessutom en ny mappning i boxen snart, som inte tar hänsyn till amerikanska avgasregler
Fanns det ny programvara till din visst är det en 2012 ? undra om alla handlarna vet det nu eller...