Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.529
409
83
Malå/Adak
Har kört 66 mil på xm 154 nu, grym skoter! Dock fått 2 problem. Var ute och surfade på myrar ett bra tag och efter halva dagen började den säga ifrån. Motorfel kom upp i displayen och den gick ner på Limp mode.. Gick en liten stund efter att man stängt av den, sen hände samma sak igen. Fungerade problemfritt igen efter den stått 1 timme. Någon som vet vad det kan vara?

Dagen efter gick remmen, kan det ha med det att göra?
Går variatorerna väldigt varma så börjar den lätt övervarva, särskillt med 391remmen tycker jag, går den mycket på varvstoppen kan den kanske börja "klaga".
 

magge4

Medlem
6 nov 2012
34
0
1
Jämtland
Jag har en 2011 Renegade BC 800 ca 320 mil. Nu har den börjat läka fett vid veven, kolvarna är bytt på garanti. Hur lång är garantin och går detta läckage på garantin. Eller får man fixa detta själv ?
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Jag har en 2011 Renegade BC 800 ca 320 mil. Nu har den börjat läka fett vid veven, kolvarna är bytt på garanti. Hur lång är garantin och går detta läckage på garantin. Eller får man fixa detta själv ?
Länge sen du bytte kolvarna? Jag hade defenitivt tagit ett snack med åf innan jag skulle fixa själv, med lite tur så står dom för de, finns ju nåt som heter goodwill... Du har ju inget å förlora...
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Är det bara packboxen på variatorersidan som läcker är det lätt fixat, 10min jobb. Peta ut boxen, trycka i fett å dunka i en ny box.
 

Freggzor

Ny medlem
10 jan 2013
4
0
1
Hejsan, tänkte låna tråden en snabbis. Det är så att ägaren före mig till min freeride hade en pakethållare som han sedan tagit bort, därför har jag nu några hål som är ca 4mm. Har ni några förslag på hur man kan få det snyggt? har sökt vit popnit men hittar inga i den storleken. Funderade på lacka några men känns som färgen kommer släppa ganska fort.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Kan ju göra en update på polarens Freeride.

Han är inne på andra remmen fortfarande, den har inte gått många mil och fransar redan. När han pratade med handlaren så sa dom att det även var någon med en Summit Xm som hade problem. Utöver det så har höger dämpare i fram säckat ihop totalt (ingen retur), dekalerna på sidokåporna har lossnat, buckla i slutburken, krokiga a-armar med mera.

12500:- i reparationer, detta efter 70 mil.

Jag tänker inte säga att han är den som kör lugnt och stillsamt efter led, för då skulle jag ljuga, men han är inte heller värst och har inte krockat med skotern. Och när man läser om Freeriden på Skidoos hemsida så får man då känslan av att den ska tåla lite mer än klättring efter kraftlinor, myråkning osv. "The most extreme sled blablabla"

Vi är ju ett stort gäng som är och kör på samma ställen med olika skotrar och ingen annan har dessa bekymmer.

Aja, mycket trist iallafall, han själv känner sig inte sugen på BRP längre, och han har bara haft BRP under den tiden han haft skoter. Det känns ungefär som att han har fått ett demoexemplar...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kan ju göra en update på polarens Freeride.

Han är inne på andra remmen fortfarande, den har inte gått många mil och fransar redan. När han pratade med handlaren så sa dom att det även var någon med en Summit Xm som hade problem. Utöver det så har höger dämpare i fram säckat ihop totalt (ingen retur), dekalerna på sidokåporna har lossnat, buckla i slutburken, krokiga a-armar med mera.

12500:- i reparationer, detta efter 70 mil.

Jag tänker inte säga att han är den som kör lugnt och stillsamt efter led, för då skulle jag ljuga, men han är inte heller värst och har inte krockat med skotern. Och när man läser om Freeriden på Skidoos hemsida så får man då känslan av att den ska tåla lite mer än klättring efter kraftlinor, myråkning osv. "The most extreme sled blablabla"

Vi är ju ett stort gäng som är och kör på samma ställen med olika skotrar och ingen annan har dessa bekymmer.

Aja, mycket trist iallafall, han själv känner sig inte sugen på BRP längre, och han har bara haft BRP under den tiden han haft skoter. Det känns ungefär som att han har fått ett demoexemplar...
Vad är det för maskin, årsmod. längd?

Verkade ju som BRP fick till variatorerna förra året, iaf vad man läst.
Min 11:a FR eldade variatorremmar med originalsetup, med v-kit funkade den kanon.

Xm:en som jag har nu tycker jag verkar funka, verkar inte vara hård på rem.

Tar den rem så bör den kollas upp...

Dämparen som inte fungerar är klar garantisak.
Dekalerna bör man diskutera med handlaren. De ska inte lossna.

12500:- i reparationer, är det skoterns fel?
Krokiga bärarmar och bulor i ljuddämparen kan man bara skylla föraren för.
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Jag stötte på ett problem med min freeride 13 nu efter första service. De är liknande de här att den dör efter att ha gett på fullt o sen gasar igen. Men nu är de annorlunda, var tredje fullgaspådrag från typ 5kmh dör den av och typ blöddrar/kommer igång. Är de nån värdelös update som kommit igen eller?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Låter som övervarv...
En kompis 800 e-tec övervarvade så den bluddrade och ryckte men varnade aldrig för något.
Men nu i helgen hadde jag lite för lite vikt i variatorn så vid ett tillfälle pep den till och varvtalsbegränsning rullade förbi i displayen.

Lite konstigt tycker jag
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.876
112
63
Skellefteå
Testa att få skotern att INTE varva mer än 7800 och se om felet kvarstår. Tror många skumma etec buggar beror på övervarv/motorskydd.
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Låter som övervarv...
En kompis 800 e-tec övervarvade så den bluddrade och ryckte men varnade aldrig för något.
Men nu i helgen hadde jag lite för lite vikt i variatorn så vid ett tillfälle pep den till och varvtalsbegränsning rullade förbi i displayen.

Lite konstigt tycker jag

De är de som är så konstigt. Nu ska tilläggas att ja har spi pipa på men många andra är utan problem med pipa och org variator. Under inkörningsprogrammet varnade den, men nu har den slutat varnat efter 50 service. Ska försöka kolla va den varvar men allt går ju så fort så man hinner inte se, kanske finns på färddatorn de har ja inte kollat.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Nån annan som har problem med övervar när skotern går på lättkört underlag?
Gäller Freeride 2012 146".

Kör med Diablos kit, i övrigt standard, pinvikt 18 g, ser 8-8200 i lössnön, men på hårt underlag bara smäller det till så går den i varstoppen 8400 rpm. Hört rykten om liknande problem också med org. variatorer efter senaste reflashen, får hoppas på ny uppdatering snabbt då.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
De är de som är så konstigt. Nu ska tilläggas att ja har spi pipa på men många andra är utan problem med pipa och org variator. Under inkörningsprogrammet varnade den, men nu har den slutat varnat efter 50 service. Ska försöka kolla va den varvar men allt går ju så fort så man hinner inte se, kanske finns på färddatorn de har ja inte kollat.
Det är bus enkelt att spela in varven medans man kör. läs i instruktionsboken å hittar du inte kan jag fösöka förklara =)
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.876
112
63
Skellefteå
Nån annan som har problem med övervar när skotern går på lättkört underlag?
Gäller Freeride 2012 146".

Kör med Diablos kit, i övrigt standard, pinvikt 18 g, ser 8-8200 i lössnön, men på hårt underlag bara smäller det till så går den i varstoppen 8400 rpm. Hört rykten om liknande problem också med org. variatorer efter senaste reflashen, får hoppas på ny uppdatering snabbt då.
Vikta på, för höga varv!!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Fjädrarna kommer "sätta sig" när du åkt en 30-40mil, satte ihop en fr med 18g, efter dom milen monterade spi system och den känns bra nu, var nästan lätt utan pipa i början. Så klicka ner eller vikta på, sen kör du och finjusterar när du känner att det behövs!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Fjädrarna kommer "sätta sig" när du åkt en 30-40mil, satte ihop en fr med 18g, efter dom milen monterade spi system och den känns bra nu, var nästan lätt utan pipa i början. Så klicka ner eller vikta på, sen kör du och finjusterar när du känner att det behövs!
Vikta på, för höga varv!!
@Macke78, har 40 mil på fjädrarna, har snackat flera ggr senste dagarna med Kristian själv.
Började med 16 g, hade samma tendens, varvade lite högt hela tiden ,8300-8400 också under hårdare belastning. Viktade på till 18 g, nu ligger den helt rätt i lössnö 8100 och under hård belastning, klättring i 80-90 cm snö 8000. Men när jag kommer ut på hårt underlag, led och is, så känns det som om primären är tom när den kommer upp i toppvarv smäller rätt upp till 8400, så nåt konstigt är det med motorprogrammet.

@mattghjon, lugna ner dg med utropstecknen, som jag redan skrivit ligger den rätt under hårdare belastning 8-8100(8200 en gång då jag låg helt på sidan i lössnö=lätt motstånd) men inte när den går lätt på hårt underlag då sticker den rätt upp till 8400. Viktar jag mera så kommer den gå för lågt i lössnön. 16-17 g är det man utgår ifrån med Kristians kit ifall man har standard skoter.

Ville mest kolla om andra upplevt konstigheter efter reflashen.