Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok. då är det iaf en mountainboggi.
Men den reser inte lika lätt som en vanlig summit.
Bakre saxen sitter längre bak på FR 154 jämfört med Summit 154.

Det man kan göra är att släppa lite på balatan och även släppa lite på fjädrarna bak i boggin så den sätter sig lite mer...

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
jag körde 154an med boggien monterad i de övre hålen och det var inga bekymmer att lufta skidorna lite. var rätt trevligt att den inte reste så mycket.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
100 på att mattan ska snurra?

När ja hämta min freeride kugga den över hela tiden , så jag fick spänna mattan själv 5mm på skruvarna. Får nu in 2 fingrar utan problem när man hänger upp skotern. Men mattan snurrar ingenting på tomgång, har även hört att den inte ska snurra men. Har jag för spänd matta eller fel remspänning enligt dig ?:p
Absolut 100% på en nyare ski-doo!
2,5-3fingrar på mattspänning är kanon, du skall helt enkelt spänna remmen mer så mattan smygdrar med runt men du skall kunna stoppa den med foten då är de perfekt! höjden hur den ligger mot skivorna kan skilja upp till 2mm ung. på olika maskiner av egen erfarenhet, det är lite individuellt så att mäta är inte optimalt !

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Absolut 100% på en nyare ski-doo!
2,5-3fingrar på mattspänning är kanon, du skall helt enkelt spänna remmen mer så mattan smygdrar med runt men du skall kunna stoppa den med foten då är de perfekt! höjden hur den ligger mot skivorna kan skilja upp till 2mm ung. på olika maskiner av egen erfarenhet, det är lite individuellt så att mäta är inte optimalt !
Nu har den gått en 40 mil o slappat till sig lite så nu rör sig mattan lite vid frihäng:)

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Polaren sprängde sin första rem idag på sin Freeride 146 -13 efter 30 mil, remmen var lugnt inkörd och vi har inte haft vidare mycket "plåga-skotern-före" än.

Problemen kvarstår alltså, eller hur går det för er andra?

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Det är möjligt att det är fabrikationsfel på vissa remmar, bara att gå till handlarn så ska han reklamera den.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja det lät ju riktigt bra.

Han har satt dit en ny rem nu, vi får se hur länge den håller.
Sen har jag sagt åt honom att prata med handlaren också.

*edit*

Fick nu dessutom höra att hans systers killes Freeride också har börjat tråda efter 17 mil.
Den har dock inte gått sönder än men, verkar ju inte så lovande :/

Jag som tyckte att man hörde rätt lite om remmarna på 12:eek:rna?

Min började släppa kord idag efter 210mil. Helt okej med tanke på hur jag behandlat maskinen!

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ja det lät ju riktigt bra.

Han har satt dit en ny rem nu, vi får se hur länge den håller.
Sen har jag sagt åt honom att prata med handlaren också.

*edit*

Fick nu dessutom höra att hans systers killes Freeride också har börjat tråda efter 17 mil.
Den har dock inte gått sönder än men, verkar ju inte så lovande :/

Jag som tyckte att man hörde rätt lite om remmarna på 12:eek:rna?
Och dom har båda 2 putsat variatorn med typ bräkleen och tvättat remmen med såpa och vatten innan dom börjat köra, eller?
Om inte så kan det vara det som är problemet.

Konstigt om problemet återkommit då 12orna fungerade väldigt bra.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Och dom har båda 2 putsat variatorn med typ bräkleen och tvättat remmen med såpa och vatten innan dom börjat köra, eller?

Jag har aldrig tvättat rem/variatorn på min -12a. Vore ju riktigt tråkigt om det återkommer problemen nu.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik

Det tror jag knappast att dom har gjort!
Men känns ju ändå som att 20-30mil är i klenaste laget än hur det ligger till.

Håller med om att det vore väldigt knepigt och tråkigt om det började strula igen.

Crille_E

Medlem
19 mar 2011
12
0
1
Gävle
Gjorde en chansning och köpte en ultimaxrem för 985:- (dvs kinakopia) den har jag kört 50 mil på utan en enda frans, och då ca 30 mil puderåkning.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
ta det säkra för det osäkra, tvätta båda variatorskivorna med bromsrengöring. Diska nya remmar med en grön disksvamp. snäll inkörning av remmarna är väldigt viktigt alltså ingen lössnöåkning de första 5 milen på en ny rem.
En annan sak som är väldigt viktig som väldigt många missar är att köra lugnt minst en km innan man börjar gasa för att remmen ska bli genomvarm och greppa ordentligt.
Justera remspänning efter att remmen är inkörd

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Det tror jag knappast att dom har gjort!
Men känns ju ändå som att 20-30mil är i klenaste laget än hur det ligger till.

Håller med om att det vore väldigt knepigt och tråkigt om det började strula igen.
Däremot tycker jag man inte ska dra alltför stora växlar på 2 fall som vi inte har en aning om hur dom kört och hur fransningen uppkommit.
Remmar spränger ju för andra märken också.

Dessutom om man kör i detta fluff-fluff föret utan meshskydd på huven och i fronten på freeriden så lär man ha gode mycket puder som når remmen. :)

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Har inte sprängt någon rem (22mil) men spöade den rätt hårt i fluffet förra helgen och när vi stannade öppnade jag kåpan för skojs skull och kände på variatorerna. Primären var brännhet kan jag säga och ytterskivan på sekundären var också rätt het medans innerskivan var i princip kall. Så på första servicen kommer linjeringen få ses över.

Remmen ser annars som ny ut fortfarande och har inte fransat sig någonstans än i alla fall men känns som att det kommer sluta med det om ingenting görs åt det.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja jag vet ju hur dom har kört, eftersom jag kör med åtminstone en av dom nästan jämt.

Vi ska hålla lite mer nogrann koll nu på den nymonterade remmen. (det är ju bara en som sprängts hittills, den andra har börjat fransa)

Och som jag sa, dom är inkörda helt normalt innan lekandet satte igång.

Jag försöker inte på något sätt kasta skit på Skidoo, bryr mig inte om "märkeskrig" alls. Tycker bara att det vore riktigt trist om det skulle uppstå problem med dom nya maskinerna. Men det verkar ju inte vara så många som har problem än så det är ju hoppas på att problemet är lokalt så att säga.

Däremot tycker jag man inte ska dra alltför stora växlar på 2 fall som vi inte har en aning om hur dom kört och hur fransningen uppkommit.
Remmar spränger ju för andra märken också.

Dessutom om man kör i detta fluff-fluff föret utan meshskydd på huven och i fronten på freeriden så lär man ha gode mycket puder som når remmen. :)

Skidoojon

Medlem
2 dec 2012
16
0
1
Har kört 66 mil på xm 154 nu, grym skoter! Dock fått 2 problem. Var ute och surfade på myrar ett bra tag och efter halva dagen började den säga ifrån. Motorfel kom upp i displayen och den gick ner på Limp mode.. Gick en liten stund efter att man stängt av den, sen hände samma sak igen. Fungerade problemfritt igen efter den stått 1 timme. Någon som vet vad det kan vara?

Dagen efter gick remmen, kan det ha med det att göra?