Arctic Cat 2012

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Ja jag tycker också själva a-armarna ser lite klena ut
Jo visst ser det vekt ut men, det blir nog lätt och fint. Så ser skotrar ut idag.

Tycker chassit ser sjukt läcker ut men framvagnen ser ju nästan grotesk ut, finns ju inte en vinkel eller proportion som ser normal ut
Den är ju mycket vackrare än de tidigare men, vrålsnygg är den inte riktigt. Kanske kan man jobba lite mer med färgsättningen. Arctic verkar vilja att det skall se fett ut nu för tiden. Säljer kanske bra i USA? Få se om man vänjer sig.

Nu vill jag få tillfälle att testa igenom grejerna innan man eventuellt kan beställa något. Det lär man i vanlig ordning inte få göra.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
sååå stor skillnad är det väl inte på vinklarna om man jämför med snopron , spindeln är väl kanske 5 cm högre lr så

men jag håller med , det ser om inte annat ut som nåt man inte sett förut :D
Nä så stor skillnad mot snopron är det ju inte, men snopron har ju typ dock dom största spindlarna på marknaden idag också ;) Men det ska bli intressant att höra om prestandan...
Och som sagt det sitter ju ingen förstärkning varken uppe eller nere, jag har fått förstärka mina övre eftersom den vek sig för enkelt vid påkänningar... Så att dessutom inte ha något på nedre känns risky men får ju framtiden utvisa helt enkelt... Snopron saknar ju också tvärstag vad jag sett och den får ju ta en del spö, den slipper ju dock stubbar och träd som M maskinerna kommer få känna på

snowmobileking

Välkänd medlem
27 okt 2010
346
0
16
Piteå
Jo visst ser det vekt ut men, det blir nog lätt och fint. Så ser skotrar ut idag.
Jo visst vet jag hur de ser ut på nya skotrar och visst vill jag ha en lätt smidig maskin men jag vill ju inte att de ska bli som första nytron som kom som kunde vilka sig helt utan andledning, visst man ska ju inte köra inn i träd stubbar stenar och dylikt men de händer ju man vill ju ändå att dom ska klara av lite iallafall

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Precis vad jag också vill ha men frågan om de går att göra på den nedra ser nästa ut som om styrstaget kommer ivägen
Snopron har flygit fram på crossbanorna med samma "veka" konstruktion sedan 2008 utan problem ! där finns heller inga tvärstag men den verkar bevisligen fungera för vad some helst , tiden får utvisa om dom räknat fel på dom , sen är det ju ochså viktigt att dom ger sig före bulken , nytron -08 vek ju bulken av grankvistar men a-armarna var raka å fina

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Lite roligt att klaga på bärarmar som ni sett på kort.
Kan ju vara gjord i crommolly eller något annat fränt matrial.
Dom ser ju sjukt cool ut iallafall VILL HA!

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Lite roligt att klaga på bärarmar som ni sett på kort.
Kan ju vara gjord i crommolly eller något annat fränt matrial.
Dom ser ju sjukt cool ut iallafall VILL HA!
Vi klagar inte, vi diskuterar och att utgå från bilder på nånting så simpelt som A-armar känns ju inte direkt orimligt då det inte är kärnfysik, även om det givetvis ligger mycket forskning runt geometri osv (vi pratar istortsett om materialtyp och tjocklek)...
För det är ju inte direkt någonting nytt utan har funnits på marknaden sen länge så att jämföra med andra designer och erfarenheter är ju inte så svårt. Polaris t.ex har cromoly och måhända då att deras är tunnare men de är lite för känsliga för påkänningar, med tvärstag... Men som sagt snopron har samma konstruktion och kör bana så det ska bli intressant och se hur det håller ute i naturen...
Och även om det kanske ser skevt ut gillar jag att de avviker och testar nånting lite annorlunda vilket det är i mina ögon (även om det funnits på bana sen några år)

Och man kan ju tycka att AC bör ha testat konstruktionen utförligt och således lär vara ok, men samtidigt kunde man ju även tycka detsamma om Polaris och deras fotsteg :rolleyes:

Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Skoterfabrikanterna testar nog inte sina maskiner i stubbterräng... det känns ju igen från hela skoterhistorien: Kör man på led eller bana kan man utsätta skotern för enorma påfrestningar och den håller. Kör man däremot in i en sten, en stubbe eller träd - då går saker sönder... från trailingarmar till tvärstag, chassidelar osv.

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
MERA BILDER!!!!!
har suttit här sen kl 6 klistrad och väntar bara på mera updates!
Känns som arctics M kommer spöa skiten ur alla andra tillverkares mountainmaskiner i år.

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
Ställa klockan tidigare än vanligt imorrn då. Känns som morgondagens 12h skift lär bli lite lidande. Eller så går man runt som nån tjacktomte och bara ler hela dagen :)