Har monterat xenon på gamla Polarisen

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Har en Indy Ultra Touring 700CC -97 och har nyss monterat xenonljus på den. Blev verkligen toppen och lamporna tänder bara jag petar på startnyckeln. Växla mellan hel/halv var inga problem (skrivits mycket om att det kan strula).

Valde 55w och 6000k, att jag tog 6000k var för att tror inslaget av det blå ljuset gör att gupp osv synns aningen bättre i dagslus, åteminstone hoppas jag det.

Var tvungen att provköra såhär efter midnatt och väckte kanske upp halva samhället där jag bor men jag kunde bara inte hålla mig. Lyser grymt bra jämfört med orginal halogen

Xenon rekommenderas starkt, mycket mer prisvärda saker för under tusenlappen finns inte, speciellt om man kör mycket efter mörkrets inbrott
 

Lindskog

Aktiv medlem
20 jan 2011
52
0
1
Gävle/Uppsala
Jag är en riktig Xenontorsk och ska kasta på ett kitt på min med! 6000k tycker jag är aldeles lagom färg! kasta gärna upp någon bild!
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Tyvärr har eventuellt ett problem infunnits sig, orginal halogen var på 45w, xenon på 55w. Idag efter max 60min körning stannade jag maskinen och när jag skulle dra igång den på elstarten orkade inte batteriet dra runt startmotorn. Känns ju helt galet underdimensionerat om 20w extra förbrukning skulle göra att den går från att smälla igång bara jag nuddar startnyckeln till att inte ens vara i närheten av att dra runt startmotorn på under en timme.

En annan sak som var sjukt skumt var att tillslaget idag hade ändrats från 4200varv till närmare 5500 enligt varvräknaren. Efter en stunds laddning av batteriet ikväll var tillslaget normalt igen.

Jag har batteriet på laddning nu och så får det förbli över natten och vi får väl se hur det blir efter det om jag kör någon timme eller två imorgon, batteriet ser dock tokfräscht ut om man beskådar det utifrån och enligt föregående ägare skulle batteriet vara bytt i februari/mars 2010.

Dock känns det som om det helt enkelt är extremt underdimensionerad laddspole på maskinen. Känns ju lagom kul att få göra avkall på tum och handtagsvärmen för att kunna köra runt med xenonlamporna, eller så får jag väl gå ned till 35w
 
Last edited:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
problemet här är väl att det är bara en liten likriktad ström som går till batteriet enbart för laddning?
det är inte tänkt att det ska kopplas övriga förbrukare över batteriet utöver startmotorn.
original halogenljuset går på ordinare växelströmsspänningen men nu tar du ju bara styrningen därifrån och själva matningen till xenonet från batteriet och det räcker inte till både laddning och xenon.
 
D

Draken

Halogen på en skoter är ju normalt en eller två h4 55/60w.

Varför skulle xenoninstallationen göra så att inslaget höjs med 1300 varv,låter orimligt...

Jag har inte märkt något på min och då kör jag utan batteri,förutom att den har blinkat en gång när den stod på tomgång och alla värmare var på högsta.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
problemet här är väl att det är bara en liten likriktad ström som går till batteriet enbart för laddning?
det är inte tänkt att det ska kopplas övriga förbrukare över batteriet utöver startmotorn.
original halogenljuset går på ordinare växelströmsspänningen men nu tar du ju bara styrningen därifrån och själva matningen till xenonet från batteriet och det räcker inte till både laddning och xenon.


Hur skulle du rekommendera att jag gör? För precis som du säger så ligger belastningen idag på batteriet, skall jag testa att låta strömmen komma från ordinarie ljus, helt enkelt bort med + från batteriet och använda ordinare kabelstam istället och mata ballasterna via den?
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Halogen på en skoter är ju normalt en eller två h4 55/60w.

Varför skulle xenoninstallationen göra så att inslaget höjs med 1300 varv,låter orimligt...

Jag har inte märkt något på min och då kör jag utan batteri,förutom att den har blinkat en gång när den stod på tomgång och alla värmare var på högsta.
Var nog inte bokstavlingen höjt med nästan 1500 varv utan av motorljudet och maskinens gång att dömma så hade varvräknaren frispel
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
du kan inte koppla matningen till ballasterna på originalljuskontakten utan vidare då det är växelström där idag.
du kan köpa en ny spänningsregulator med likriktare och ersätta din nuvarande och koppla batteriladdningen över belysningsspolen. så har jag gjort.

du kan leta upp min tråd här så har jag skissat på ett par scheman hur man ska/kan göra o inte.
(sitter mobilt så länkar tyvärr helst inte f.n)
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Tyvärr har eventuellt ett problem infunnits sig, orginal halogen var på 45w, xenon på 55w. Idag efter max 60min körning stannade jag maskinen och när jag skulle dra igång den på elstarten orkade inte batteriet dra runt startmotorn. Känns ju helt galet underdimensionerat om 20w extra förbrukning skulle göra att den går från att smälla igång bara jag nuddar startnyckeln till att inte ens vara i närheten av att dra runt startmotorn på under en timme.
Jag gjorde detsamma!
Däremot gav relät upp, eftersom det gilladde inte att få styrström i form av växelström. (antar jag)
Så, nytt relä ligger hemma, samt att har skaffat mig likriktare för att likrikta styrspänningen.

Däremot skulle jag också behöva göra något åt laddningen, det är lite klent.

Jag lyckades köra batteriet nästintill tomt, för att jag glömt dra upp nödstoppen, och efter drygt 1 timmas körning så var batteriet fortfarande inte uppladdat.

Så jag misstänker att laddningen till batteriet är ungefär vad lamporna drar, ~6A.
Men, jag ska återmontera det med nytt relä, och mäta lite mer och se vad jag ska göra åt problemet!

Har en lite dålig bild tagen med iPhonen, men det lyser bra kan jag säga!
Och då har jag valt 35W 6000k, och är grymt nöjd med hur pass mycket mer det lyser upp lederna, så jag ska lägga lite krut på att få det att fungera felfritt.


e54201184929Pe181.jpg

edit: Skotern är en Polaris Switchback 800 -04
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Jag blir så less, jag laddade batteriet idag (fulladdat) och moddade lamporna för jag tyckte ljusbilden var så kass, tog bort höljet runt dem och kan säga att det gjorde helljuset helt brutalt samtidigt som halvljus har en ganska destinkt slutpunkt ganska nära skotern så jag betvivlar att det bländar.

Hur som helst efter ca 45minuters underbar kvällskörning tyckte jag mig notera att ljuset flimrade till då och då, och rätt var det var så var det kolsvart, som tur var hade jag en rejäl diodlampa med mig så jag kunde ta mig hem ganska obehindrat. Nu till det störiga, hade bra kräm i batteriet fortfarande, inga problem att få igång den på elstarten så det kanske är som du skriver att relät lagt av. Dock är ju det där nått form av "special relä" inbillar jag mig som hänger med i xenonsatsen?

Är så kass på el känner jag att jag inte vet om jag fixar att få till det med likriktare (har inte kollat upp hur sådan kopplas ännu) och nytt relä, just nu är jag inne på att ge upp och återmontera stearinljus igen men å andra sidan skulle det bara kännas rent förjäkligt.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ge inte upp. jag var oxå nära men kändes kanonskönt när man löst det.
reläet mår inte bra av växelström. inte heller magnetspolen i lampan som ska ändra till helljus.
köp en billig likriktarbrygga på classe för några kronor och montera mellan xenonkablage och original ljuskontakt.
reläet är bara ett växlande relä med en diod som spärrar så strömmen inte går bakvägen mellan hel/halvljus kablarna.

du kan koppla med ett vanligt extraljusrelä om du vill och när du vill ha helljus så lägger du ström på dem små svarta o röda kablarna så dras lampan innåt.

kan rita en enkel skiss om du vill.

Men.. hur blev det om du tog bort höljet från lampan? då finns det ju inget som avskärmar halvljus från helljus förutom att spridningen ändras?
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Jomen tusan, det var enormt skillnad mellan hel och halv ljus, jag har väldigt svårt att tro att halvljuset bländar med borttaget hölje. Däremot helljuset var som att svetsa utan mask om man kollade på det:)

Skall åka förbi en bil elektronikfirma idag och höra om de har en likriktarbrygga, har tyvärr 5 mil till Claes Ohlsson, hade lätt farit iväg dit men med sambo och 2 barn får man inte göra sådana utflykter hur som helst längre, speciellt eftersom vi var på Claes Ohlsson i förrgår

Har du nått exempel på likriktarbryggan jag behöver? Antar man behöver 2st

Sen undrar jag en kanske helt idiotisk sak, kan man få mer laddning till batteriet om man tar ström från den överblina orginal H4 kontaktstycket och kör ström från det till + på batteriet?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
bara till styrningen så behövs det ingen märkvärdig likriktarbrygga, ta den billigaste du hittar.
jag kör med bara en men jag tror ja ska sätta dit en till (en till halv o en till hel) för att inte bränna reläet.
en bra sak är att oxå sätta dit en liten kondensator som glättar spänningen lite, mina lampor ville gärna fladdra på helljus utan det.
det bör vara runt 12-24v och runt 1000 uF.

dessa saker plockade jag från ett gammalt datornätaggregat men finns i de flesta elprylar man kastar.

MEN detta var bara styrningen till reläet.
för att få bukt med laddningen så måste du först likrikta spänningen du får från belysningsspolen och sen reglera spänningen.
dvs ersätt din original spänningsregulator med en spänningsregulator med likriktare tex denna:
http://rinab.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=14169
och dra den svarta och röda kabeln till batteriet, den gröna till chassit och den gula till den gula kabeln som gick till din originalregulator.

obs, koppla bort dom befintliga batterikablarna från laddspolen

då får du ordentlig laddning och du kan även koppla in 12v uttag för gps/telefon laddning eller annat som går på 12v likström.
du kan altså INTE dra dina överblivna H4 kablar direkt till batteriet.

Edit: jag kanske missförstår dig men du har altså tagit bort hela kåpan runt xenonlampan? då finns det ju inget som avskärmar den nedre delen på reflektorn och då har jag väldigt svårt att förstå hur det inte kan blända på halvlljus
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Var på Kjell &cCompany idag och tänkte köpa en likriktare, http://www.kjell.com/?item=90054&path=239000000,266000000,268000000 men den var enligt dem slut i hela landet, ingen av deras likriktare fanns i lager just nu. Jag tänkte att man borde klara sig med en för jag antar att det upp till hel/halv knappen uppe på lyset endast går en kabel sen 2st ut från den och jag tänkte att man kunde likrita strömmen till reglaget? Nu vet jag inte om det går ström direkt från hel7halv reglaget ut till lamporna men isf funkar det med en.

Jag får nog ta och köpa den där spänningsregulatorn, blir en beställning av en sådan så fort jag postat detta inlägg. Men bara så jag förstår dig rätt. Med den från Rinab får man alltså inte likström överlag på maskinen? För om ja förstår jag inte varför man skall behöva likrikta strömmen för hel/halvljus styrningen med separat likriktare.

Vart sitter spänningsregulatorn idag, är det innan för magnampulen?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej. i princip alla som håller på med elektronik har nån typ av likriktarbrygga. knalla in på nån radio/tv reparatör eller bilverkstad eller nånting. eller kolla i nån gammal radio eller nåt annat skrot o löd loss.

om du har en omkopplare där det går in en kabel och ut två (till hel o halv) går det givetvis lika bra att bara koppla likriktaren på ing. kabel.
men i mitt fall har jag en matning till omkopplaren på styret som sen går till både framlyse, bromsljus o handtagsvärmare så det blir lite problem då de bara är hel o halv styrsignal ja vill likrikta.
kolla upp det.

om du vill så går det att likrikta hela skoterns elsystem med denna regulator men det förutsätter att du har TVÅ kablar ut (fas o nolla) från ljusspolen. jag är rätt säker på att du har som jag, en kabel ut (fas) och nollan är gjordad i motorn. då går det inte utan att löda om ljusspolen och separera "nollan" från motorgods.

originalregulatorn sitter troligen ovanför vänster eller höger fotholk. på min -91 höger och på -02an sitter den till vänster.
troligtvis har du två, en till belysning o en till batteri.

du behöver en diod också som hindrar backström mellan hel o halv om du ska använda eget relä.
ska se om ja hittar ett elschema på din så kan ja beskriva exakt.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Har ju en stationär dator ståendes, skulle ju kunna ta från den i så fall, dock vet jag ju inte vad jag skall löda bort för något:) Skulle säkert ta fel grej

Låt gå för att de var slut på Kjell & Company men innan dess passerade jag 2 handlare som bägge 2 säljer/reparerar såväl skotrar som bilar och de hade minsan inga likriktare, och jag sa att det var strömmen till lamporna jag ville likrikta. Men det är väl som med det mesta, man måste ha turen att inte råka fråga nån oduglig som endast tar hand om kassaapparaten

Det som styr att H4 lampan dras tillbaka vid helljus är som jag förstod det att man lägger ström på de lövtunna kablarna som går till xenonlampan? Är det korrekt? Borde inte en av dem vara jord och den andra ström? tyvärr har jag ju varken hel eller halv som fungerar nu utan bägge lamporna lade ju av exakt samtidigt igår, har dubbelkollat alla kablar och batteriet är fulladad

Nu måste jag ut i garaget, skall fota lite saker på maskinen så får vi se därefter om man blir nå klokare.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
här har du elschema på din skoter: http://i51.tinypic.com/1547vqs.png

som du ser har du bara en regulator som håller växelspänningen på runt 12-13v och en simpel likriktare innan batteriet som ser till att batteriet får en likriktad laddspänning (dock ej helvågslikriktad och klarar därmed inte mer ström än just ladda batteriet)

du har rätt i att man lägger ström på de lövtunna kablarna för att dra lampan till helljusposition, men detta måste vara LIKström
och när du lägger LIKström på ballasten(erna) så lyser det. altså behöver du hela tiden ström till ballasten och endast ström till de tunna kablarna när du vill gå på helljus.

ballasterna måste gå på batteriet då de drar mkt ström i startögonblicket och för att hålla en jämn spänning, helljusstyrningen kan du ta ifrån h4 kontakten via likriktare.

jag var dock inte beredd på att det skulle vara en enkel diod som likriktare för batteriladdningen, och då man inte ska kombinera likströmjord och växelström blev det lite klurigt..

jag funderar lite hur man ska göra. under tiden kanske nån annan har en idé hur man får batteriet fullvågslikriktat men samtidigt behålla elstarten?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
så, nu har jag ritat in på elschemat hur du ska koppla för att få full laddning på batteriet: http://i54.tinypic.com/wlvgbl.png

där ser du att du ska klippa/koppla isär den bruna (BRN) kabeln som går från jord på motorn då separerar du växelströmsjord och motor/chassijord

X = den nya regulatorn där gula kabeln kopplas på den gula (Y) kabeln som gick till originalregulatorn.
den gröna kabeln från regulatorn kopplas på gul/röd (Y/R) från statorn. Observera att den verkar byta färg till brun nånstans nära statorn. (du kan ta den kabeln du klippt tidigare)
svarta kabeln från regulatorn kopplas på antingen motor jord eller direkt till batteriets -pol
den röda kabeln från regulatorn kopplas in på kabeln som går in till säkringen för batteriet. Observera att originaldioden (halvvågslikriktaren) är klippt/urkopplad

Nu har du full helvågslikriktad laddning till batteriet och övriga elsystemet på skotern är växelström som original.
nu går det att belasta batteriet utan att det tappar laddning.

hänger du med så långt? jämför bägge elscheman ovan så ser du ändringarna lättare