Har monterat xenon på gamla Polarisen

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jag tycker personligen 4300k lyser aldeles för gult.

jo i H4 kontakten har du ju fas i övre stiftet och nolla i det nedre enl. bild.
du kan ta bara från ett stift men då blir det en halvvågslikriktning eftersom du bara likriktar halva växelspänningen så att säga.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Såhär ser det ut i orginalkontakten jag tänkte använda. 2* gul/röd till höger, grön i mitten och 2* brun till höger.

H4.jpg

Då tar jag alltså och bara kopplar in mig (strömtjuvar) på gröna och en av de bruna och sen vidare till respektive stift på likriktarbryggan?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
stämmer bra det.

men strömtjuvar är värdelösa, iaf i fuktiga o vibrerande miljöer. använd riktiga kabelskor eller stift som du trycker in i kontakten.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Finns det nått knep för att kolla vad som är jord på motorn och chassiejord (skulle klippa motorjorden vid inkoppling av regulatorn med likriktare)? Till befintliga regulatorn går de bägge jordkablarna i samma kabelhölje och man verkar få riva halva skotern innan men listat ut vilken som jordar i chassi respektive motorn

Vad händer om jag klipper fel jord?

Edit: Lättast är nog om jag tar bort pipan för jag antar att motorjorden sitter ganska nära statorn?
Sen skulle röda från Rinab regulatorn kopplas in på kabeln före säkringen till batteriet, den är inte heller helt enkelt att finna för mig
 
Last edited:

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Shit va trångt, ta bor tpipan hade man inte nån större glädje av i syfte att se vad som är chassi resp motorjord. Det gjorde mig bara ännu mer förvirrad för den kabeln jag trodde gick från statorn kom ju från pipan och delar sig sen till regulatorn, den kabel som kommer från pipan, vad är det för någon tro?
 

Attachments

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Shit va trångt, ta bor tpipan hade man inte nån större glädje av i syfte att se vad som är chassi resp motorjord. Det gjorde mig bara ännu mer förvirrad för den kabeln jag trodde gick från statorn kom ju från pipan och delar sig sen till regulatorn, den kabel som kommer från pipan, vad är det för någon tro?
Kan det vara en tempgivare?
Som stjäl likspänning direkt från regulatorn.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Jag trodde allt var glasklart tills jag tog lös pipan och såg att gul/röda kabeln och en gul från regulatorn gick direkt till pipan.

Skall det sitta en temgivare där orginal?

Är det överhuvdtaget regulatorn som sitter yttest på bilden?
Nuvarande.jpgDet som sitter innaför som det endast går en gul till samt att den lär få jorden genom skruven som håller ihop med yttre (regulatorn?) vad är det för något, är det också nån form av regulator?

Har Rinab prylen liggandes i garaget men jag har blivit helt lost i huvudet
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
det säkraste och kanske lättast är att du letar upp vart alla kablar kommer upp från statorn. sitter bakom magnapullen.
där bland alla kablar ska det finnas en brun kabel, klipp den så ska du ha separerat ljusspolen från motor/chassi-jord. kontrollmät sen så du inte har kontakt mellan den avklippta kabeln från statorn och motorgods.

sen kan du använda dig av bägge bruna kablarna vid regulatorn, det gör inget att det är två då du ändå har klippt en av dom vid statorn.

jag blev oxå lite förbryllad över dina två regulatorer, skulle vilja se en bättre bild av dom men jag gissar att nån satt in en liknande rinabregulator där framför originalregulatorn, kanske just för att använda avgastempen som sitter i pipan. detta är knappast original på en -97. kolla lite mer kring det och se om du kan se vart kablarna tar vägen? ingen extra mätare på skotern nånstans?

sen måste du kolla vart säkringen till batteriet sitter. kolla bakom t-låset om du kan hitta nåt där, kanske kan följa kablarna från t-låset bakvägen.
på den kabeln före säkringen så ska du oxå ha en liten enkel likriktare (ingen likriktarbrygga), kanske bara en diod som är inuti en bit krympslang eller liknande. den måste du oxå lokalisera.

spana in elschemat och se vilka vägar du kan spåra.

swedde: generellt JA men vissa har fått igång det hjälpligt ändå men det är en väldigt ful och ojämn spänning och du riskerar att det slo det slocknar/blinkar på låga varv
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Har i alla fall fått något gjort sista timmen, kopplat in strömbrytaren för lysena och testat att den biten fungerar, så när jag slår på lysknappen nu så har jag halvvljus oavsett om motorn är igång eller inte.

Finns ingen extra givare för avgastemp monterad vad jag kunnat finna, om den nu inte är en av ordinarie varnings/indikeringslampor på skotern som används. Oavsett jag kör med normal bestyckning och är ingen racerförare så jag är inte intresserad av den, den får väl sitta kvar i avgasystemet men som sagt den behövs inte.

Den innersta (den som alltså bara har en gul till sig och jord) är det orginalregulatorn? Behöver jag överhuvdtaget något av det där som synns på bilden eller kan jag nöjja mig med att få dit Rinab regulatorn?

Tänkte på det här med säkringen, jag kan väl säkra av kabeln till batteriet separat med en ny säkring för att göra det så enkelt som möjligt? Hur många amp bör den klara isf?

Många frågor och liten verkstad känner jag, men jag är oerhört tacksam för all hjälp, alla kan ju inte vara duktiga på el och jag har bara varit skoterägare i drygt 1,5 månad hittills av mitt liv:)

Får plocka bort magampulen ikväll och leta rätt på jorden att klippa, lika bra det så får man se hur en sådan är konstruerad också
 
Last edited:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
du behöver inte plocka bort magnapullen. du bör se vars alla kablar kommer ut från statorn ändå. onödigt skruvande.

eftersom jag antar att du vill ha kvar elstarten så bör du göra enl ritningen ja gjorde. du kan ju iofs dra en ny kabel men du måste bort med den gamla först.
en säkringshållare kan inte sitta så dumt till tycker ja.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Så jäkla trångt bara med 3 cylindrig vätskekyld maskin:) Nåväl går ut i garaget nu och börjar kolla lite

Japp elstarten tänker jag inte göra avkall på:)
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Han knappt med nått nu ikväll för det var lite annat att pyssla med men helljusstyrningen visade sig inte fungera som jag hade tänkt mig. Vet inte vad jag gjorde för fel men likriktarbryggan började ryka och blev glödhet efter några sekunder. + från likriktarbryggan gick till 86 på relät, - till 85, sen ingångarna för växelström togs från de markerade stiften i ritningen som finns tidigare tråden. Jag stack in ett stift i vardera av H4 kontaktens socklar markerade på ritningen tidigare i tråden och sen kabel till respektive av de 2 återstående ingångarna i likriktarbryggan.

På såvis kommer strömmen till likriktarbryggan från bägge kablarna som går till resp H4 sockel, man kanske inte kan göra så utan måste "tjuva" bara på en kabel för respektive av socklarna i H4 kontakten? Inte för att jag begriper vad det skulle göra för skillnad, eller måste man göra så när det handar om växelström?

Edit en timme senare: Antar att man faktiskt inte kan göra som jag gjorde, utan att man endast skall använda en av kablarna i respektive av socklarna på H4 kontakten, kan någon bekräfta att eller dementera då jag endast har en till likriktarbrygga att testa med.

Sen verkar det faktiskt vara så att dessa maskiner har en avgastempgivare som standard

Skall förövrigt göra ett litet test imorgon/senare idag, fulladdad batteri och sedan prova hur länge xenonlamporna lyser, vore intressant att veta hur länge man kan driva 2*55W utan någon som helst laddning
 
Last edited:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
du ska kunna koppla som du gjorde, har ingen betydelse om de e en eller två kablar /stift.
du har väl inte hunnit koppla lös någon annan kabel eller regulator så du får för hög spänning till likriktaren?
kanske det är reläet som e paj?

jag skulle göra somså, starta skotern - mät i h4 kontakten vilka stift som har ström på halvljus och på helljus samt att spänningen håller sig runt 12-14v på lite högre varv.
koppla sen in likriktaren - mät så du har en likspänning, brukar vara uppåt 14-16v på höga varv.
koppla in en liten lampa typ 21w på likriktaren o se att det funkar att blända av och på.
koppla in på reläet så ska det klicka i reläet o det sluter stift 30 med 87.

jasså. avgastemp på en sån gammal. hm de lät intressant.
aja. har du kunnat lokalisera vart kablarna kommer ut från motorn? ta gärna en bild och/eller beskriv färgerna.
sen kan du knäppa ett par bilder på all el du hittar under huven så kanske man kan se nåt av intresse
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
1. Nya regulatorn från Rinab är inte petad på ännu, ville först få ordning på xenondelen så jag i alla fall har ett lyse

Jag låg och grubblade halva natten och till slut kom jag fram till att kopplingen borde fungerat. Det som däremot kan ha blivit fel är att något av stiften på likriktarbryggan kommer i kontakt med varann, var ju en sådan där likriktarbrygga som har väldigt små och klena ben som satt nära varann så det var lite pillrigt.

Den märkt att normal input till den är 40volt och med tanke på att halogenlampor håller (testade igår kväll) så är det knappast för hög spänning in till likriktaren.

Biltema relät är OK för lägger jag + direkt från batteriet på nr 86 drar xenonlamporna tillbaka och jag får helljus. 85 som är jord har jag förövrigt även jordat i batteriet utöver - stiftet på likriktaren

När sambon vaknat och man får "barnvakt" skall jag gå ut och kolla på vilka stift i H4 kontakten jag har spänning i helljusläge. Sen endast koppla in växelspänningen till likriktaren och sen mäta i utgående + och - på den. Tänkte på en sak angående H4 kontakten och på bilar tror jag det är så att antingen används endast hel eller halvjusstiftet samtidigt, endast om man använder "ljustutan" såväl helljus som halvvljus lyser samtidigt på en H4 och lyset blir maximalt. Men här borde jag alltså få ut växelspäning på 2 av 3 stift i H4 kontakten när helljus används?
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Stod förövrigt lite om avgastempgivaren på SLP hemsida, guide hur man gör när deras pipor monteras.

"Remove stock exhaust, Y-pipe and outside rear muffler support. Disconnect silencer EGT probe from white/yellow and white/red wires. This EGT probe and the computer box it is connected to is a backfire safety devise for the stock silencer; it is not required for the SLP pipe set. To disable the computer, disconnect the yellow wire and the black wire leading from the computer to the three-pin plug.
Do not unplug the yellow wire leading to the voltage regulator.(See ILL.# 1A) NOTE: Engine will not run properly until computer is disabled."


Finns inte många trådar här i forumet om denna givare, men i http://forum.snowmobile.se/showthread.php?7079-Avgastemp-på-ultra&highlight=avgastempgivare står det i alla fall att den är standard enligt sprängskiss
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Kopplade in den andra likriktaren nu och får endast ut 0.3 volt ur den, men det bör väl räcka för att relät skall dra gissar jag så det känns som halv/helljus nu mer eller mindre är löst. Funkar det inte blir det en ny helljusbrytare som får mattas av ström kabeln från brytaren jag gjorde för lyset. Går att få till det näst intill orginallikt
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Har du 12 volt växel in, och 0,3 volt lik ut?
Det kan inte stämma, och du kommer inte att få relät att dra med den låga spänningen.
Ett 12-volts relä brukar börja fladdra redan vid 8-9 volt.
Kontrollera att du verkligen har kopplat rätt, samt att du mäter rätt.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Jag börjar snart gråta, nu får det bli såhär istället

Jag modifierar den hel/halvljus knapp som sitter på styret idag och drar helt ny kabel med likström för matning till helljuset och sen skippar jag allt som har med likriktare och relän att göra och slipper lite kabelhärva under instrumentpanelen. Det kommer se exakt ut som orginal på hel/halvljus knappen

Skall ta en bild när det är klart senare idag/kväll
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ja modda på du, men se till så du inte moddar bort handtagsvärmare o bromsljus o sånt..
på min -02 var det så mkt jobb med det så jag körde med likriktare istället..

men du skrev: "85 som är jord har jag förövrigt även jordat i batteriet utöver - stiftet på likriktaren"
det får du absolut inte göra!! du måste skilja helt på batteriets spänningsida och skoterns övriga belysning.. så ta bort batterijorden därifrån så ska de nog funka.

här ser du min likriktarkoppling, Gul och Grön går till h4 kontakten och röd går till 86 och svart till 85 på relät
 

Attachments