vmax sx 700 153'' mini projekt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

whats

Välkänd medlem
14 nov 2009
318
0
16
boden
Vet inte riktigt om det här projektet platsar här men får väl se :)
Ja iallafall så startades projektet med en helt orginal yamaha sx 700 var less på att köra fast så började leta nån värre matta, hittade en nytro mtx matta billigt i mycket fint skick och nästan nya avid non-slip drivhjul då slog jag till.
var menningen att jag skulle köpa lös en en ranger mountain boggie från skoterdemonteringen men det sket sig senare för dom hade sålt iväg massor av delar från den. Då bestämde jag mig för att testa göra egna förlängningar till orginal boggien och flytta bak boggien en bit och se hur det funka eftersom jag vill ha ihop den så snart som möjligt.

det som kommer göras:
*ta bort kontrollstagen bak i boggien och slänga dit balataremmar ist (kommer)
*flytta bak boggien (snart klart)
*tillverka egna dropbrackets (kommer)
*köpa matta och drivhjul (klart)
*egna boggieförlängare 10mm tjock aluminium (klart)
*förlänga tunnel och göra ett snyggare avslut (kommer)
*höja den fram (kommer)
*tillverka egen styrhöjare (kommer)
*byta skidor (beronde på ekonomi)
*bygga egen dyna (snart klart)
*dreva ner
*eventuellt om lackning får se eftersom jag prioriterar körning framför garage tid i vinter.

före bild:

mattan och drivhjulen

förlängningar:

bilder på mitt dynbygge (inte klar på bilder) :

isär plockning:

som den står nu:

sorry för dåliga bilder tagna med mobil kamera i halvtaskigt ljus :s

allt för mig just nu / samuel

Last edited:

whats

Välkänd medlem
14 nov 2009
318
0
16
boden
jo vi får hoppas de! dynan blev klar idag, la även iväg en beställning på drev och gaswireförlängare nyss :)

whats

Välkänd medlem
14 nov 2009
318
0
16
boden

dynan klar :) i veckan blire att skruva ihop den väntar bara på att få mina drivhjul på pressade!

whats

Välkänd medlem
14 nov 2009
318
0
16
boden
tackar :D går ju att klicka på dom så dom blir större, måste förminska varje bild i paint annars tar dom upp en hel sida var x) men får börja göra de då :)

whats

Välkänd medlem
14 nov 2009
318
0
16
boden
lämnade in mina drivhjul och drivaxel på motor och fritid i fredags för att dom skulle pressa på mina hjul på axeln sen ringer dom idag och säger att det är klart och bara komma och hämta och så sa dom att dom ville ha 1380 :-O inte alls nöjd med priset måste försöka ta och förhandla.. enligt dom så tog det två timmar att göra de -.-

Juelx

Välkänd medlem
3 jan 2010
130
0
6
Hoverberg
lämnade in mina drivhjul och drivaxel på motor och fritid i fredags för att dom skulle pressa på mina hjul på axeln sen ringer dom idag och säger att det är klart och bara komma och hämta och så sa dom att dom ville ha 1380 :-O inte alls nöjd med priset måste försöka ta och förhandla.. enligt dom så tog det två timmar att göra de -.-

De gjorde jag o pappa själv på 1timme med slägga,frys och varmvatten

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Hur fan kan dom ta 1380kr för det? har dom pressat på dem med händerna?
Finns ju hydraulpress i verkstan på skolan.... du skulle gjort det där.....

Nice projekt btw ;)

whats

Välkänd medlem
14 nov 2009
318
0
16
boden
ja man tror ju nästan dom gjort det i en press gjord av guld lr nå o_O , hade fan ingen anning om att dom hade press på skolan fan :S.. Tack :)

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
tyvärr lätt att vara efterklok =(
Men nå måste du ju kunna pruta lite på det.... jamenar, du får ju nästan nya drivhjul på ny axel för det....

whats

Välkänd medlem
14 nov 2009
318
0
16
boden
jo ska dit och förhandla när jag fått mina pengar från bussgods men dom är sjukt sega skicka min gamla matta 17januari det var 17dagar sen och mattan var framme 2dar senare och uthämtad samma dag och har fortfarande inte fått mina pengar -.-

whats

Välkänd medlem
14 nov 2009
318
0
16
boden
hämta ut min drivaxel idag och killen var schysst och tog bara betalt för en timme så det blev 690 nå billigare än det kunde han inte fixa :)

whats

Välkänd medlem
14 nov 2009
318
0
16
boden
drivaxel, matta, kedjehus, drev, kedja, bromsok, slutburk och sekundären ditsatt idag boggi åker på imorn sen äre bara tunnelförlängaren som fattas den kommer till veckan. bilder kmr imorn! :)

whats

Välkänd medlem
14 nov 2009
318
0
16
boden
idag blev det att montera boggien lite tjorvigt ensam fast gick tillslut :) lite bilder:

bättre bilder kommer imorn då skotern ska ut ur garaget!
förhoppningsvis blir tunnelförlängaren klar innan helgen också :D

whats

Välkänd medlem
14 nov 2009
318
0
16
boden
nu är den provkörd! ca 200m totalt eftersom jag inte har bakre kylarn monterad och har inte lufta kylsystemet än det blir när jag får tunnelförlängaren förhoppningsvis imorn :) kmr även höja framvagnen så klaga inte på de :)
här är lite bilder:

om nån undrar vrf det går en kylarslang över tunneln är det för att jag inte ville att det skulle spruta massa vatten endast tillfälligt för jag ville testa den. Kommer inte se ut så där när jag fått tunnelförlängaren.

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.