Polaris 2012

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
947
113
Stora Blåsjön
Skriver polaris 154hk i sin broschyr så är det också 154hk i motorn, det har en svensk skotertidning nyss haft en 3 sidor lång artikel om...

Men verkligheten säger något annat... men så länge den går lika bra som sina konkurrenter på över 160hk med sina 140hk så tänker inte jag klaga iallafall.
 
Last edited:

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Någon som har funderat något på variatorerna?
Tänkte på vikter.. 11 vikterna ska ju vara bra har jag hört rykten om.
Dock känns det bättre med ställbara, slp mtx ska ju också vara ett populärt alternativ.
Hur är series11 vs MTX.

Sen har vi ju även supertips men dom är så förbaskat dyra i jämförelse eller är det helt enkelt värt det?

En fördel med mtx vikterna är att remspelet blir perfekt när man monterar dom, så man behöver inte shimsa om variator korset. Någon som vet hur detta blir med series 11 vikterna?
Supertiparna behöver man shimsa korset rätt mycket på vid montering.
Jag har beställt 11-66 vikter, hårdare sek fjäder och 19-43 drevning. Så får se hur det fungerar!
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hittade en motorutvärdering med 146,7hk vid bänkning med ECU ställd på "efter inkörning" hos 2011:as motor. 93 octane ethanol fuel hette det visst, det de tankade med.

Sitter och grubblar på om det är en bra affär vilket som.. 135 000, rent köp med fotstegsförstärkare, drag och montering, under seat-bag och första service. Räknar med åtminstone 20 000 i värdeminskning. Lär vara nöjd över öronen med själva maskinen, men köpvånda är bara förnamnet.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Är det någon som vet hur mycket effekt det är i motorn på PRO Rmk 800 i år?
Har letat runt som en tok men inte hittat något om detta. (har säkert bara missat det)
Och hur ser det ut med drevningen? Såg att ni skrev 20/42, är det vad som gäller på PRO:n också?
ja det gäller pro rmk och switchback assault. kanske nån mer också men har bara kollat upp dom 2
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
jo jag är också orolig att man kommer få vänta länge som fan. det snackades om att dom kom i dec förra året. Rmk har börjat komma in nu. tycker det vore lite konstigt om swb kommer så länge efter som i dec.
switchback assault ska enligt min handlare dyka upp i oktober, bara modellerna på early snowcheck tex Rush LE som kommer i december/januari. så var det förra året också med tex Orange madness switchbacken som kom i december/januari och dom andra tidigare.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
switchback assault ska enligt min handlare dyka upp i oktober, bara modellerna på early snowcheck tex Rush LE som kommer i december/januari. så var det förra året också med tex Orange madness switchbacken som kom i december/januari och dom andra tidigare.
Lite märkligt att Polaris lägger sina "early snowchecks" senare i produktionen än standard maskinerna. Tycker det borde vara tvärt om, men det kan ju bero på när man får in olika komponenter etc. i produktionen som styr också. Men men lite märkligt om de som beställt riktigt tidigt får sina maskiner sist.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Lite märkligt att Polaris lägger sina "early snowchecks" senare i produktionen än standard maskinerna. Tycker det borde vara tvärt om, men det kan ju bero på när man får in olika komponenter etc. i produktionen som styr också. Men men lite märkligt om de som beställt riktigt tidigt får sina maskiner sist.
ja visst är det konstigt, men deras produktion påverkas nog mycket av hur det ser ut i USA också, hur föret är och vilka skotrar som har störst förfrågan där borta. ingen fakta bara en gissning på hur det kan vara.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
ja visst är det konstigt, men deras produktion påverkas nog mycket av hur det ser ut i USA också, hur föret är och vilka skotrar som har störst förfrågan där borta. ingen fakta bara en gissning på hur det kan vara.
Rent spontant känns det som att största efterfrågan torde vara på dom maskiner som är förhandsbokade? ;)
Samtidigt kan det ju vara så att tex uthyrningsföretag förhandsbokar sjukt många "ointressanta" modeller, som därigenom får förtur. *Gissar hejvilt*
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Rent spontant känns det som att största efterfrågan torde vara på dom maskiner som är förhandsbokade? ;)
Samtidigt kan det ju vara så att tex uthyrningsföretag förhandsbokar sjukt många "ointressanta" modeller, som därigenom får förtur. *Gissar hejvilt*
ja Joo men kanske inte just early snowcheck modellerna, känns ju som att rmk modellerna är väldigt populär i USA därför dom kommer först. fast man tycker ju att early snowcheck modellerna och dom korta borde komma först, då vi inte direkt kan använda pro rmk här förens vid jul typ. jag gissar hej vilt jag också :d
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Tänkte bara höra med er som har beställt nya maskiner förut! Om man får för sig att köpa till t.e.x fotstegsförstärkare, reservrem och bukskydd till en Pro RMK -12, räknas det bara på totalsumman i avbetalningen eller får man lägga ut det kontant i butiken?
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Någon som har satt fast en nödstopp på en pro rmk? tänkte kolla vad det kostar å om de är värt?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kan ju inte vara ngt problem att få det lagt på totalsumman-åf får ju sina pengar från finansbolaget och dom ser ju bara vad slutsumman är.
En kompis till mig handlade sig sönder och samman på det sättet btw, han köpte ny mc tillsammans med komplett utrustning, extra uppsättning däck och två depåstöd.
Totalt handlade han grejor för 40k extra, kom på efter en säsong att "det här var inte alls så kul som jag trodde", så han sålde hojen m tbh.
Kvar hade han komplett uppsättning skyddskläder samt att han fick låna upp pengar från banken för att lösa avbetalningen. =P

Förlåt om det vart svamligt, men kontentan är att: Jo, det ska inte vara ngt problem.
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Någon som har satt fast en nödstopp på en pro rmk? tänkte kolla vad det kostar å om de är värt?
Jag kör inte utan... POLARIS TETHER SWITCH KIT, COILED - 2870668, $51 med frakt betalade jag på Ebay.
Förra säsongen så monterade jag en på RMK 800 -11, "plug and play" I år så ska pro rmk 600'an få en.
 

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
skulle bli väldigt förvånad om den inte passa... de är ju trots allt i stort sett samma maskiner. :) bara en 90% gissning dock :p