Polaris 2012

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
60mil nu, remmen ser ny ut. Man har ett stort flin från öra till öra efter varje dag, den går så sjukt bra och är förbannat rolig att köra. Och nu väntar jag på variatorkit från "IAmFredrik" här på forumet som förhoppningsvis gör den ännu trevligare!

Jag funderar över en sak bara, jag ringde och kollade med handlaren när skotern hade gått 52 mil om 50mils servicen. Han sa att "Jag har ingen tid förens den 8:e Feb" , visst tänkte jag - kvittar mig!

Men, brukar dom bli griniga om skotern har gått mycket längre än 50 mil? Nu är jag uppe i 60 mil , det är bästa föret hittills på säsongen och jag har ingen lust att ha skotern stillastående bara för att jag inte fått lämna in den på service för att dom inte hade tid.

Skulle ha frågat ÅF när jag pratade med dom men jag tänkte inte ens på det. Någon som vet hur dom brukar tycka och tänka?
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Min har börjat jävlats med tomgången. När den är varm (runt 52-53grader) sjunker varven till 900-1200 bara. Det är på gränsen till att den vill dö. Körde idag mycket puder och då när man kört och stannade dog skotern för den orka inte hålla någon tomgång. Isamband med att jag starta igen så blinka motorlampan men när jag varvade upp så slocknade lampan. Vad kan det vara som spökar?

Den har gått 54mil nu, inte varit in på första service ännu.
Iövrigt går den sjukt braa, haft någon enstaka tvekning i motorn bara.
Kan nämnas att när den är kall går den på perfekta varv på tomgången, men sjunker när motortempen kommit upp
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Min har börjat jävlats med tomgången. När den är varm (runt 52-53grader) sjunker varven till 900-1200 bara. Det är på gränsen till att den vill dö. Körde idag mycket puder och då när man kört och stannade dog skotern för den orka inte hålla någon tomgång. Isamband med att jag starta igen så blinka motorlampan men när jag varvade upp så slocknade lampan. Vad kan det vara som spökar?

Den har gått 54mil nu, inte varit in på första service ännu.
Iövrigt går den sjukt braa, haft någon enstaka tvekning i motorn bara.
Kan nämnas att när den är kall går den på perfekta varv på tomgången, men sjunker när motortempen kommit upp
Förvarar du skotern ute eller i varmgarage?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag bara funderar om det kan vara fukt som fryser när den har stått en stund - då går den bra, men när den tinar upp av motorvärmen så knasar det.
Som sagt, bara en gissning.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Min har börjat jävlats med tomgången. När den är varm (runt 52-53grader) sjunker varven till 900-1200 bara. Det är på gränsen till att den vill dö. Körde idag mycket puder och då när man kört och stannade dog skotern för den orka inte hålla någon tomgång. Isamband med att jag starta igen så blinka motorlampan men när jag varvade upp så slocknade lampan. Vad kan det vara som spökar?

Den har gått 54mil nu, inte varit in på första service ännu.
Iövrigt går den sjukt braa, haft någon enstaka tvekning i motorn bara.
Kan nämnas att när den är kall går den på perfekta varv på tomgången, men sjunker när motortempen kommit upp
Med allra största säkerhet är det avgastempgivaren som gett upp. Kolla kablaget fram till sensorn och se efter så alla höljen är hela och fina. Om så är fallet, be din åf titta på det vid första service i vilket fall som helst.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Var ute idag och lyckades hitta ett ställe där verkligen Pro RMK hör hemma... Finner inga ord, vilken maskin! I det här fallet är det föraren och inte maskinen som sätter stop ;)

Det enda jag har att klaga på, som många innan mig, är fotstegen... Snacka om issamlare :( Hoppas på att Asker börjar tillverka fotsteg snart så man kan åtgärda problemet :)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Man får aldrig något,på ett eller annat sätt har man redan betalat det man "får".
Säljare är inte att lita på,du "får" en service mot att dom prutar 1500 mindre på maskinen eller något liknande.... :)
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
asker. du har inte lust att special göra ett par åt mig som passar på switchbacken? :) ska lämna in min på 50 mils service imårrn och enligt dom så ingick de i maskinen! Så jag hoppas de stämmer!
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Var ute och körde lite skoter idag (skjutsade) och efter några km så fick jag plötsligt en tomgång på ca 2500 rpm samtidigt som backen slutade fungera. Trodde först att backen inte gick att lägga i pga det höga varvtalet, men dom få gånger som tomgången låg på normala 1800 rpm så gick den inte heller att använda. Den kändes även lite underlig i variatorerna (fick för mig att den växlade lite konstigt ibland). Har ingen aning om vad problemet kan va, speciellt det där att backen inte fungerar.

Någon som vet vad det kan vara? Den har gått 45 mil.
 

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Är väldigt sugen på en swb assault 2013 eller kanske en xf800 hc. Någon som har haft möjlighet att jämföra dom mot varandra? Hur funkar Polaris 800 motor i år? Någon som har kollat soppaförbrukningen på den? Vad har ni haft för högsta resp. lägsta förbrukning på den?