Polaris 2012

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Skar ut några varianter i 6mm syrafast stål .
Nån som känner sig manad att testa hållbarheten? jag hade tyvärr inte tillgång till lämpligt rör .

Den utan urtag lär nog inte vika sig före chassiet iaf :p

Diametern på hålet är 30mm

 
Last edited:

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Skar ut några varianter i 6mm syrafast stål .
Nån som känner sig manad att testa hållbarheten? jag hade tyvärr inte tillgång till lämpligt rör .

Den utan urtag lär nog inte vika sig före chassiet iaf :p

Diametern på hålet är 30mm

modellen längst upp så gjorde jag mina nya fästen, ska man sätta i originalröret så ska hålen vara 32mm.

Men visst bjuder du på ett par kan jag testa hållbarheten i dina :)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Om man behöver byta stagen så är inte oddsen direkt överhängande att man har ett helt originalrör :p
Är det samma infästning på swb?

Jag måste forska i vad jag får fram för rör som lämpar sig till detta , inget större problem att korrigera stagen sen :)
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Om man behöver byta stagen så är inte oddsen direkt överhängande att man har ett helt originalrör :p
Är det samma infästning på swb?

Jag måste forska i vad jag får fram för rör som lämpar sig till detta , inget större problem att korrigera stagen sen :)
Nej oftast ryker väl allting, men på min knäcktes bara fästena faktiskt.

Ja det är samma på SWB A.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Min assault slår in vid 3900-4000!
Jo det verkar vara där omkring det ska ligga original,även enligt åf.




Tid är beställd för åtgärd nu.
Min är nyservad och har endast gått 6-7mil efter service,men maskinen har varit annorlunda i säkert det dubbla skulle jag gissa.
Tycker dom borde sett detta på servicen. :wondering:
Den har även luktat bränd rem när man kört ur garaget och backat och haft sig så remmen lär ju ha tagit stryk pga dålig kvalla på fjädern. :(
Borde man inte få en ny rem också,tycker ju inte att man ska behöva stå för mycket extra slitage för att dom byggt en skoter med bristfälliga komponenter.

Är det kört av få ny rem eller värt att stå på sig?
 
Last edited:

Obelix

Välkänd medlem
28 okt 2010
180
1
6
Umeå
Om remmen har tagit skada av att fjädern har gått av, så skulle jag pröva att få ut en ny rem!
Varför ska dom byta fjädern på garanti o inte remmen? bara min fråga
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Ja skada har den ju tagit eftersom det luktat bränt ett flertal gånger,frågan är ju hur mycket mer än normalt.
Men det blir ju ett x antal start/stopp och backningar under 12-15mil så nog lär det ha nött på rätt bra.
Remmen har sjunkit ner säkert 1mm på sekundären jämfört med vad den var förut.

Jag ska då garanterat ta upp det för diskussion,men det lär väl vara kört. :eek:hwell:
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Ny fjäder OCH ny rem i maskinen nu!

Jag har haft polaris i många år nu och har ALDRIG stött på minsta motstånd när det gällt garantijobb osv det byts det som behövs och inget snack,massa frågor och tvivel.

Det är så man behåller kunder!
Mycket bra!! :)
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Nu har jag också lyckats knäcka bågen och är inte alls sugen på att sätta dit en till båge av kolfiber. Som tur var höll mina fästen. Någon här som har koll på vad bågen samt fästena kostar att köpa hos eran ÅF? Skulle vara roligt att veta, kan tänka mig att det blir dyra res om man envisas med att sätta original som förmodligen skulla gå sönder till påsk eller eventuellt nästa säsong. :)

Det är ingen här på forumet som har funderat på att börja göra egna och sälja till ett vettigt pris? Visst går det ju att göra själv, men man vill ju att det skall bli relativt snyggt också ;) Själva bågen kan nog dom flesta lösa själv, men annat är det med fästena. Skicka PM om det är någon som skulle kunna tänka sig att göra två fästen och möjligtvis en båge också.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Brorsan hade köpt sig en ny båge med drag i veckan, kanske inte håller för timmerkälken men en liten sportkälke borde man kunna dra utan problem.

Kastar upp en dålig bild på den


Bågen är i rostfritt stål och den går hela vägen fram till fotstegsfästet och skruvas även där.
Kroken sitter inte monterad på bilden dock.

[edit]

Googlade fram några bättre bilder.


 
Last edited:

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Vad är det för tjocklek på sidogavlarna? Blir det inte spänningar i fotstegslisten när man spänner ut den och monterar sidogaveln bakom?

Ser den ut att hålla för en Nila/Hajk pulka?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Men vart kan man finna denna?
Ser ut att styva upp chassiet vilket är bra! Även om man inte ska dra omkring på en nila eller kälke.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Men vart kan man finna denna?
Ser ut att styva upp chassiet vilket är bra! Även om man inte ska dra omkring på en nila eller kälke.
Den säljs av Chilly options .

Sidogavlarna är skurna i 5mm rostfritt .

Edit : på mittersta bilden är det bara 2 "fönster" i stagen , dem är för 144"

Edit2: Jag har beställt några rörstumpar så jag kan plocka ihop några lyftbågar till vänner o bekanta . Men jag kan inte bestämma mig för hur jag ska fästa röret i fästena.
 
Last edited:

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
........

Edit2: Jag har beställt några rörstumpar så jag kan plocka ihop några lyftbågar till vänner o bekanta . Men jag kan inte bestämma mig för hur jag ska fästa röret i fästena.
Svetsa kanske? På min båge har jag svarvat/gängat en lite stav som jag sedan pressat in i röret. Slutligen tiggar jag fast staven så den den sitter där den sitter.
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Vad kör ni med för isrivare? Har lyckats knäcka båda original på vanlig ledkörning...

Hur gör ni rent rutan? Trodde jag var smart när jag skulle vaxa den men nu är halva rutan gråvit och lyckas inte få den "ren" igen har provat allt...
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Vad kör ni med för isrivare? Har lyckats knäcka båda original på vanlig ledkörning...

Hur gör ni rent rutan? Trodde jag var smart när jag skulle vaxa den men nu är halva rutan gråvit och lyckas inte få den "ren" igen har provat allt...
Rutan är sträv och matt och jobbig att hålla ren efter kvistmärken och liknande. Men!
Du ska använda en väldigt svag alkalie, typ Brisk Low Foam, Concept HD fabric eller AC Interior Clean. Sen tar du en medelhård borste och borstar försiktigt. Sen torkar du ned överskottet med en mjuk MF-duk.

Om du har påfört ett vax som har missfärgat plasten så kan du använda en sprit t,ex Isopropanol och en borste för att komma ned i rutans struktur.

Om du behöver lite prylar eller lite tips och trix så är det bara att du slår en pling nästa gång du är hemma i byn. :)

Jag har även ett gäng finfina prylar som funkar bra för att plocka oxid från chassiet utan att det blir flammigt och att ytan blir kass.

//Erik
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Rutan är sträv och matt och jobbig att hålla ren efter kvistmärken och liknande. Men!
Du ska använda en väldigt svag alkalie, typ Brisk Low Foam, Concept HD fabric eller AC Interior Clean. Sen tar du en medelhård borste och borstar försiktigt. Sen torkar du ned överskottet med en mjuk MF-duk.

Om du har påfört ett vax som har missfärgat plasten så kan du använda en sprit t,ex Isopropanol och en borste för att komma ned i rutans struktur.

Om du behöver lite prylar eller lite tips och trix så är det bara att du slår en pling nästa gång du är hemma i byn. :)

Jag har även ett gäng finfina prylar som funkar bra för att plocka oxid från chassiet utan att det blir flammigt och att ytan blir kass.

//Erik
Ok, tror jag provat allt jag har i garaget och inget verkar funka.. Testade isopropanol och trasa, kanske måste leta efter lämplig borste. Kanske kör hem till helgen, har jag inte fått till det innan dess hör jag av mig :)