Polaris 2012

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det spelar nog ingen roll om det är turbo eller inte för skirtarnas skull...
Låter vettigt det som Roppin säger, för stort glapp gör att kolven smäller emot när den vänder.
Det var faktiskt ganska tjockt gods, skumt att det kan gå sönder som det gör...
Nu vet jag inte om man ska hetsa upp sig så mycket över detta, motorer rasar, oavsett om det står polaris eller rotax på dom...
Vet inte hur vanligt detta är...
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Fuck jag som trodde att det problemet bara var på -10 och äldre
Men det är väll bara att köra på chans, detta borde väll vara beroende på hur långt motorn gått hoppas jag -eller kommer det mer spontant?
De flesta som råkat ut för just skirt problemen verkar ha gått över 1500-2000 miles (250-350 mil) så ja det verkar vara milen som påverkar!

Här är ett till kit : http://www.2strokeheads.com/Polaris800DropIn.htm
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Hur långa dämpare kan man sätta dit fram på en rmk?
Original är väl ca45 om jag minns rätt.

Kan man sätta dit längre än original?
 

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Är det nån som bytt skidor på sin Rmk Assault? är inte alls nöjd med orginal.
Hade SLP PP på förra skotern (ski-doo) och funderar på att slänga på ett par sånna nu.
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
2-3 haverier per 120 sålda 800:eek:r 2011-2012. Från två källor, en svensk och en USA-åf. Men, kolla inställningen på oljepumpen för faaaan, otroligt viktigt och därmed sagt att den står fel/har rört sig på många maskiner.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
Apropå oljeförbrkning så har jag slut på min första dunk nu. 86 mil!
Helt sinnessjukt lite.
Det var då inte mycket... Jag skulle va orolig om min drog så lite. Jag har kört slut på 2st dunkar i min på ungefär lika mil och oljeförbrukningen har legat på ca 2%.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det var då inte mycket... Jag skulle va orolig om min drog så lite. Jag har kört slut på 2st dunkar i min på ungefär lika mil och oljeförbrukningen har legat på ca 2%.
Nä, jag vet. Jag försöker febrilt komma på om jag minns fel, men det verkar inte så.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Är det nån som bytt skidor på sin Rmk Assault? är inte alls nöjd med orginal.
Hade SLP PP på förra skotern (ski-doo) och funderar på att slänga på ett par sånna nu.
Jag har kör med slp pp på min assault och har gjort det sen den var ny för två helger sen slängde jag på original gripper skidorna för att testa hur de funka och de kommer att åka av igen den saken är säker pp är klart mycket bättre. Obs nu var det mest ledåkning så på ren puderkörning kan jag inte uttala mig om men där funkar iaf pp skidorna bra.
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
Min egen maskin krävde 7 varv på justerskruven för att få upp den i 2,5-3,0%, då står markeringen något över spec, ca 2mm. Innan dess så tog den vansinnigt lite olja. Även om den står exakt enligt spec kan man nog diskutera om motorn får tillräckligt med olja där? EPA-regler gör ju att tillverkarna kanske får tumma på driftsäkerheten något. Och kom ihåg att vev+nedre del av kolvskirt inte hjälps av extra oljeinblandning i tanken...
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Hur mycket måste man demontera för att komma åt justeringen?
Visst sitter den mellan spjällhusen?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Min egen maskin krävde 7 varv på justerskruven för att få upp den i 2,5-3,0%, då står markeringen något över spec, ca 2mm. Innan dess så tog den vansinnigt lite olja. Även om den står exakt enligt spec kan man nog diskutera om motorn får tillräckligt med olja där? EPA-regler gör ju att tillverkarna kanske får tumma på driftsäkerheten något. Och kom ihåg att vev+nedre del av kolvskirt inte hjälps av extra oljeinblandning i tanken...
hur kan nedre delen av motorn INTE få olja vid inblandning i tanken??
Nånstans tar ju oljan vägen som oilinjectionen pumpar in i vevhuset, den åker ut genom avgasporten. På vägen ner sen tar kolven med sig den nya oförbrända bensin/oljeblandnigen som finfördelas i hela vevhuset. Annars skulle ju hela vevhuset bli sprängfullt med olja med tiden. Sen så är det ju vansinnigt av Polaris att snålställa pumparna från fabrik, dessa motorer kommer inte att bli långlivade. Om man inte ställer upp pumpen ELLER blandar extra.
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
Orkar inte översätta detta:

The 800 CFI 2 fuel injectors fire into the boost port.
The air in the boost port only moves one direction... so... the top end and the top portion of the skirts would be the only beneficiary of the additional oil in the PRE-mix.
With premix oil...the lower part of the cylinder/piston skirts and bearings would not benefit from the additional oil.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Beror på hur högt skidtryck / hur hög du vill ha den fram?
Hög fram är bara bra,men när det medför högre skidtryck är det inte lika roligt!

Hittade dämpare som var 1" längre än original,men det är nog för mycket tyvärr. :wacko:
 

bakkman

Medlem
29 apr 2009
42
0
6
Hur mycket måste man demontera för att komma åt justeringen?
Visst sitter den mellan spjällhusen?
Räcker att lyfta av "huven", sen kommer du åt justerskruven mellan spjällhusen med en förlängare på spärrskaftet. En 8mm låsmutter på en vanlig spårskruv.
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
tänkte höra om någon vet om man kan få switchbacken att bli lika smal mellan skidorna som pro rmk´n? Om det finns nått kitt elr nått man kan köpa? För tror de skulle bli den ultimata skotern om man kunde fått den å bli lite smalare!