Polaris 2012

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Hur håller era remmar? Jag har kört 185 mil och är fortfarande på första remmen och den har inte en tendens till att fransa eller dylikt. Är sjukt imponerad av hållbarheten!


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Kört 70 mil per rem ungefär, med riktigt snäll inkörning. Den andra verkar hålla lite bättre, men det är nära till att jag måste börja frisera den
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Less!

Var in med maskinen idag för att få felkoderna utlästa, självklart hittades inget.
Har sedan testat och den går klart mycket sämre med 95oktan pluggen än med 98..
nån annan med teorier? TPSen ska väl märkas ganska väl i mätvärdena om den är körd?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Min har gått 210 mil och ser ny ut!

Och nej, jag kör inte vidare lugnt. Självklart blir det en del ledkörning för att transportera sig till puderåkningen, men i övrigt så är det mycket uppför i djup snö, myrkörning och härja runt i skogen :D

Hur håller era remmar? Jag har kört 185 mil och är fortfarande på första remmen och den har inte en tendens till att fransa eller dylikt. Är sjukt imponerad av hållbarheten!


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 
A

AssaultRMK

Nu är min tillbaka från verkstan.
Tyvärr inte fixad däremot!

Med datorn fick de upp en felkod, P0264 = PTO sidans injektor krets öppen/jordad.
Möjlig felorsak, trasig injektor, trasigt kablage, trasig ECU, trasig Stator.

Varför är den tillbaka hos mig då men fortfarande trasig?
Ja skotern är inte köpt hos min lokala ÅF TT-trading, vilket i sin tur betyder att dem prioriterar de maskiner som de själv sålt först. Och iom att de har så mycket att göra mitt i säsongen så innebär det att de hinner inte med att ens börja felsöka den ordentligt innan säsongen så gott som är över.

Eftersom jag nyligt köpt maskinen hos en annan ÅF runt 30mil bort så vill jag egentligen inget annat än att lämna maskinen där och vandra ut ur butiken med samma bunt pengar i handen som jag kom dit med men eftersom ÅF har rätt att först försöka åtgärda felet innan ett återköp så vill de ju självklart det.

Jag är dock inte speciellt sugen på att först åka dit med skotern, 60mil t.o.r en vardag med allt vad det innebär för att man måste ta ledigt från jobbet osv för att ett par dagar senare göra samma tur på 60mil igen för att hämta skotern. Och med den tur jag har haft hitills så innebär det väl att felet fortfarande finns kvar när jag kommer hem efter några minuter i pudersnön och då måste göra samma 120mils resa igen.

Alternativet jag erbjudits är att lämna skotern där och istället åka hem med en ny 2013 års modell + då mellanskillnaden på priset av en ny maskin och det priset jag betalade för min 12a.

Visst är det lockande men det finns ju ungefär samma nackdelar där.
Om det blir något fel på en ny skoter så kommer min ÅF inte att prioritera den heller. Vilket innebär veckor av avbrutet körande i säsongen + massor av timmar i bil för att få den fixad hos ÅF den är köpt hos.
Och när det är dags för 50mils service så kommer min ÅF att ta ut ett högre pris gämtemot vad kunder som köpt en maskin hos dem får betala, men å andra sidan så måste jag ändå betala detta högre pris när min nuvarande 12a ska in på 160mila servicen om 2 veckor.
Och samtidigt kan jag inte undgå att känna att det är trist att betala full pris på en ny maskin när jag lika gärna hade kunnat köpa samma maskin under snowcheck perioden med 10.000kr i tillbehör, fri försäkring, en jacka osv.

Dilemma! Vågar jag lita på att en ny Polaris håller?? Eller måste jag trillskas och stå ut med att missa säsongens bästa puderkörning medans min tjorvande 12a står på verkstan?

Eller måste jag helt enkelt sluta köra skoter...? (Andra märken är inget alternativ)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nu är min tillbaka från verkstan.
Tyvärr inte fixad däremot!

Med datorn fick de upp en felkod, P0264 = PTO sidans injektor krets öppen/jordad.
Möjlig felorsak, trasig injektor, trasigt kablage, trasig ECU, trasig Stator.

Varför är den tillbaka hos mig då men fortfarande trasig?
Ja skotern är inte köpt hos min lokala ÅF TT-trading, vilket i sin tur betyder att dem prioriterar de maskiner som de själv sålt först. Och iom att de har så mycket att göra mitt i säsongen så innebär det att de hinner inte med att ens börja felsöka den ordentligt innan säsongen så gott som är över.

Eftersom jag nyligt köpt maskinen hos en annan ÅF runt 30mil bort så vill jag egentligen inget annat än att lämna maskinen där och vandra ut ur butiken med samma bunt pengar i handen som jag kom dit med men eftersom ÅF har rätt att först försöka åtgärda felet innan ett återköp så vill de ju självklart det.

Jag är dock inte speciellt sugen på att först åka dit med skotern, 60mil t.o.r en vardag med allt vad det innebär för att man måste ta ledigt från jobbet osv för att ett par dagar senare göra samma tur på 60mil igen för att hämta skotern. Och med den tur jag har haft hitills så innebär det väl att felet fortfarande finns kvar när jag kommer hem efter några minuter i pudersnön och då måste göra samma 120mils resa igen.

Alternativet jag erbjudits är att lämna skotern där och istället åka hem med en ny 2013 års modell + då mellanskillnaden på priset av en ny maskin och det priset jag betalade för min 12a.

Visst är det lockande men det finns ju ungefär samma nackdelar där.
Om det blir något fel på en ny skoter så kommer min ÅF inte att prioritera den heller. Vilket innebär veckor av avbrutet körande i säsongen + massor av timmar i bil för att få den fixad hos ÅF den är köpt hos.
Och när det är dags för 50mils service så kommer min ÅF att ta ut ett högre pris gämtemot vad kunder som köpt en maskin hos dem får betala, men å andra sidan så måste jag ändå betala detta högre pris när min nuvarande 12a ska in på 160mila servicen om 2 veckor.
Och samtidigt kan jag inte undgå att känna att det är trist att betala full pris på en ny maskin när jag lika gärna hade kunnat köpa samma maskin under snowcheck perioden med 10.000kr i tillbehör, fri försäkring, en jacka osv.

Dilemma! Vågar jag lita på att en ny Polaris håller?? Eller måste jag trillskas och stå ut med att missa säsongens bästa puderkörning medans min tjorvande 12a står på verkstan?

Eller måste jag helt enkelt sluta köra skoter...? (Andra märken är inget alternativ)
Visst har ni så att ni själva kan ta fram felkoder, genom att hålla in bromsen medan ni slår på tändningen och snurrar tre varv på vändhjulen? Eller nåt sånt...
Byt plats på spridarna och se om det då visar fel på MAG-spridare. Då har du ju iaf uteslutit eller konstaterat ett fel, och då får din ÅF helt enkelt skicka dig nya prylar. (Iofs så kan du väl Ohm-mäta direkt på spridarna och se om du har liknande resistens på båda, eller så framgår det ju om du har bruten eller jordad krets)
Visar det då fortfarande PTO-spridaren så får du väl mäta upp statorn. Är den hel så kräver du att de skickar dig en ECU från första bästa maskin de har på golvet.

Man ska ju inte behöva greja själv när man har garanti, men vill man ha något gjort ordentligt och med detsamma så är själv bäste dräng.
Det du behöver är ju initialt bara en Ohm-mätare, som kan hjälpa dig att utesluta många tänkbara fel.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Här är ju ett klassiskt dilemma. Ska man jaga bästa pris, till vilket pris som helst?

Varför köpte du helt enkelt inte skotern hos TT-Trading? Eller en annan handlare i närområdet om du nu av någon anledning inte var nöjda med dem? 30 mil enkel resa för att köpa en skoter, vansinne.

Dock kan jag tycka att TT-Tradings hållning är lite väl hård. Du har rätt att lämna in din Polaris hos vilken ÅF som helst för garantiärenden. Dock har de enligt Polaris upp till 2 månader på sig att behandla ärendet ("skälig tid"), beroende på felets art.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Visst har ni så att ni själva kan ta fram felkoder, genom att hålla in bromsen medan ni slår på tändningen och snurrar tre varv på vändhjulen? Eller nåt sånt...
Byt plats på spridarna och se om det då visar fel på MAG-spridare. Då har du ju iaf uteslutit eller konstaterat ett fel, och då får din ÅF helt enkelt skicka dig nya prylar. (Iofs så kan du väl Ohm-mäta direkt på spridarna och se om du har liknande resistens på båda, eller så framgår det ju om du har bruten eller jordad krets)
Visar det då fortfarande PTO-spridaren så får du väl mäta upp statorn. Är den hel så kräver du att de skickar dig en ECU från första bästa maskin de har på golvet.

Man ska ju inte behöva greja själv när man har garanti, men vill man ha något gjort ordentligt och med detsamma så är själv bäste dräng.
Det du behöver är ju initialt bara en Ohm-mätare, som kan hjälpa dig att utesluta många tänkbara fel.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Helt korrekt, du ska inte behöva greja själv med din nya maskin. Faktum är att du heller inte får göra det för att behålla fortsatt garanti. Eller åtminstone få ersättning för trasiga delar. Detta kan sluta med att du får göra hela jobbet själv, bekosta alla delar och dessutom bli stående utan fortsatt garanti.

Ni ska alltid prata med er ÅF som i sin tur kan kontakta Polaris Scandinavia när det kommer till fel under reklamationstiden.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Dock har de enligt Polaris upp till 2 månader på sig att behandla ärendet ("skälig tid"), beroende på felets art.[/QUOTE]

Och så undrar folk varför man skruvar själv.Halva garantitiden om inte mer försvinner när grejjerna står i garaget över sommarmånderna,sen om man har otur kan det t 2 månader för polaris o laga grejjerna om det går sönder,vad blir kvar då? 10 mån.Nä börjar nog bli läge för sässongsgaranti eller timgaranti snart med tanke på hur pålitliga och högkvalitativa produkter man betalar för.
 
A

AssaultRMK

Camata:
På Poo kan du se felkoder i displayen, men bara om motorlampan lyser konstant och förutsatt att du ej slagit av maskinen när felet inträffar, slår du av maskinen så försvinner felkoden från displayen men den sparas i ECUns minne för avläsning med dator.
Min motorlampa har endast flimrat till under de första tvekningarna, resterande gånger har den varit släckt.
Därav blir felsökningen väldigt svår i och med att det kommer att handla om komponent utbyte - test - komponent utbyte - test - komponent utbyte - test, osv.

Kim.j: Jag byte in min gamla maskin mot den här därav har jag ej handlat hos TT-trading, för att de helt enkelt inte hade/har en maskin jag var intresserad utav vid tillfället.
 
A

AssaultRMK

Under kvällen har skotern fått stå i varmgarage och tina av sig.
Idag är det inte ett moln på himmlen, -15 och solsken.

Jag varmkör skotern ordentligt innan jag åker iväg 500m efter leden.
Varpå jag vänder ut i pudersnön och knappt kommer 100m innan första boggen kommer. :(

Boggarna verkar nu efter att ha stått i varmgarage komma ännu tätare än förr.
Även varvtalet fastnar runt 3500rpm flera gånger när jag stannar av och det spelar ingen roll hur mycket jag ruckar i gashandtaget. Efter 4-5sekunder så sjunker tomgången ner till det normala igen.

Körde 8 minuter innan jag blev less och gav upp. Nu åker skotern upp på flaket och tillbaka till ÅF.
Får se hur många 60mil t.o.r resor jag måste göra den här vintern...

Kommer något klipp senare.
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Alternativt att du ringer ner till Polaris Åf i gällivare och hör om dem har tid att ta in din skoter.
då sparar du ju i runda slängar 40 mil i bilen :)