Polaris 2012

A

AssaultRMK

Någon som vet vad dessa tvekningar kan tänkas bero på?

[video]https://vimeo.com/58886790[/video]

Den första tvekningen är den som hörs tydligast på videon.
Skotern dör som av samtidigt som motorlampan tänds tills dess att man släpper gasen och låter varvet sjunka ner.
Oftast är det vid gaspådrag men också ibland vid jämn gas på högre varvtal.

Händer bara i pudersnö, på led går det hur bra som helst.

Brytaren i gasen är borttagen.
Tomgången känns helt ok och backen går i helt utan problem.
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Assault rmk, Känns som att det är snön som täpper igen luftinsugen därav att den suckar

J-son, nej. Inte hos SP.nu iaf

Iqqrrse, jag flyttade över mina original värmare till mitt rsi5" gick kanonbra, dom blir ju rejält varma på high, aldrig behövt ett par handskar av tjockare modell trotts måånga kallgrader
 
A

AssaultRMK

Så Pro-ride chassiet tål inte pudersnö?
Tror inte riktigt att det är problemet, kompisen som körde med sin -12 swb Assault hade inga som helst problem i samma före.
Kan hända direkt man kört av leden ner i snön, behöver inte vara efter flera minuters puderlek.
 

NoBra1n

Aktiv medlem
31 jul 2004
96
0
6
Kiruna
Någon som vet vad dessa tvekningar kan tänkas bero på?

[video]https://vimeo.com/58886790[/video]

Den första tvekningen är den som hörs tydligast på videon.
Skotern dör som av samtidigt som motorlampan tänds tills dess att man släpper gasen och låter varvet sjunka ner.
Oftast är det vid gaspådrag men också ibland vid jämn gas på högre varvtal.

Händer bara i pudersnö, på led går det hur bra som helst.

Brytaren i gasen är borttagen.
Tomgången känns helt ok och backen går i helt utan problem.
Verkar vara precis samma problem problem med min, funkat klockrent i 280 mil sen helt plötsligt har den börjat göra så där. Skall in till åf imorgon igen så får dom felsöka.
Det med snö i luftinsugen tror jag inte på, iaf min tvekar å dör även efter leden titt som tätt.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Verkar vara precis samma problem problem med min, funkat klockrent i 280 mil sen helt plötsligt har den börjat göra så där. Skall in till åf imorgon igen så får dom felsöka.
Det med snö i luftinsugen tror jag inte på, iaf min tvekar å dör även efter leden titt som tätt.
Min 800:a har börjat närma sig 300 mil och har också helt plötsligt fått hostanfall vid gaspådrag?? Har kollat TPS-inställning, fukt i kontakter osv, bytt gashängsbrytare, provat vikta på variatorn duktigt för att utesluta övervarv (toppvarv 7800-7900). Något bättre har den blivit, men långt ifrån bra....
Jag har aldrig sett att motorlampan lyser/blinkar när den viker ner sig däremot??
 
A

AssaultRMK

Såg att bränsleresistorn på min var på Ethanol läget, ändrade till Premium men har inte hunnit prova köra dessto mer ännu.
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Min 800:a har börjat närma sig 300 mil och har också helt plötsligt fått hostanfall vid gaspådrag?? Har kollat TPS-inställning, fukt i kontakter osv, bytt gashängsbrytare, provat vikta på variatorn duktigt för att utesluta övervarv (toppvarv 7800-7900). Något bättre har den blivit, men långt ifrån bra....
Jag har aldrig sett att motorlampan lyser/blinkar när den viker ner sig däremot??

Funkar det om du smyger upp i varv?

Har samma problem på min och blir inte klok trodde att det blivit bättre efter TPS justering och bortkopplad gasbrytare men icket, funkar bättre på hårt före men direkt det blir puder och lite motstånd börjar boggningarna och brölandet.. Har även noterat att den tar lite längre på sig att gå ner till tomgångavarv? Ingen motorlampa.

Soppa filter? Spridar fel?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Funkar det om du smyger upp i varv?

Har samma problem på min och blir inte klok trodde att det blivit bättre efter TPS justering och bortkopplad gasbrytare men icket, funkar bättre på hårt före men direkt det blir puder och lite motstånd börjar boggningarna och brölandet.. Har även noterat att den tar lite längre på sig att gå ner till tomgångavarv? Ingen motorlampa.
Soppa filter? Spridar fel?
Om jag ligger på relativt höga varv och trycker fullt så viker den aldrig ner sig, problemet kommer alltid när jag ligger och kör sakta och matar på fullt, förargligt när man kör ospårat i skogen och håller på att fastna och behöver trycka fullt för att inte fastna, bööö! Soppafilter har också jag bytt nu förresten.
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Har ni kollat/justerat gasvajern? Tydligen känsligt på vissa maskiner att den inte tillräckligt spänd..
Jepp! Noterade även på min att den var så slapp att den bottnade i styret och ej öppnade fullt. Problemet kvarstod dock fortfarande efter justering.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Någon som vet vad dessa tvekningar kan tänkas bero på?

[video]https://vimeo.com/58886790[/video]

Den första tvekningen är den som hörs tydligast på videon.
Skotern dör som av samtidigt som motorlampan tänds tills dess att man släpper gasen och låter varvet sjunka ner.
Oftast är det vid gaspådrag men också ibland vid jämn gas på högre varvtal.

Händer bara i pudersnö, på led går det hur bra som helst.

Brytaren i gasen är borttagen.
Tomgången känns helt ok och backen går i helt utan problem.
Nästa gång det händer och motorlampan tänds låter du skotern gå på tomgång,håll in bromshandtaget och tryck upprepade gånger på Mode knappen så får du fram felkoder men stäng som sagt inte av skotern för då raderas koderna ut och kan bara läsas av ÅF via datorn i ECU:n.Min Tps justerades oxå men problemet var detsamma som på din.Fanns en liten springa i chassiet precis vid drivhjulen där snö letat sig in och smällt,så det samlades fukt vid kontakten till Tps:en som gjorde att den knasade ur,lite torkning och en sträng silicon i springan löste min bugg.
 
A

AssaultRMK

Fel av mig.

Efter att jag plockat bort säkerhetsbrytaren i gashandtaget så lyser inte motorlampan.

Provade som sagt att byta till premiumresistorn men det hjälpte ej, fortfarande samma bogg i lössnön.

Provade därefter att rengöra stiftens topp och tändhattar, väldigt svarta - hjälpte ej!

Därefter har jag besökt TT-trading i Kiruna och fick där svaret - Byt till svart/lila sekundär fjäder!
Hade det varit TPSen så ska motorlampan lysa.
De menar på att sekundären inte drar ner remmen när det går tungt och då stryper primären, vist det låter ju ganska rimligt.

MEN fjädern och bytet måste jag stå för själv, ingen garanti åtgärd! - Låter däremot orimligt, går inte maskinen som den ska i det före den är byggd för så är det något som är fel konstruerat enligt mig. Men de säger sig ha försökt få igenom åtgärden med generalagenten utan resultat.
Hade det varit så att jag inte hade kunskapen att byta fjädern så hade jag blivit väldigt väldigt besviken.
Men nu såhär tur (i oturen) så har jag faktist en svart/lila liggandes på hyllan. Så jag ska ta och byta den nu ikväll och ta en liten provtur.

Blir det inte bättre så får jag lämna in maskinen.

Återkommer med resultat.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Fel av mig.

Efter att jag plockat bort säkerhetsbrytaren i gashandtaget så lyser inte motorlampan.

Provade som sagt att byta till premiumresistorn men det hjälpte ej, fortfarande samma bogg i lössnön.

Provade därefter att rengöra stiftens topp och tändhattar, väldigt svarta - hjälpte ej!

Därefter har jag besökt TT-trading i Kiruna och fick där svaret - Byt till svart/lila sekundär fjäder!
Hade det varit TPSen så ska motorlampan lysa.
De menar på att sekundären inte drar ner remmen när det går tungt och då stryper primären, vist det låter ju ganska rimligt.

MEN fjädern och bytet måste jag stå för själv, ingen garanti åtgärd! - Låter däremot orimligt, går inte maskinen som den ska i det före den är byggd för så är det något som är fel konstruerat enligt mig. Men de säger sig ha försökt få igenom åtgärden med generalagenten utan resultat.
Hade det varit så att jag inte hade kunskapen att byta fjädern så hade jag blivit väldigt väldigt besviken.
Men nu såhär tur (i oturen) så har jag faktist en svart/lila liggandes på hyllan. Så jag ska ta och byta den nu ikväll och ta en liten provtur.

Blir det inte bättre så får jag lämna in maskinen.

Återkommer med resultat.
Intressant ska det bli att höra resultatet!
 
A

AssaultRMK

Resultatet = Pannkaka!

Boggarna är fortfarande kvar.. :(
Så imorgon lämnar jag in den till TT.

Det värsta är ju inte att det tjorvar. Det värsta är ju att det tjorvar just nu när det är supermycket puder ute och typ den bästa puderkörningen jag gjort såhär på låglandet.
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Verkar vara rätt många som haft liknande och bytt spridare och löst sig..

"Two 2011 assaults (mine and a buddys) had the injector issue that caused a hesitation when you would pin it in the mid range when the sled was warm. Got bad near the end... would have taken it in but i fell through the ice and wrote it off.

This doesn't really help your issue but I have only heard of this injector issue..."

Hittade även en annan sak värd att testa

"I know this sounds simple, but when you clean your exhaust valves make sure the small hole that goes from the valve into the cylinder is not plugged. you should be able to run a small piece of wire or welding rod from the valve side into the cylinder with no blockage.
Certain oils seem to be really good at leaving deposits in that passage. The exhaust valves will not operate properly if this hole is plugged. you may have to clean this passage multiple times, mine plugged back up a couple times after I had the passage open.
I was having the same symptoms and this cured the problem."