Nu är min tillbaka från verkstan.
Tyvärr inte fixad däremot!
Med datorn fick de upp en felkod, P0264 = PTO sidans injektor krets öppen/jordad.
Möjlig felorsak, trasig injektor, trasigt kablage, trasig ECU, trasig Stator.
Varför är den tillbaka hos mig då men fortfarande trasig?
Ja skotern är inte köpt hos min lokala ÅF TT-trading, vilket i sin tur betyder att dem prioriterar de maskiner som de själv sålt först. Och iom att de har så mycket att göra mitt i säsongen så innebär det att de hinner inte med att ens börja felsöka den ordentligt innan säsongen så gott som är över.
Eftersom jag nyligt köpt maskinen hos en annan ÅF runt 30mil bort så vill jag egentligen inget annat än att lämna maskinen där och vandra ut ur butiken med samma bunt pengar i handen som jag kom dit med men eftersom ÅF har rätt att först försöka åtgärda felet innan ett återköp så vill de ju självklart det.
Jag är dock inte speciellt sugen på att först åka dit med skotern, 60mil t.o.r en vardag med allt vad det innebär för att man måste ta ledigt från jobbet osv för att ett par dagar senare göra samma tur på 60mil igen för att hämta skotern. Och med den tur jag har haft hitills så innebär det väl att felet fortfarande finns kvar när jag kommer hem efter några minuter i pudersnön och då måste göra samma 120mils resa igen.
Alternativet jag erbjudits är att lämna skotern där och istället åka hem med en ny 2013 års modell + då mellanskillnaden på priset av en ny maskin och det priset jag betalade för min 12a.
Visst är det lockande men det finns ju ungefär samma nackdelar där.
Om det blir något fel på en ny skoter så kommer min ÅF inte att prioritera den heller. Vilket innebär veckor av avbrutet körande i säsongen + massor av timmar i bil för att få den fixad hos ÅF den är köpt hos.
Och när det är dags för 50mils service så kommer min ÅF att ta ut ett högre pris gämtemot vad kunder som köpt en maskin hos dem får betala, men å andra sidan så måste jag ändå betala detta högre pris när min nuvarande 12a ska in på 160mila servicen om 2 veckor.
Och samtidigt kan jag inte undgå att känna att det är trist att betala full pris på en ny maskin när jag lika gärna hade kunnat köpa samma maskin under snowcheck perioden med 10.000kr i tillbehör, fri försäkring, en jacka osv.
Dilemma! Vågar jag lita på att en ny Polaris håller?? Eller måste jag trillskas och stå ut med att missa säsongens bästa puderkörning medans min tjorvande 12a står på verkstan?
Eller måste jag helt enkelt sluta köra skoter...? (Andra märken är inget alternativ)