Polaris 2012

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Hittade 2 till prylar som bör kollas:


While you fellers are looking around in your engine compartment, you might also check the wire(s) connected to your Exhaust Valve Solenoid. A riding pal of mine has an '11 Pro and it started running like s**t. Hit the flipper, pulled hard, then would suddenly shut down and then would start pulling again. Dealer put the D Wrench on it and it threw a code for the EV Solenoid. Checked the wire and it was completely shot. Rewired and now it runs perfectly. A case of another electrical gremlin.


Och Boost III skrev i en anna tråd att man bör kolla upp avg utblåset så inte det fått sig ett veck, kan ge tydl ge liknande symptom.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Nu har min börjat strula också, jag som trodde att jag skulle klara mig undan.

Den fastnar på 4100rpm, vill inte gå under. Var ute och åkte puder idag och när jag skulle stanna av så märkte jag att maskinen fortsatte att hålla varven uppe. Åkte sakta hem, skotern kunde i princip styra sig själv hem hela vägen..

Vad kan detta bero på?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja jag tänkte på båda dom två, sikket helsike. Finns ingen servicetid på 3 veckor heller :(

Troligtvis är det väl TPS, kan man titta över sånt själv? Tänkte en del har väl fått in fukt och skit där och då har det strulat som jag förstått det, detta hände precis efter att jag åkt djupt puder, maskinen gick som den skulle första timmen.

Låter som tps problem.
Alt tjuvluft. Men det kändes långsökt.
 
Last edited:
A

AssaultRMK

Min tomgång fastnade även den också i måndags vid ca 3600, har något litet videoklipp på det också. Kommer senare..

Fruktansvärt trist med problem som inte är konstanta, det gör ju det hela SÅ mycket mer svårt för mekanikern att hitta felet. Men i och med att motorlampan lyste i början så bör ju iallafall något fel finnas lagrat, hoppas att det inte bara var gashängsbrytaren som indikerade.

Jag har lämnat in min på TT-Trading imorse, håller tummarna för att Pär i verkstan hittar något konkret fel på den snabbt så jag får komma ut i pudret igen, för föret är verkligen sjukt här uppe!
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
har samma problem med min! att den inte vill gå ner på tomgången utan rusar så de går av sig själv typ! Snacka med min ÅF idag om de och min hade varit inne förut för några felkoder och han hade inte sett nån fel med tps´en då iaf! Så han trodde det va att de hade bildats is inne i förgasarna på nått sätt! Ev tjuvluft för det har varit mkt snö nu! hade ett helvete med nödstoppen till gashandataget med! Skotern värkar inte va gjord för mer än 3 dm snö!
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
har samma problem med min! att den inte vill gå ner på tomgången utan rusar så de går av sig själv typ! Snacka med min ÅF idag om de och min hade varit inne förut för några felkoder och han hade inte sett nån fel med tps´en då iaf! Så han trodde det va att de hade bildats is inne i förgasarna på nått sätt! Ev tjuvluft för det har varit mkt snö nu! hade ett helvete med nödstoppen till gashandataget med! Skotern värkar inte va gjord för mer än 3 dm snö!
I förgasarna?? :whistle:
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja jag tänkte på båda dom två, sikket helsike. Finns ingen servicetid på 3 veckor heller :(

Troligtvis är det väl TPS, kan man titta över sånt själv? Tänkte en del har väl fått in fukt och skit där och då har det strulat som jag förstått det, detta hände precis efter att jag åkt djupt puder, maskinen gick som den skulle första timmen.
Du kan ta lös kontakten och kolla om det är fukt där. Eller ärgat på stiften.
Hade en polare vars maskin inte släppte ner tomgången. Samt gick skit under 6000. Och på den så ställdes TPSen in utan resultat. Blev en ny och sen dess har den gått bra.
 
A

AssaultRMK

Här kommer några klipp till på tvekningarna plus när den inte gick ner i tomgångsvarv:

[video]https://vimeo.com/59074970[/video]

Se sista klippet så förstår ni nog säkert varför jag vill ha min maskin ute i snön och inte inne på verkstan.
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Här kommer några klipp till på tvekningarna plus när den inte gick ner i tomgångsvarv:

[video]https://vimeo.com/59074970[/video]

Se sista klippet så förstår ni nog säkert varför jag vill ha min maskin ute i snön och inte inne på verkstan.

min tomgång fastnar exakt som på slutet av filmen! Dock aldrig haft en sån där tvekning !
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Även min tomgång fastnade vid ca 3500varv men den gick ner till det normala då jag tryckte tillbaka gasen som han gör i filmen.
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Har surrat med verkstan idag, dom juaterar / byter TPS enheter hela tiden och likaså gasbrytare. Däremot hade han aldrig bytt en spridare!

Kanske värt att testa byta tps först innan man ger sig på spridarbyte som jag tror kostar 2500, styck om jag förstod det rätt?

En tps ligger kring 1600kr
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Har tagit in skotern i varmgarage nu (något den inte är van vid, det ska härdas!) och ska undersöka imorgon. Skotern går inte dåligt, men den fastnar som sagt i varven till och från, inte hela tiden.

Hoppas jag får till det imorgon, skriver här om jag lyckas klura ut vad som är fel. På videon nedan så verkar det ju bara vara kärv med gashandtaget, det hade ju vart skönt.
 

anchull

Välkänd medlem
7 nov 2012
102
0
6
Tog lös avgasportarna å rengjorde å såg till att man kunde ta en nål å stick genom de där hålet(se tidigare inlägg som roppin skrev) och nu gick den som ett skott.

detta är alltså en rush 2011 med samma problem som ni verkar ha, att den tvekar/suckar/stryper.
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Kul att det löste sig! Testade detsamma på min -11 Men tyvärr utan framgång..

Ska kika om man kan lämna till ÅF och få några felkoder.
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Det vart så för mig men då var det bara att peta till på gasen så gick varven ner. Det var ungefär som att det hade blivit lite isbildning runt gasreglaget som gjorde att den inte gick ner helt.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Efter att min fick stå i varmgarage inatt så fastnar inte varven längre. Den kan ju ha vart blöt och sen har det bildats is och så har det strulat på det viset.

Det blir körning i helgen så vi ser väl om det kommer tillbaks!
 

anchull

Välkänd medlem
7 nov 2012
102
0
6
Kan ju alltid varit något sådant som fixade brorsans också, då den stod i varmgarage några timmar innan vi rengjorde avgasportarna. Var helt 100 på att vi skulle se samma resultat då avgasportarna inte alls såg ut att behövas rengöras.