Arctic Cat F6 -07 blöddrar, hjälp?

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
spraya runt gummina då den står på tomgång, ökar varven är det en spricka i dem
Sprayade på motor starter, det lät som att varvet kan ha gått upp lite men det kanske var en inbillning, marginell skillnad. Gick tillbaka och kolla varvet och det tickade lite upp och ner men inte mycket mer än normalt. Kunde dock inte hålla på sålänge för jag märkte att jag störde grannarna.

Men om man tänkte lite logiskt, kan det spruta ut soppa och olja där? Om man ger fullgas blir det så högt tryck att det kan spruta ut soppa eller är det snarare att motorn drar tjuvluft?
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Sprayade på motor starter, det lät som att varvet kan ha gått upp lite men det kanske var en inbillning, marginell skillnad. Gick tillbaka och kolla varvet och det tickade lite upp och ner men inte mycket mer än normalt. Kunde dock inte hålla på sålänge för jag märkte att jag störde grannarna.

Men om man tänkte lite logiskt, kan det spruta ut soppa och olja där? Om man ger fullgas blir det så högt tryck att det kan spruta ut soppa eller är det snarare att motorn drar tjuvluft?
Jag bytte mina spridartätningar innan ja började köra i vinter då jag fann torrsprickor.
 

meangreen

Aktiv medlem
2 dec 2009
72
0
6
Boliden, Sweden, Sweden
Sprayade på motor starter, det lät som att varvet kan ha gått upp lite men det kanske var en inbillning, marginell skillnad. Gick tillbaka och kolla varvet och det tickade lite upp och ner men inte mycket mer än normalt. Kunde dock inte hålla på sålänge för jag märkte att jag störde grannarna.

Men om man tänkte lite logiskt, kan det spruta ut soppa och olja där? Om man ger fullgas blir det så högt tryck att det kan spruta ut soppa eller är det snarare att motorn drar tjuvluft?
Jag skulle vilja påstå att den kommer att dra tjuvluft iom att du har undertryck i insuget när du hissar trottlarna. Men, den spottar ju tillbaka en del bränsle/olja ut i insuget och det är troligt att det även letar sig ut genom en trasig spridartätning. Kan vara värt att byta innan du byter tändspole, med lite tur kanske du slipper det senare. :)
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Jag skulle vilja påstå att den kommer att dra tjuvluft iom att du har undertryck i insuget när du hissar trottlarna. Men, den spottar ju tillbaka en del bränsle/olja ut i insuget och det är troligt att det även letar sig ut genom en trasig spridartätning. Kan vara värt att byta innan du byter tändspole, med lite tur kanske du slipper det senare. :)
Tittade lite noggrannare på läckaget och jag är nästan säker på att det är från avgassystemet.

En till dag i garaget ....

Började med att ta komp. prov, drygt 7 bar i båda cyllarna, va även nere med kamera och allt såg fint ut. Gjorde även ett noggrannare läcktest runt gummina och typ överallt. Inga tecken på läckage.

Sedan justerade jag om APV-vajrarna till 36 mm istället för 34,5 mm. Tycker den gick bättre, men fortfarande så tappar han ork ibland. Antingen under acceleration, eller att den tappar från högre varv. Oavsett så fastnar den på ca 6200 varv.

Jag lät den plågas lite på ca 6200 varv med fullgas, det började lukta bränt så jag tänkte att det kunde vara något med variatorn, att den jävlades.

Jag tog isär primären och såg att fjädern va av. YEESS tänkte jag, här har vi felet. Svetsa ihop fjädern, drog iväg, genast märkte jag att jag hade ett mycket bättre tillslagsvarv, 4200 istället för 3500 rpm.

Ut på isen, full speta, den gick kanon, släppte gasen, full speta igen, inga problem den gick som en dröm. Vände om och skulle hem igen, BÖÖÖÖÖÖH fast på 6200 varv ...

In i garaget igen, bytte tändspole och tändhattar, ut igen, fortfarande orkelös på 6200 varv och primär fjädern sprack igen ...

Tillbaka på ruta 1. Nåt jag har kommit fram till är iaf att den drar grymt mycket soppa och att den går bättre halvkall än varm. Tändstiften är svarta så den måste gå fett, eller så är det som det ska ...
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Svetsa fjädern?? De var lite väl innovativt av dig men inget jag skulle rekomendera nån annan att testa :)

Bara för att jag tycker så synd om dig med dina skoterbekymmer så ska du få en hel fjäder av mig om du vill betala frakten. PMa isåfall.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Ta lös vajrarna från Apv motorn och öppna avgasportarna manuellt och palla upp skotern och gasa...Återkom med resultat
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Dum fråga nu men det du skrev tidigare om att din motorlampa aldrig tänds. Det är ju en glödlampa i instrumentet, är det inte bara så att den är trasig?
Jag tycker din maskin visar många tecken på att gå i fail safe mode. Limp home kallar vissa det. Nyare maskiner med avgastempgivare gör så där när givaren är trasig, den vet inte hur varm den är så den fläskar på med alldeles för mycket bränsle för säkerhets skull. Givetvis i kombination med en felkod men den ser ju inte du eftersom din lampa aldrig tänds.

Du skulle ju kunna låna en mätare av någon, de passar mellan modellerna. Ber på förhand om ursäkt om detta redan testats.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Svetsa fjädern?? De var lite väl innovativt av dig men inget jag skulle rekomendera nån annan att testa :)

Bara för att jag tycker så synd om dig med dina skoterbekymmer så ska du få en hel fjäder av mig om du vill betala frakten. PMa isåfall.
Jätte gärna ;););)

Jag PM:ar adress.



Ta lös vajrarna från Apv motorn och öppna avgasportarna manuellt och palla upp skotern och gasa...Återkom med resultat
Ska testa det. Ska även kolla apv-servot igen med upprepade försök. Men det är aldrig några problem över 6900 varv, det är under det som den går dålig. Funderar på om den öppnar/stänger vid fel tillfällen. Aja värt att kolla iaf.



Dum fråga nu men det du skrev tidigare om att din motorlampa aldrig tänds. Det är ju en glödlampa i instrumentet, är det inte bara så att den är trasig?
Jag tycker din maskin visar många tecken på att gå i fail safe mode. Limp home kallar vissa det. Nyare maskiner med avgastempgivare gör så där när givaren är trasig, den vet inte hur varm den är så den fläskar på med alldeles för mycket bränsle för säkerhets skull. Givetvis i kombination med en felkod men den ser ju inte du eftersom din lampa aldrig tänds.

Du skulle ju kunna låna en mätare av någon, de passar mellan modellerna. Ber på förhand om ursäkt om detta redan testats.
Jo jag har funderat på det också, försökte ta isär hela instrument delen för att komma åt glödlampan. Men när jag väl hade tagit bort mätarglaset som kom jag inte längre. Såg inga skruvar och den vita mätartavlan satt som fan …

Funderar på om jag kan skapa felkod, typ koppla ur ena kontakten till ECU:n för att se om den varnar. Eller nåt annat tips?



Tack för alla svar och tips, det uppskattas verkligen!
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Verkar inte gå att byta de där lamporna, märkligt nog. Men hur som helst så måste du börja där, instrumentet är ditt enda hjälpmedel och din enda ledtråd.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Verkar inte gå att byta de där lamporna, märkligt nog. Men hur som helst så måste du börja där, instrumentet är ditt enda hjälpmedel och din enda ledtråd.
Ja då var det bra att jag gav upp och satte ihop grejerna igen :D


Om du tar ut tex kontakten till apv motorn så ska du få felkod direkt du startar skotern.
Ok, men apv motorn sitter så jävligt till på min, den sitter typ in mot tanken och det verkar vara mycket skruva för att komma åt kontakterna. Nån annan idé på vad jag kan koppla ur?


Räknande lite på timmarna, har ägnat lika många timmar i garaget som på skotern. Men man har ju lärt sig en hel del iaf.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ja då var det bra att jag gav upp och satte ihop grejerna igen :D




Ok, men apv motorn sitter så jävligt till på min, den sitter typ in mot tanken och det verkar vara mycket skruva för att komma åt kontakterna. Nån annan idé på vad jag kan koppla ur?


Räknande lite på timmarna, har ägnat lika många timmar i garaget som på skotern. Men man har ju lärt sig en hel del iaf.
Ganska säker på att det här slutar med att du lånar en mätare av någon.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Ganska säker på att det här slutar med att du lånar en mätare av någon.
Önskar att du hade rätt så man kan komma fram till vad som är problemet.

Koppla ur en av spridarna så ska check engine börja blinka
Bra tips, kopplade ur ena spridaren och fick felkod direkt. Hm.

Nu har man snett styre också, en polare hittade nämligen ett stort krondike i 60-70 blås. Jag satt bakom och ja, vi flög.
 
Last edited:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Fick som sagt ingen felkod på min apv då den började jäklas, testa ta lös vajrarna och sätt portarna i "öppet" läge för att se om den varvar som den ska..
Du skulle fått tag i en ecu efter du kollat detta (och det inte hjälpte) för att se så det inte är den som jäklas för dej.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Hade du bytt tändspolen? Min tändspole pajade förra vintern och den gick bra på låga varv men riktigt dåligt på höga varv och varvade inte mer än 7200rpm hur länge man än höll full gas.

Har fått reda på vad TPS värdena ska ligga på, det är följande:

Helt stängd: 0.413V (Vad som menas med helt stängd förstår jag inte, avstängd?)
Tomgång:0.697V
Full gas: 3.78-4.23V

Då är bara frågan hur man justerar TPS?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Tror inte det är apv strul, måste vara nåt annat.

Hade du bytt tändspolen? Min tändspole pajade förra vintern och den gick bra på låga varv men riktigt dåligt på höga varv och varvade inte mer än 7200rpm hur länge man än höll full gas.

Har fått reda på vad TPS värdena ska ligga på, det är följande:

Helt stängd: 0.413V (Vad som menas med helt stängd förstår jag inte, avstängd?)
Tomgång:0.697V
Full gas: 3.78-4.23V

Då är bara frågan hur man justerar TPS?
Tändspolen är bytt och även till salu, flång ny, passar 600 efi efter 07.

Vetefan om det är tps:en men absolut värt att mäta när du har värderna. Vilka kablar ska jag mäta?

Ska montera min fina fjäder som just nu ligger på posten, en trevlig medlem vid namn triple800 skänkte den :D

Btw, 4,2 l/mil blandad körning utan att ha pressat den är det vettigt?