Tack som hästar, ska ut till garaget nu..
Sprayade på motor starter, det lät som att varvet kan ha gått upp lite men det kanske var en inbillning, marginell skillnad. Gick tillbaka och kolla varvet och det tickade lite upp och ner men inte mycket mer än normalt. Kunde dock inte hålla på sålänge för jag märkte att jag störde grannarna.spraya runt gummina då den står på tomgång, ökar varven är det en spricka i dem
Jag bytte mina spridartätningar innan ja började köra i vinter då jag fann torrsprickor.Sprayade på motor starter, det lät som att varvet kan ha gått upp lite men det kanske var en inbillning, marginell skillnad. Gick tillbaka och kolla varvet och det tickade lite upp och ner men inte mycket mer än normalt. Kunde dock inte hålla på sålänge för jag märkte att jag störde grannarna.
Men om man tänkte lite logiskt, kan det spruta ut soppa och olja där? Om man ger fullgas blir det så högt tryck att det kan spruta ut soppa eller är det snarare att motorn drar tjuvluft?
Jag skulle vilja påstå att den kommer att dra tjuvluft iom att du har undertryck i insuget när du hissar trottlarna. Men, den spottar ju tillbaka en del bränsle/olja ut i insuget och det är troligt att det även letar sig ut genom en trasig spridartätning. Kan vara värt att byta innan du byter tändspole, med lite tur kanske du slipper det senare.Sprayade på motor starter, det lät som att varvet kan ha gått upp lite men det kanske var en inbillning, marginell skillnad. Gick tillbaka och kolla varvet och det tickade lite upp och ner men inte mycket mer än normalt. Kunde dock inte hålla på sålänge för jag märkte att jag störde grannarna.
Men om man tänkte lite logiskt, kan det spruta ut soppa och olja där? Om man ger fullgas blir det så högt tryck att det kan spruta ut soppa eller är det snarare att motorn drar tjuvluft?
Tittade lite noggrannare på läckaget och jag är nästan säker på att det är från avgassystemet.Jag skulle vilja påstå att den kommer att dra tjuvluft iom att du har undertryck i insuget när du hissar trottlarna. Men, den spottar ju tillbaka en del bränsle/olja ut i insuget och det är troligt att det även letar sig ut genom en trasig spridartätning. Kan vara värt att byta innan du byter tändspole, med lite tur kanske du slipper det senare.
Jätte gärnaSvetsa fjädern?? De var lite väl innovativt av dig men inget jag skulle rekomendera nån annan att testa
Bara för att jag tycker så synd om dig med dina skoterbekymmer så ska du få en hel fjäder av mig om du vill betala frakten. PMa isåfall.
Ska testa det. Ska även kolla apv-servot igen med upprepade försök. Men det är aldrig några problem över 6900 varv, det är under det som den går dålig. Funderar på om den öppnar/stänger vid fel tillfällen. Aja värt att kolla iaf.Ta lös vajrarna från Apv motorn och öppna avgasportarna manuellt och palla upp skotern och gasa...Återkom med resultat
Jo jag har funderat på det också, försökte ta isär hela instrument delen för att komma åt glödlampan. Men när jag väl hade tagit bort mätarglaset som kom jag inte längre. Såg inga skruvar och den vita mätartavlan satt som fan …Dum fråga nu men det du skrev tidigare om att din motorlampa aldrig tänds. Det är ju en glödlampa i instrumentet, är det inte bara så att den är trasig?
Jag tycker din maskin visar många tecken på att gå i fail safe mode. Limp home kallar vissa det. Nyare maskiner med avgastempgivare gör så där när givaren är trasig, den vet inte hur varm den är så den fläskar på med alldeles för mycket bränsle för säkerhets skull. Givetvis i kombination med en felkod men den ser ju inte du eftersom din lampa aldrig tänds.
Du skulle ju kunna låna en mätare av någon, de passar mellan modellerna. Ber på förhand om ursäkt om detta redan testats.
Ja då var det bra att jag gav upp och satte ihop grejerna igenVerkar inte gå att byta de där lamporna, märkligt nog. Men hur som helst så måste du börja där, instrumentet är ditt enda hjälpmedel och din enda ledtråd.
Ok, men apv motorn sitter så jävligt till på min, den sitter typ in mot tanken och det verkar vara mycket skruva för att komma åt kontakterna. Nån annan idé på vad jag kan koppla ur?Om du tar ut tex kontakten till apv motorn så ska du få felkod direkt du startar skotern.
Ganska säker på att det här slutar med att du lånar en mätare av någon.Ja då var det bra att jag gav upp och satte ihop grejerna igen
Ok, men apv motorn sitter så jävligt till på min, den sitter typ in mot tanken och det verkar vara mycket skruva för att komma åt kontakterna. Nån annan idé på vad jag kan koppla ur?
Räknande lite på timmarna, har ägnat lika många timmar i garaget som på skotern. Men man har ju lärt sig en hel del iaf.
Önskar att du hade rätt så man kan komma fram till vad som är problemet.Ganska säker på att det här slutar med att du lånar en mätare av någon.
Bra tips, kopplade ur ena spridaren och fick felkod direkt. Hm.Koppla ur en av spridarna så ska check engine börja blinka
Tändspolen är bytt och även till salu, flång ny, passar 600 efi efter 07.Hade du bytt tändspolen? Min tändspole pajade förra vintern och den gick bra på låga varv men riktigt dåligt på höga varv och varvade inte mer än 7200rpm hur länge man än höll full gas.
Har fått reda på vad TPS värdena ska ligga på, det är följande:
Helt stängd: 0.413V (Vad som menas med helt stängd förstår jag inte, avstängd?)
Tomgång:0.697V
Full gas: 3.78-4.23V
Då är bara frågan hur man justerar TPS?