Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11
En skotermotor har över 100 faktorer som kan skilja, en bromsbänk har 2 faktorer primärt,(Att tex. 40kg är 40kg samt att 8000varv är 8000varv) och sekundärt att väderstationen visar riktigt för att få CBHP.
Om jag själv ägde en skulle jag genast öka tändningen 2 grader med offset krysskil på en kort maskin, för att se hur den reagerar. 2 ynka grader kan väl ge 5-10hk mer om det är fel från början. Då kommer nästa ? eftersom man även förskjuter nollan 2 grader till insprutet vore det bästa att helt enkelt få ett annan programvara i boxen. Men där blir det stopp.
I såna här förfarande hör det till god sed att blir det ingen gain på HP går man tillbaka direkt till std krysskil,annat vore vansinne.
När motorn blir bromsad så hör man rent motorljud till skillnad under normalgång med mattljud mm. HCR har ett hörbart vekare motorljud över peaken än Ext och detta beror säkert på dom 2 graders lägre tändning.
Vill även nämna Rune, en A/C Åf i Norge som har bromsbänk fick låna en USA moddad ECU till F7 från Norska generalagenten med stränga restriktioner. På en som gav std 135hp gav denna 162hp, test på ytterligare en maskin gav 160hp! Ni som minns Haydays med första F7 prototyperna hur dom kom 1,2,3 i std klassen. Med detta förklarat att A/C är mkt bra motorer med medvetet sänkt effekt.
Det finns tur motorer och det finns Måndags exemplar. Se F mini klassen i Gokart där kan du köpa 50st motorer för att hitta en vinnarmotor.
Sen är det vad som sker bakom våran rygg i form av skillnader på effekt i USA vs Europa.
Tänk alla 800R som varit hit,som klagat hos sin ÅF på låg effekt utan gehör. Med färska effektmätningar åkt tillbaka till ÅF med bevis på endast 135hp mot 150 lovade och eftersom generalagenten fortfarande står på sig om 150hp har även dom förts bakom ryggen på sin storebror Brp USA.
I skrivande stund åker Hans Tomt förbi mitt öppna kontorsfönster med sin EXT och han är som han själv utrycker det "Mordnöjd" med sin 150hp setupp.