Bromsning Arctic Cat 800cc -11

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Daltech, kan du kolla egenskaper på mappen Runs och se antal maps & files och vilket datum mappen runs skapades i din dyno dator. Gärna en bild genom Prt Sc.
 

Daltech

Aktiv medlem
4 mar 2011
66
0
6
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Mulle, jeg har ikke dyno. Tror ikke jeg skjønner hva du mener heller. Case er at vi har en HCR 11a som ikke presterer. Den har nå vært gjennom 2 dyno sessions. Maskinen har en feil som ikke ligger i map. Ei heller mekanisk. Videre utredning av feilkilde kommer. Tallene er helt lik de som det snakkes om i denne tråden. Og det er defently noe feil på maskinen. Bremset nylig en 10a som viste helt friske tall. Samme ecu kjørt på 11a uten forbedring.
Den 11a som har bremset så lavt her, har et problem den og.
Har du MAP tools for konkuso ECU?
 
E

ejwbegysv

Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Inom 1-2 dagar bör artikeln om detta ligga ute på hemsidan... håll ut gott folk...
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

ok har läst artikeln nu.. men vad är felet då? i tidningen skrev ni att 2010 gav 159hk vid 8100rpm å nu testar ni både en 2010 å 2011 box å de ger bara 138,8hk.. :S
 
E

ejwbegysv

ok har läst artikeln nu.. men vad är felet då? i tidningen skrev ni att 2010 gav 159hk vid 8100rpm å nu testar ni både en 2010 å 2011 box å de ger bara 138,8hk.. :S
det blev lite dumt skrivet i tidningen, vi har ej själva dyno-testat en 2010a tyvärr utan det var enligt hörsägen.

Nu kommer vi förhoppningsvis få tag i en 2010a och testa själva.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Riktigt bra att ni har börjat bänka maskinerna! Ska bli intressant och se vad en 2010 ger.
 
E

ejwbegysv

Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

ok har läst artikeln nu.. men vad är felet då? i tidningen skrev ni att 2010 gav 159hk vid 8100rpm å nu testar ni både en 2010 å 2011 box å de ger bara 138,8hk.. :S
Jo HCR:en ger 138,8hk.

F8 ger 144hk.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Märkligt... mycke märkligt... Hur fn kan de va så stor skillnad på Pf racings bromsning och Mulles?!?! Vet självklart att det kan skilja från "bromsbänk" till "bromsbänk"... men inte så där stora skillnader... vadan detta??? hur många andra har bromsat så "låg" effekt på ac 800???! vad är det som inte stämmer, "skotrarna"?!?! eller "bromförfarandet"!!?!!?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

138.8hk??
driver ni med oss?
vet den som bromsar verkligen vad han håller på med?
isåfall var det väl 115-120hk i min förra crossfire 8 ??
för årets M8a går betydligt hårdare
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

En skotermotor har över 100 faktorer som kan skilja, en bromsbänk har 2 faktorer primärt,(Att tex. 40kg är 40kg samt att 8000varv är 8000varv) och sekundärt att väderstationen visar riktigt för att få CBHP.

Om jag själv ägde en skulle jag genast öka tändningen 2 grader med offset krysskil på en kort maskin, för att se hur den reagerar. 2 ynka grader kan väl ge 5-10hk mer om det är fel från början. Då kommer nästa ? eftersom man även förskjuter nollan 2 grader till insprutet vore det bästa att helt enkelt få ett annan programvara i boxen. Men där blir det stopp.
I såna här förfarande hör det till god sed att blir det ingen gain på HP går man tillbaka direkt till std krysskil,annat vore vansinne.

När motorn blir bromsad så hör man rent motorljud till skillnad under normalgång med mattljud mm. HCR har ett hörbart vekare motorljud över peaken än Ext och detta beror säkert på dom 2 graders lägre tändning.

Vill även nämna Rune, en A/C Åf i Norge som har bromsbänk fick låna en USA moddad ECU till F7 från Norska generalagenten med stränga restriktioner. På en som gav std 135hp gav denna 162hp, test på ytterligare en maskin gav 160hp! Ni som minns Haydays med första F7 prototyperna hur dom kom 1,2,3 i std klassen. Med detta förklarat att A/C är mkt bra motorer med medvetet sänkt effekt.

Det finns tur motorer och det finns Måndags exemplar. Se F mini klassen i Gokart där kan du köpa 50st motorer för att hitta en vinnarmotor.
Sen är det vad som sker bakom våran rygg i form av skillnader på effekt i USA vs Europa.
Tänk alla 800R som varit hit,som klagat hos sin ÅF på låg effekt utan gehör. Med färska effektmätningar åkt tillbaka till ÅF med bevis på endast 135hp mot 150 lovade och eftersom generalagenten fortfarande står på sig om 150hp har även dom förts bakom ryggen på sin storebror Brp USA.

I skrivande stund åker Hans Tomt förbi mitt öppna kontorsfönster med sin EXT och han är som han själv utrycker det "Mordnöjd" med sin 150hp setupp.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

är är ändå förundrad över skillnaderna!!!

Än en gång, citerar mig själv: "Hur fn kan de va så stor skillnad på Pf racings bromsning och Mulles?!?!" Tycker ändå att det är anmärkningsvärt...

skulle vara intressant om samma Hcr som bromsats till 138hk oxå bromsades hos Pf...??!! det intrssanta kan ju vara att se om den bromsar samma effekt (138hk) där så har ju AC isåfall en ruskigt stor skillnad på maskinerna..

samtidigt läser jag att Pf bromsat ett flertal ac 800 (155hk+) alltid, mest -10or men även -11or... etec800 gav ca 155hk oxå.. (kommer inte ihåg exakta siffror).
 
Last edited:

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Byarno, självklart samma effekt på samma skoter. Här har vi 170meter över havet men skulle någon hålla till på 1000 meter över havet blir det en viss skillnad på motor till motor beroende på ändrat mottryck i avgassystemet,lägre komp mm.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Mulle, visst förstår jag att det blir effekttapp när man kommer högre över havet (är ingen dununge inom skoteråking och motorer etc ;) ...)

Jag skulle ändå för den delen tycka det var intressant om samma HCR bromsades hos ex Pf som nu denna tråd startades om. Kan bromsförfarandet gå olika till (som Peckson skrev nåt om tidigare, citerar än en gång nedan), eller är de så att AC säljer maskiner med så olika effekt!!??! därför skulle det vara intressan i mina ögon...

""Ursprungligen postat av Peckson
Har bromsa en till 8:a/Cr denna gång årsmodell 11.. Första repan 154hp drog så den fick upp tempen sedan kyldes den ned till ca45gr körde en körning på totalt 9sek = 156.7hp =8150rpm.. Maskin stod i 20 min med fläkten samt utsug på i Cellen starta den drog ur den 3 gånger sedan en ny körning =158.5hp vid 8180rpm.. Testa Köra en gång till men denna nång med autoload direkt drog bara ur den lite snabbt inga rejäla ur-varvningar så att säga ett Swep test på totalt 8sek =151hp... Sedan testa jag slå av Till luften till Dynocellen så att maskin fick "dåligt med frisk luft utan en blanding av Avgaser/röken som blir trotts man har utsug som funkar bra körde igen med Autoload utan att dra ur den ordentligt vevhuset "lite"för varmt = 148hp 7980rpm......Ni får själv bedöma vad som är en korrekt bromsning och Effekt angivelse men enligt mina mätningar leverer års 10-11 Ac800 över 155hp om man ger den chansen att göra det..Skall Dyno köra en F8 Ext om jag hinner i veckan bara för att verifiera talen engång till...Har bromsa 9st totalt av dessa maskiner men då är de 7st 10r..Små skillnader i BR flöden har jag åxå upptäckt men någon stor effekt skillnad har dom inte uppvisa om man har gett dom en chans med tex nogrannare med dra ur den innan man laddar på belastningen.""
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Nejdå, men den det låg lite mer djup i det, väderstationen räknar om till CBHP även oavsett höjd.
Jag komenterar inte andra i branchen, men för att ge dig ett svar.
Man finner en stabil baseline på normal vattentemp och går vidare med förändringar. Data styrning av sekvensen gör bromsförfarandet exakt lika,gång efter gång.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Hur kan det komma sig att andra lyckas kräma ur 155-159hk ur en hcr -11 och du får ut 138.8hk??
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Vad betyder kräma ur i det sammanhanget, här hade jag ingen powercomander eller andra tillbehör att kräma ur mer effekt med.
Den här motorn orkade inte mer genom varvtalsregistret på fullgas och varför skulle det vara så svårt att ta in? Borde jag ha avstått att delge tidningen resultatet från denna motor och väntat till det dyker upp en piggare motor?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Hur kan det komma sig att andra lyckas kräma ur 155-159hk ur en hcr -11 och du får ut 138.8hk??
Hade din skoter gått bättre om Mulle fått ut 20 hk till på det exet?

Sluta tramsa nu grabbar, Polarisen hade inte heller så mycket hk men min går bra i alla fall.