Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11
Vad är rätt ??! Ska man mörka en dålig motor och bara publicera den bästa av tio.
Det finns motorer som alla ger samma effekt oavsett var eller tid på dygnet för att nämna några,Phazer FC 56hp, SXR 700 111hp, Rotax 1000cc 163hp, Lynx Ranger Mountain 03 & 04 139.5hp. Dessa motorer är stabila och ger samma effekt oavsett motortemp.
Raka motsatsen är tex. 800PT som samma motor kan diffa 120-134hp beroende på vattentemp,inte så trevligt att jobba med.
Till extremaste jag kört, en Italiensk 3cyl 350 båtmotor, metanol och 15000 varv. Här snackar vi diff på 40% i uteffekt bara du tittade på motorn.
Efter att kört dragracing mellan 88-03 och kuskat runt i landet så vet jag med flera hur mkt. det skiljer på samma motor beroende var man är,även fast man inte hade höjdskillnad.
bromsas på olika sätt, ja självklart för att spegla verkligheten på bästa vis, en fläktkyld kan man gärna köra tex. 3000-7200 varv med 50 Rpm/Sec för att djup studera, även praktiskt då en lågeffektare drar så lite bensin att man kan få hack i diagrammet på fuelflow eftersom flottörventilen stänger o öppnar.
En 240hp dragrace motor kör du snabbt, 300-600 Rpm/Sec 7000-9500 för att söka Peak och Bsfc,men kan även riggas att ligga på peak varv i samma tid som en dragrace repa tar, typ 6-7 sekunder för att spegla verkligheten.
Std motorer, 150-300 Rpm sec är normalt, det ger rättvis test som motsvarar vad gemene man plågar sin skoter.
Manuell vattenkran eller datastyrd vattenkran, manuell är inga problem för att söka toppeffekt och effekt på varvtal i dess närhet men ett stort B om man vill ha ett test från 4000-8500varv. En dator är helt enkelt snabbare än handleden. Övriga värden som avgastemp och fuelflow blir verklighet i diagrammet mot manuell körning som får diagram med högre bränsleflöde och temp på ett lägre varv än peaken.
Programvaran läser in med 200 gånger per sekund eller dyraste som läser 1000 gånger per sekund,(DynoTech uppgraderade förra året från 10 gånger till 100).
Byarno & Forre, håll tillgodo av enkla förklaringen. Jag bekostar ingen mer test av denna motor ur egen ficka mer och vi får vänta in tills jag kört 8st kundmaskiner till innan jag sprider resultatet från bästa motorn.