Bromsning Arctic Cat 800cc -11

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Det är inte frågan om min skoter går bättre eller inte, jag är nöjd med effekten i min. Hade jag velat ha mest effekt hade jag valt en apex turbo.
Det som stör mig är att det skiljer 20hk mellan olika bromsningar hos olika företag.
Något är det som inte stämmer
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Det är inte frågan om min skoter går bättre eller inte, jag är nöjd med effekten i min. Hade jag velat ha mest effekt hade jag valt en apex turbo.
Det som stör mig är att det skiljer 20hk mellan olika bromsningar hos olika företag.
Något är det som inte stämmer
+1

För min del tramsas inget!!! Finns absolut inget som är svårt att ta in i mitt lilla huvud... ;) jag bryr mig inte vad för effekt skotern ger... tycker jag att den levererar i "fält" även om den "bara" skulle ha 140hk så är de lungt för min del...

det som jag är lite brydd över är som talaren ovan (forre) skriver att det kan skilja så mkt som 20hk mellan olika bromsningar... de jag vill veta är om de är olika tillvägagångs sätt man bromsar på (och varför?) eller om maskiner av Arctic cats 800cc motor levererar olika från maskin till maskin...

"kräma ur"?!?!?! vad jag förstår så var ex HCR:en som Pf bromsade helt std, ingen powercommander eller annat tillbehör... factory_racing kan kanske svara på det då de var hans maskin som bromsades...

EDIT. såg nu att factory_racing skrev att den var helt STD.. :)


EDIT igen, till mulle: Så med andra ord så bromsas det på olika sätt!!! Som svar på ditt svar... detta är ert bromsnings sätt... citat: "Man finner en stabil baseline på normal vattentemp och går vidare med förändringar. Data styrning av sekvensen gör bromsförfarandet exakt lika,gång efter gång."

och Pfs ett annat då lr? av avd jag förstod på Pcksons text som jag citerat tidigare så bromsas det annorlunda... Peckson!?!?

Alltså min slutsats, det bromsas på olika sätt... vad är rätt??! ;)

Jag skulle vilja ha in Dysse i denna tråd... han kanske har bromsat nån 800HO oxå?!?!
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Vad det beträffar effekten på std skotrar och hur man effekt mäter en maskin tycker då jag i allafall att man ska ge den bästa chansen att leverera så mäter jag alltid när man tex har en referens maskin på tex Portningar..det innebär att man ser till att skotern har nya stift eller är garanterat i bra skick.Som tex arcticcat med Dubbel stift kan ena stifte ha klägga igen och det märks inte direkt så mycket förutom just när man ska ha den att levere max..Sedan tycker jag att man ska se hur tex piptempen påverkar effekten..testa några pulls så man känner motorkaraktären väl..För loadar man bara på med dynon utan att ta hänsyn om tex hur styrsystemet till maskin anpasar den helt totallt anorlunda lastpåverkan den utsätts för gentemot tex genom variatorn så kan det bli väldiga avikelser fort.. Sedan tycker jag att man ska se på talen om dom känns underliga lite kritiskt och kolla upp tex har kunden använt rätt olja-hur mår stiften/tändstift gapet ihopslaget -95/98oktan..har luft boxen fyllts med löv eller barr/ sand om den varit på släpet (vilket har hänt) titta om Avgastemp sensorn har klägga igen(vilket har ofta hänt när kunder kört fel olja)- Hinner maskin får kylining innan den körs nästa repa..... det finns oänliga faktorer som påverkar och med det vill jag ha sakt att dagens maskiner har väldigt realistiska effekt angivelser i dess marknadsföring om man tillåter den att prestera..Men vill man bara mata ingenom körningen så kan resultate bli därefter..tex höga Bsfc pga skit kassa stift...Mina Dyno tal är väldigt close Dynotechresorch och fram för allt så säger jag så här..test 07-08 F8 an kör sedan år 11as och fundera sedan en stund om det är 1-3hp skillnad mellan dom..samma gäller Polaris.. Jag har verifirera prestanda skillnader på våra test sträcker som är helt i linje med +10hp differansen på dessa maskiner..Sedan vem som bromsar rätt eller fel låter jag vara osakt..Jag kör på mitt sätt och kalibrer med 100lbs innom 1% använder väder station samt har även extra mätare som verifierar dom sifforna har dubbla nya anläningar mer kan man inte göra.
 

jonx

Medlem
18 dec 2010
18
0
1
Piteå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

mulle: du har bänkat min gammla re 800 för nån vecka sen som jag tidigare bänkat i luleå. det skiljer 14hk mellan era bänkningar. varför får du ut mindre både ur ac 800 och ur rotax 800 jämfört med bänkningar gjorda i norrbotten?
känns som att det är nånting annat som spelar in.
han som köpte min sa även att den gick fett för han när det var -10 och själv har jag kört den i +5 utan att den gick överdrivet fett med den bestyckningen..
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Vad är rätt ??! Ska man mörka en dålig motor och bara publicera den bästa av tio.
Det finns motorer som alla ger samma effekt oavsett var eller tid på dygnet för att nämna några,Phazer FC 56hp, SXR 700 111hp, Rotax 1000cc 163hp, Lynx Ranger Mountain 03 & 04 139.5hp. Dessa motorer är stabila och ger samma effekt oavsett motortemp.
Raka motsatsen är tex. 800PT som samma motor kan diffa 120-134hp beroende på vattentemp,inte så trevligt att jobba med.
Till extremaste jag kört, en Italiensk 3cyl 350 båtmotor, metanol och 15000 varv. Här snackar vi diff på 40% i uteffekt bara du tittade på motorn.
Efter att kört dragracing mellan 88-03 och kuskat runt i landet så vet jag med flera hur mkt. det skiljer på samma motor beroende var man är,även fast man inte hade höjdskillnad.

bromsas på olika sätt, ja självklart för att spegla verkligheten på bästa vis, en fläktkyld kan man gärna köra tex. 3000-7200 varv med 50 Rpm/Sec för att djup studera, även praktiskt då en lågeffektare drar så lite bensin att man kan få hack i diagrammet på fuelflow eftersom flottörventilen stänger o öppnar.
En 240hp dragrace motor kör du snabbt, 300-600 Rpm/Sec 7000-9500 för att söka Peak och Bsfc,men kan även riggas att ligga på peak varv i samma tid som en dragrace repa tar, typ 6-7 sekunder för att spegla verkligheten.
Std motorer, 150-300 Rpm sec är normalt, det ger rättvis test som motsvarar vad gemene man plågar sin skoter.

Manuell vattenkran eller datastyrd vattenkran, manuell är inga problem för att söka toppeffekt och effekt på varvtal i dess närhet men ett stort B om man vill ha ett test från 4000-8500varv. En dator är helt enkelt snabbare än handleden. Övriga värden som avgastemp och fuelflow blir verklighet i diagrammet mot manuell körning som får diagram med högre bränsleflöde och temp på ett lägre varv än peaken.
Programvaran läser in med 200 gånger per sekund eller dyraste som läser 1000 gånger per sekund,(DynoTech uppgraderade förra året från 10 gånger till 100).
Byarno & Forre, håll tillgodo av enkla förklaringen. Jag bekostar ingen mer test av denna motor ur egen ficka mer och vi får vänta in tills jag kört 8st kundmaskiner till innan jag sprider resultatet från bästa motorn.
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Att maskiner lämnar en diff på ca 1-10 hk i olika bänkar har ju varit känt i mååånga år. Nått som alltid verkar stämma att bänkar man hos mcx och mulle så är det inga glädjesiffror utan man kan lita på att det är verkliga hk och kan möjligen vara någon extra i motorn ^^.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Jonx, ang din skoter så tror jag vi gick ner från 50 till 20 på lågfart för att få skotern att dra sig själv från släpvagnen,huvudmunst. var ingen större ändring på.
Tidigare hade din motor gett 152hp med ett bränsleflöde på nära 0.90 i Bsfc, Nu gav den 138 (tror jag, kan kolla exakt på jobbet om det behövs), med normala 0.67.
Jonx, vad tror du själv?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

jag har vaken bromsat arctics nya 800 eller 800 r std , F8 -10 gav 156 hp i samma bänk ...( en bigbore 860 R gav 146 hp )
för att få en rättvis effekt krävs det att man loggar vattentemp och helst även centerpiptem så effekten tas under fälmässiga förhållanden ,
bsfc och vattentemp ska anges med effekten , vilken effekt motorn ger vid 35 grader är ju inte så intressant om termostaten öppnar vid 50 , vad är varm och "för varm" ? nyare motorer som sänker tändningen och fetar på fö allt möjligt är kinkigare , en tex lätt trimmad 800 löste knacksensorn (med låg effekt som följd) om man drog den för sakta genom mellanregistret men det fungerade bra i fält då det området passeras på ett ögonblick , på dynotech står det om hur E-tecen sänker avgasportarna och effekten när avagssystemet blir för hett , - kör man kanske omkring så hela våren eller bara ibland ?
den bästa f7.a jag bromsat std var en -03 som gav 135 hp , i princip exakt samma effekt som både i mora och jokkmokk !
att kalibrera en bänk rätt är enkelt , vad felet på en Arctic 800 ho som ger 140 hp är har dock inget svar på , men nånting är det
 

jonx

Medlem
18 dec 2010
18
0
1
Piteå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Jag är ju ingen motortrimmare själv.
Men av någon anledning verkar maskiner på samma höjd gå fetare där nere och leverera lägre effekt. Han som köpte min berättade om en sdi som knappt gick när han startade den nere i dalarna när han kom med den från piteå.
Att den fick dom där bsfc-värdena liknar vad vi såg med luftfiltrena på plats, när vi sedan plockade bort dom gav motorn mer effekt och högre bsfc. Hur det då kan komma sig kan då inte jag förklara.
Varför skulle bsfc gå ner för att du bestyckar ner lågfart?
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Att maskiner lämnar en diff på ca 1-10 hk i olika bänkar har ju varit känt i mååånga år. Nått som alltid verkar stämma att bänkar man hos mcx och mulle så är det inga glädjesiffror utan man kan lita på att det är verkliga hk och kan möjligen vara någon extra i motorn ^^.
Det här är verkligen intressant annalys som funnis så många å jag kan komma ihåg..Den anlägning som visar minst är den som är rätt..är det inte så att dom anläggningarna som visar det som 90% av dom övriga tex USA etc etc etc är mer trovärdiga..Utan min rekation kommer genom att den som aviker mest är den som är rätt är ju helt sjukt enligt mitt tycke..Om vi skulle efterleva detta så kommer vår värd att bli väldigt konstig eller har jag fel?.. Tycker bra att man ska komma ihåg att vi lever på 2000talet samt att när det gäller effekt mätning så finns det otaliga faktorer som spelar in som jag beskrivit ovan och som är direkt relatelat till vad slut summan blir..Jag står för det jag sakt tidigare att Skotertillverkarna är inte sååååå långt från sanningen i sina angivelser om man ger maskinen en ärlig chans...Men vill man ha ett dåligt mätvärde går det att ordan likväl som att få det bra.. Sedan att uppvisa den som ger minst hp som ett riktmärke är ju åxå väldigt underligt varför inte den som ger bäst eller mitt i mellan? Jag bara undrar? För att försöka hitta det svara fåret och ladda upp den grafen och bedömma en hel år gång av maskiner som skit är ju helt banalt? Jag tycker att man ska ta en funderare över situationen som uppståt..
 
22 apr 2008
0
0
0
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Polaris 800 -11 ger normalt ca 150 hk i bromsningar, om den har 7 hk mindre än AC 800 hos mulle så stämmer säkert siffrorna, exakt siffra är ju ointressant, det är jämförelsen med konkurrenter som är intressant. Hur många hk hade Doo 800 hos mulle?

Bara som bonusinfo har jag vid kappkörning ospårat på myr/sjö hamnat en halv skoterlängd före HCR -11 med Pro rmk och ett antal längder före summit 800 -08.
Är det samma mattlängd på din och de andra skotrarna. Har en viss inverkan vid kappkörning på en myr. Har du 162" kontra 153"?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Peckson: vad hade HCR -11 för bsfc?
hade varit intressant se kurvan
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Vet inte alls vilken bänk i Sverige som visar mest rätt eller så. Beror som andra skriver på yttre omständigheter med mera på att vissa bänkar visar så olika. Plus vem som bänkar maskinerna. Vad som är intressant om man gör nånting på sin maskin är ju att man kör maskinen i samma bänk efter man gjort nånting. Ska man kolla skillnader i effekt i mellan olika modeller så är det mest rättvist att köra alla i samma bänk och sen om det går att få 20 hk mer eller mindre i en bänk i ryssland är jävligt ointressant.

Nånting som är jobbigt är när "pelle" varit och bänkat sin viper med bender rör och får 160 hk i en annars orörd motor(överdrev antalet hästar men tror ni förstår min poäng).
 

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Tror absolut att både Mulles och Pecksons dynos visar 100% rätt. Skulle man ta upp samma motor som bromsades hos Mulle till Peckson skulle han säkert få samma "låga" effektsiffror. Men man kan ju inte dra alla arctic 800 motorer över samma kam, det är ju fan löjligt. Bara för att en specifik motor inte ger utlovat "pullver" så blir det genast livat, självklart är någonting på tok med den motorn. Alla som kört nya 800motorn vet att den levererar mycket körglädje, den har väl dessutom bromsat utlovad effekt i ett flertal olika bänkar båda i sverige och utomlands?
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Tror absolut att både Mulles och Pecksons dynos visar 100% rätt. Skulle man ta upp samma motor som bromsades hos Mulle till Peckson skulle han säkert få samma "låga" effektsiffror. Men man kan ju inte dra alla arctic 800 motorer över samma kam, det är ju fan löjligt. Bara för att en specifik motor inte ger utlovat "pullver" så blir det genast livat, självklart är någonting på tok med den motorn. Alla som kört nya 800motorn vet att den levererar mycket körglädje, den har väl dessutom bromsat utlovad effekt i ett flertal olika bänkar båda i sverige och utomlands?
nä inte alla över en kam. men nu ha juh mulle bromsat 2st, en f8 å en hcr 146hk resp 138,8hk. isf fall då har han fått två då som är felande å inte levererar effekt som dom ska?
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Egentligen är väl frågan väldigt enkel. Om mulle har en rigg som är kalibrerad med en viss noggrannhet enligt en metod som är allmänt vedertagen så är siffrorna korrekta. Finns det ett godkänt kalibreringsprotokoll så mäter riggen korrekt. Tror inte Mulle använder sig av en rigg som inte visar korrekta värden. Anledningen till att siffrorna inte är lika beror på att motorerna har ett fel.

Förstår inte alls att man använder USA som en referens att man mäter korrekt. Har man verifierat/justerat riggen enligt en allmänt vedertagen metod så mäter den korrekt. Jag jämför med vågar inom industrin kontra badrumsvågar.

Skulle vara kul att veta noggranheten på en rigg samt repeterbarheten. Hur många procent får den visa fel för att vara godkänd?. Vilket intervall bör man då kontrollera riggen?

Summa summarum. Har mulle gjort en verifiering av riggen så är siffrorna korrekta. Referera inte till USA eller moster Greta. Skiljer det 7 HK eller vad det var så är siffrorna helt korrekta på just de motorer mulle testat. Så är det bara.
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Sv: Pf racing bromsar HCR 800 -11

Har kört både gammla motorn 07/08/09 och nya som jag själv har i min hcr.alltså test kört hela skotern.Och nog kan jag då påstå att de är en riktigt markant skillnad effekt mässigt. som dag/natt.. Mulle f8an du bromsa måste de vara nå skumt fel på isf?. jag skulle gärna kommit med min maskin och bromsat hos dig om jag visste att det skulle ge mer än när du bromsade f8an+ att snowmoblie kanske kunde vara på plats då och gjort ett nytt repotage om ac 800. För den levererar mer än 146hp det är jag helt säker på, Om det är du mulle som gör nått fel när du bromsar eller om det är fel på f8an du bromsa kan jag inte svara på. Vet att de skiljer ecu på f8an mot m/cf men att de skulle vara sån effekt diff på f8an mot m/cf tror jag inte. Så vars är de skon klämmer?