”Budgetbygge” Axys boost 8R 146”

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Har gjort flänsen för anslutningen mellan pipa och bakåt.
På förra turbobygget svarvade jag denna delen ur en stor järnbit, tog tid... och på trippelprojektet gick en hel original ljuddämpare åt för att få ut denna flänsen, vilket också blev massa kapning och tog också tid..
Så denna gång gjorde jag en pressjigg och gjorde en helt egen. Gick både snabbt och blev bra.



 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Luftburken inkl ventilen är nu helt klar och sitter monterad. Ska upp en slang till den övre luftburken sedan för kall luftintag.



Har börjat jobba vidare med avgassidan, gjort anslutningen mellan pipa och turbo och även fäste för lambdasond på denna.
 
Reactions: Startgas1

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Får man verkligen rätt lambdavärden med sonden efter turbo? På fyrtakatare så funkar de bra men på tvåtaktare vill man undvika tvåtaktsslem och sätta den där de är som hetast och minst slem. Jag sätter dem i pipan i tak en bra bit ut från avgasport där de är som ljusat sot.De blir minst 30cm ut från kolv typ i slutet på krökens megafon där den övergår till fetaste delen på pipan. Mer fördelar att ha den där är att den kan sticka in lika mycket som på en fyrtaktare utan att den går sönder. Där bakom turbo högt upp i extraröret lär den gå ganska fri från tvåtaktsslem men jag tror den kommer gå väldigt kall.
Eller hettar turbon upp avgasrena såpass att de blir lika heta som i pipans hetaste del i kröken?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Får man verkligen rätt lambdavärden med sonden efter turbo? På fyrtakatare så funkar de bra men på tvåtaktare vill man undvika tvåtaktsslem och sätta den där de är som hetast och minst slem. Jag sätter dem i pipan i tak en bra bit ut från avgasport där de är som ljusat sot.De blir minst 30cm ut från kolv typ i slutet på krökens megafon där den övergår till fetaste delen på pipan. Mer fördelar att ha den där är att den kan sticka in lika mycket som på en fyrtaktare utan att den går sönder. Där bakom turbo högt upp i extraröret lär den gå ganska fri från tvåtaktsslem men jag tror den kommer gå väldigt kall.
Eller hettar turbon upp avgasrena såpass att de blir lika heta som i pipans hetaste del i kröken?
Nu kommer den sitta innan turbon, men har alltid haft den efter turbon förut och det har fungerat fint och hållit bra, aldrig kört sönder någon sond hittills. Men sätter den här för den blir mindre i vägen.
Och eftersom detta är ett budgetprojekt så vill jag inte svetsa i originalpipan :)
 
Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Väldigt mycket jobb med ljuddämparen och alla fästen å detaljer som måste göras.

Bild på det utgående röret från dämparen. Iden med dämparen är att ha så mycket perforerad dämpande yta som möjligt och ändå ha ett högt flöde genom dämparen. Och i tidigare byggen har det fungerat mycket bra.


Bild på innanmätet av själva dämparen. Denna korgen är sedan klädd med brandfilt.


Måste säga att jag är väldigt nöjd med att ha skaffat en riktig pelarborr. Körde här 90mm rostfritt med hålsåg.



Här är dämparen 99% klar, fattas bara 2st fästen för fjädrar.
Svetspricken i mitten är för att hela dämparen är gjort i återvunnen rostfriplåt, så det var ett litet hål där helt enkelt.
Men jag hatar verkligen att jobba i rostfritt, är hårdbearbetat och krångligt att svetsa då det deformeras så mycket då det leder värme dåligt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Har du testa väga din burk kontra original? =)
Har inte vägt den med en sifferväg, bara hållit i varsin arm och de är rätt lika, något tyngre men då är turbon monterad också då den är en del av ljuddämparen :)
Men ska kolla vikten.
 
Reactions: monno

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Fixat oljeanslutningen till turbon, dragit ur en oljeanslutning från ett trasigt motorblock. Borrat och brotschat upp ett hål i anslutningen som följde med till turbon. Sen bara pressat in oljeanslutningen.
Sen blir det en vanlig oljeslang till denna nippel med en glasfiberstrumpa över närmast turbon.

 
Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Fixat avslutet på tunneln och som även är fästet för baklyset. Då jag har en kylare där nitarna normalt ska sitta så har jag använt de yttre skruvarna på baklyset i mitten istället. Sen kabelhållaren på tunneln sätts med dubbelhäftande tape, då denna inte är lämplig att nita fast längre. Lite svart pulverfärg på denna så är det klart sen.



 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Då bakdelen är helt klar nu så är det bara till att göra klart det som är framtill.
Har gjort klart den övre luftburken, eller anslutningen till luftburken.



Så nu bör det inte vara långt borta till start.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Har fixat variatorvikterna.
Samma vikt och profil som förut.
Tänkte också visa hur man kan köra med betydligt lägre tillslagstryck på fjädern utan att tillslaget blir för lågt.
Normalt med 77-78gram så får man köra med en 180 fjäder för att få ett lämpligt tillslag och hållbarheten på dessa fjädrar är inte bra.
Men med denna viktplacering så kan man köra med en 150 fjäder som håller i evigheter.

Modifierad 10-70 vikt som nu väger 77gram.


En vanlig 10 serie vikt.


Har även slipat ner klacken på undersidan så vikten hamnar lite lägre jämfört med standard.
 
Reactions: pro_climber och mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Vilken av moddarna ger mest för att man ska kunna köra svagt starttryck på fjädern? Om de är att vikta långt ut så fu nkar de inte bra på en maskin utan turbo för där lägger man ju på vikt över hela vikten. Slipar man vikten på baksida klack så den ligger djupare in i varren på tomg = rullen kommer närmara pinnbulten så den börjar rulla tidigare på viktkurvan så blir de väl att man måste köra starkare fjädertryck i start?
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.785
56
48
Grängesberg
Det är att man lägger vikt på baksidan av vikten, om jag förstår rätt.
Den extra vikten blir att hamna på "fel sida" av vridcentrum på bulten till vikten.
Den vikten motverkar utväxling och hjälper fjädern att hålla emot vid tillslaget.
Men så fort vikten rört sig lite så hamnar allt vikt på "rätt sida" och gör så att det växlar på. :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Vilken av moddarna ger mest för att man ska kunna köra svagt starttryck på fjädern? Om de är att vikta långt ut så fu nkar de inte bra på en maskin utan turbo för där lägger man ju på vikt över hela vikten. Slipar man vikten på baksida klack så den ligger djupare in i varren på tomg = rullen kommer närmara pinnbulten så den börjar rulla tidigare på viktkurvan så blir de väl att man måste köra starkare fjädertryck i start?
Om man kollar på bilden nedan ser man start positionen på vikten när den sitter i variatorn.
På denna vikten ligger all vikt ovanför linjen och all vikt är då användbar för att motverka fjädern vid tillslag.
Skulle man slipa så man ändrar vinkeln på den gula sträcket så hamnar en del av vikten under den röda linjen.
Detta kan man göra om man inte vill ändra totalvikten utan bara tillslaget.
Givetvis är det mycket viktigt att shimsa om variatorkorset då denna modifiering ändrar remspelet.
Tycker fördelen med denna modifiering är att man kan ha ett rätt högt tillslag men ändå mjuk inkoppling och när vikten växlar ut till rätt sida av det röda sträcket så matar den på som vanligt.

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.763
844
113
Kramfors
Bra förklarat då jag fattar :) Så skulle alla vikter varit tillverkade så man slapp dessa hårda fjädrar. På min pro rmk har aluminiumet där viktens baksida vilar nött ner sig så den beter sig som slipad vikt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Har provstartat och kört maskinen lite lätt i helgen, har ju varit obefintligt med snö men skönt att kunna testa den lite innan man drar till fjälls, men verkar mycket lovande.
 

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
28
5
3
Dalarna
Grymt projekt, riktigt inspirerande att se dina byggen-sjukt fin finish på allt du tillverkar/bygger.

Aningens off-topic, vad rekommenderar ni experter för nitar till en Polaris Axys tunnel-har precis satt sågen i min egen tunnel och letar alternativ på nitar att köpa som inte kostar som original för att få ihop allt igen, lyftbåge och tunnelbitar, baklyse osv.

Ska bli kul att följa hur den här maskinen blir/går framöver :)

Allt gott!