”Budgetbygge” Axys boost 8R 146”

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.224
1.058
113
Stora Blåsjön
Grymt projekt, riktigt inspirerande att se dina byggen-sjukt fin finish på allt du tillverkar/bygger.

Aningens off-topic, vad rekommenderar ni experter för nitar till en Polaris Axys tunnel-har precis satt sågen i min egen tunnel och letar alternativ på nitar att köpa som inte kostar som original för att få ihop allt igen, lyftbåge och tunnelbitar, baklyse osv.

Ska bli kul att följa hur den här maskinen blir/går framöver :)

Allt gott!
Tack!
Jag har kört med stavex stålnitar 4.8mm.
Absolut inga alunitar får komma i närheten av chassiet, köpte en maskin som var nitad lite här och där med 4.8mm alunitar och det sitter inte bra, det blir glapp på nolltid.
Till plasten funkar alunit utmärkt. Brukar köra stavex svarta med stor skalle där, brukar även passa på att täta plastdelarna som är runt variatorerna så det blir tätt också. Men baklyset brukar jag nita med stålnit mest för att skallen blir för stor på de svarta nitarna med stor skalle.
 
Reactions: E.Gson

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.224
1.058
113
Stora Blåsjön
Hatten av om den funkade så bra på första testen 👌
Har kommet betydligt med snö nu så har kunnat kört lite mer (dock i mörker, svårt att se alla mätarna), fixat en mapp switch också så man kan köra med 2st olika mappar och enkelt byta. Går tokfett på topp och men basmappen är rätt safe så i en perfekt värld kanske man till och med kommer ner på en nollad basmapp och bara kör på tryckmappen.
Är ju en del ändringar från förra maskinen bla bättre insug och spridarna sitter på original plats.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Jag bruka även utnyttja etanolläget vid mappning för då vet man vad 4-5% mer soppa ger för afr värde i hela registret. Men de lär nog du göra också.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.224
1.058
113
Stora Blåsjön
Provade 2st andra mappar nyss och nu börjar den går riktigt bra. Tagit bort ca 15% soppa på basmappen. Så nu går den i princip bara på tryckmappen. Får testa såhär till helgen och se hur det funkar.
Hade semisläckt ett stift igår, så den gick risigt idag i början :)
 
Reactions: Peter666

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.224
1.058
113
Stora Blåsjön
Vilken basmapp utgår du ifrån?
Kanske var otydlig, med basmapp menar jag PC5ans Varvtal/TPS mapp alltså den vanliga, sen finns det en till mapp i PC5an som baseras på Varvtal/Tryck.
Båda dessa mappar är från förra maskinen. Men denna verkar trivs bäst med enbart Varvtal/Tryck mappen och typ nollad basmapp. har dock kapat av sidoportarna på avgasgiljotinerna då jag inte vill ha det skrotet i turbon när dom lossnar, så den vill ha något mer soppa.
 
Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.224
1.058
113
Stora Blåsjön
Har fixat förstärkningar till skidorna. Den en skidan hade väldigt ovala hål så detta var ett måste.
Skidorna är nästan nya men dom var skitbilliga pga detta.



 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Smart de läggs på min biologiska databank 👌
Men jag fattar inte hur man kan slita ut hålen för mina Gripperskidor fick jag byta ut pga att de va helt slutköra runtom de va i stort sett bara styrstålen kvar men hålen va intakta!? Skidorna jag köpte beg va rel slut också men hålen va kanonfina. Är de utslitna bussningar som tar dem eller kör folk med dåligt fastdragna skidor?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.224
1.058
113
Stora Blåsjön
Smart de läggs på min biologiska databank 👌
Men jag fattar inte hur man kan slita ut hålen för mina Gripperskidor fick jag byta ut pga att de va helt slutköra runtom de va i stort sett bara styrstålen kvar men hålen va intakta!? Skidorna jag köpte beg va rel slut också men hålen va kanonfina. Är de utslitna bussningar som tar dem eller kör folk med dåligt fastdragna skidor?
Ovala hål blir när man kör in i något så skidan ståller sig rakt upp. Speciellt i kombination med hårdare skidgummin, plasten ger sig. Sen kan jag tänka mig att när de väl blivit lite ovala så går det fortare för att de ska bli ännu mer ovala.
Men det är det viktigaste att kolla när man köper ett par beggade gripperskidor att hålen i plasten är runda och inte glappar (lite glapp är normalt för det är den ytan som är "lager") är de ovala så ska de vara billiga...
 
Last edited:
Reactions: Boost III

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Fränt projekt!, kul att se.
Vad tycker du om dämparna, har just satt ett set på min 9R men inte hunnit testa ännu.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.224
1.058
113
Stora Blåsjön
Fränt projekt!, kul att se.
Vad tycker du om dämparna, har just satt ett set på min 9R men inte hunnit testa ännu.
Kul att höra!
Har inte kört jätte mycket med dämparna än, bara lite hemma på åkrarna men idag till fjälls.
Hemma provade jag ene grej över ett krön/kulle på åkern körde med res och bra fart över kullen och tryckte bromsen precis på toppen så man får fram skotern och då blir det några meters dropp med platt landning och det känns inte änns.
Men idag har jag kört riktigt körning och kan bara säga att jag gillar dom skarpt. Bara kört på mjukaste läget än så länge men det duger gott i den lösa pudersnön.

För övrigt har maskin funkat riktigt bra idag klart över förväntan. Första tanken är urkörd hade lite problem med övervarv i början men satte i en ultimaxrem och det blev lite bättre. Men sen vid lunch så ändrade jag lite i mappen och tog av lite tändning vid överladd och mer soppa där för att få att döda lite hästars på topp och pumpgas efter det har det funkat perfekt. Finns lite mer att hämta från stillastående till fullgas men jag har pillat på en ny mapp nyss för det området så imorgon ska den fasiken vara riktigt fin att köra, och då ska även ultimax remmen bort för gillar inte dessa då de har så varierande egenskaper beroende på temperatur på remmen.
 
Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.224
1.058
113
Stora Blåsjön
Idag började bränslepumpen krångla, så det blev inte så mycket kört med turbon då den gick riktigt risigt ibland, utan det fick bli med indyn istället.
Syntes framför allt på tomgången då afr värdet började skena och sen svarade den extremt dåligt på gasen, sen kunde den gå bra ett tag men kunde klippa lite när som och DET kom fram på displayen.

Har en annan pump jag ska sätta i och testa, men köper nog en helt ny. Ska se om jag fixar något att mäta bränsletrycket med också.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.224
1.058
113
Stora Blåsjön
Köpte en ny pump i måndags och svetsade på 1gram mer vikt. Modifierade mappen något och har kört hela dagen idag utan ett enda DET och jag har riktigt provocerat den. Och den grå riktigt bra nu, svarar riktigt bra från helt stillastående och full gas på en gång.
Ändrade tillbaka tändningen i mappen så jag inte dödar massa hästar, en intressant grej också med för lite tändning är att det blir som en antilagg, fast på full gas/för mycket laddtryck, vilket inte är optimalt då laddtrycket skenar något då så det blir ännu mer :) Men nu slipper man det med mer vik.t så.
Börjar nästan kännas som en OEM maskin nu. Får väll se hur länge den håller dock :)
 
Reactions: tackasen

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Va snabbt du fått den gå bra du borde jobba på polaris utvecklingsavdelning för du gör garanterat en bättre mapp på en vecka än något annan fabrikant får till på 3 år. Jag va ut o mappade min Pro rmk i dag också efter att ha råkat mappa in den med trasiga reedventiler på en cylinder. Nu med täta V-force så gick de köra 13:1 afr värde på full mutter utan DET" De gick inte förut för då gick den snålt på en cyllen och fett pa andra så när jag provade köra v13:1 då så spikade ena cylindern som hade täta reeds. Jag fick köra den neråt 12-5:1 då men de va nog 13,7: på ena och 12 på feta cyllen. Jag kunde inte fatta varför den spikade på så fet mapp som 12,5. Bikeman toppen måste jag säga är bra för att hindra spikning man kan köra den bet snålare än org toppen trots samma kompförhållande 12,5:1 exakt som de beskriver i skryttexten.
Hur snålt afr värde törs du köra med turbomaskinen på full mutter halv gas och 0-30 kmt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Jag skulle tro din turbo kan köras bet snålare med en Bikeman topp med samma kf eller den med lägre kompf för jag är skeptisk till att 850 org topp är bättre än de äldre 800a topparna? Här nedan visar jag överst org 800 topp och till höger nere Par topp 12,5 och vänster Bikeman 12,7:1 som jag svarvar om till lite smalare swuishband så den åkte ner till 12,4-12,5:1. Även med 12,7 till 1 som är en sok höghöjdstopp så va den mindre spikbenägen än org toppen även på låg höjd och en hel del rappare i botten så jag ångrar att jag tog ner den. Par toppen är inte dålig hellre men mer spikbenägen så jag föredrar Bikeman.
30846