”Budgetbygge” Axys boost 8R 146”

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Som många säkert vet har jag kört lynx två säsonger nu och den har funkar mycket bra, motorn och fjädringen är verkligen på topp.
Däremot är det inte riktigt en polaris i skogen :)
Så man började fundera på vad nästa maskin ska bli, då nypriserna har skenat så blev jag otroligt o-pepp på att köpa en ny maskin igen, och jag har haft minst lika roligt på min korta andra maskin.
Sen har ju polaris ingen turbo i 146" så att bygga en sådan av en boost blir bara löjligt dyrt, och dessutom så anser jag inte boosten som helt fungerande än, inte jämfört med turbo R iallafall som är klockren.

Så då blev det inköp av en billig 2017 pro-rmk 155" vilket idag kostar typ 1/6 av en ny maskin. Så denna ska jag kosta på massor och göra den som jag vill ha den. Det blir typ samma maskin som jag byggde tidigare, men kommer att åtgärda vissa grejor innan de går sönder denna gång :)
Att det blev en 800 är dels för jag känner den motorn väl och har kört turbo på den tidigare med bra resultat, gillar inte riktigt gången på 850in och 9R är på tok för dyra.
Sen finns det otroligt mycket delar att få tag på. Sen om man ska vara helt ärligt så är det inte mycket som skiljer en shorty axys och en matryx, mer än plasten.

Turbokitet blir typ samma som tidigare men jag kommer att göra en bypass likt den som brp har för det fungerar riktigt bra, då får man inga nackdelar med turbon i respons. Sen en PC5 med tändning och tillkopplad mapsensor. Kommer att köra med bara original spridarna, har inte bestämt om jag ska flytta spridarna eller ha dom där dom ska sitta. Tror jag ska ha dom i original placering så vforcereedsen kan vara kvar, dessa tål inte bensin…
Sen turbon blir en Pulsar GTX2860 Gen2, ska ha lite snabbare respons än den förra turbon jag körde Garrett GT2860R, detta är en kinesturbo men av bättre sort och dessa ska vara riktigt bra sägs det. kostar ca hälften mot en garrett, ingen ide att köpa en lyxturbo när det är så lätt att det hamnar skrot i avgas proppellern.

En bild från när jag hämtade den. Sitter ett riktigt äckligt dekalkit på den, bränt av solen mm. Men det positiva är att dekalerna suttit på sen maskin var ny så kåporna är i nästan perfekt skick.


Håller på att samlar in delar och vissa saker är restade som matta och kolvar så det kommer senare i höst.
Sen kommer jag sälja iväg allt som blir över på denna maskin men det kommer upp annonser efter som lite senare.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Nu är maskin inne i garaget och håller på att monteras ner.



Lite intressant med en gulmärkt (prototyp) motor, men jag tror om man ska avgöra på datum på ecu mm så är det bara magnapullkåpan som är bytt någon gång.


Boggieskenorna är äntligen skickade från finland, så de lär dyka upp vilken dag som helst i veckan.

Detta kommer att säljas från maskin:
Dämparna runt om
Boggieskenor
Frontbåge
Bakbåge
Starthandtag billet
Fotsteg
Styrspindlar
mattan är redan såld.

Skicka ett PM om det är något som behövs så kan vi nog komma överens.
 
Reactions: monno

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Maskin nästan helt naken nu,


Den främre pyramiden har råkat ut för ett spontant kolfibersrörsfraktur, nya passande alurör har inhandlats.


Har öppnat upp motorn också och till min överraskning så var den helt oskruvad förutom magnapullkåpan som är bytt. perfekt skick på cylindranra och vev. Den har gått ca 420mil. Man har ju inte höga förväntningar när man öppnar en sådan motor :) , speciellt på en billig maskin, så man får väll säga att man gjorde en bra affär denna gång, annars har man mest köpt trasiga saker...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Här ger jag mig, behöver inte ta isär den mer nu :)



Fixat den främre pyramiden samt höjt rören till fothålkarna.




Sen fick jag äntligen hem boggieskenorna, men de var värt att vänta på! Jäklar vad bra de ser ut, svårt att fånga med kameran. Iceage känns som budget i jämförelse :)
Förbereda för antistabb också så man slipper kapa de framtill. Jag hoppas att de är typ 10-15mm längre än iceageskenorna så man har mer marginal att sträcka matta också så blir det 10/10 toasters.



 
Reactions: neden

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Tog och kapade av maskin ikväll. Börjat montera lynx kylaren.
Kommer bara köra med denna och inget mer, men den kyler säkert dubbelt så bra som de släta originalkylarna.

Har inte riktigt räknat ut hur jag ska göra bakdelen än, om jag ska göra någon slash inspirerat eller inte, men det lutar nog mot det då jag inte behöver bry mig i kylarna.

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Man ska inte fundera för länge så jag tog och kapade lite baktill.







Sen en bakbåge på detta så blir det nog rätt bra. Linjen undertill på sidorna kommer att kapas efter bågen sedan.
 
Reactions: andhag

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Har fått i boggie och matta, monterat framvagnen, nya dämpare blev det även där.
Och en react framvagn och skidor är fortfarande dyra så de ska hållas fast av lite stabilare spindlar.
Det satt redan en 37" framvagn med maskinen men då jag köpte dämpare till react så blev maskin för låg så andra a-armar behövdes.

 
Reactions: Startgas1

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
De här låter inte som ett budgetbygge :)
De vore kul att höra slutliga kostnaden föär de brukar ju dra iväg mer än man räknat med.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
De här låter inte som ett budgetbygge :)
De vore kul att höra slutliga kostnaden föär de brukar ju dra iväg mer än man räknat med.
Haha, nä det börjar mer bli ett lyxfällanbygge :)
Men bygget håller fortfarande en god ekonomi, får jag bara allt skrot som blir över sålt så ligger det på vad en något högt prissatt begagnad likvärdig maskin ligger på.
 
Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Länge sedan jag lade upp något nu, men var tvungen att ta in en skitbil i garaget.

Har fixat en ikke frontbåge. Väldigt mycket toe in på bilden ser jag nu :)


Har bytt dynöverdrag då det gamla var väldigt risigt. Det gamla:


Ett dekalkit åkte på också, tanken var först att köpa original dekaler men sneglade också på ett dekalkit och Swetown ville gärna hjälpa till med ett kanonpris på ett kit så det fick bli så...



Då chassiet är klart så blir det nu turbobygge framöver.
Har börjat med insugs bypassen:
'
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
448
12
18
Snyggt byggt, har du gjort front bågen själv, vilken maskin är kylaren ifrån.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Håller på med vakuumventilen till insuget.



Nästan klar här, lite gängor och hål kvar. Och lite mer material från ventilen ska bort (den svarta).



Luftburk är påbörjad.

 
Reactions: suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Härre jefflar va fint 👍 Har org polaris Boost vakumventil? När jag byggde min enstånka XR650r turbo så satt jag också dit vakumventil in till luftburk. Provkörde först med en 70mm avloppsklocka och den funkade klockrent men gick sönder efter 20 min. Jag satt då dit reedventiler mot en platt gummiklädd yta och de funkade väl hyfsat men senare byggde jag liknande din ventil fast inte lika fin såklart, den funkade bättre än reedventiler den öppnade bättre(lättare och tätade förmodligen bättre. På den fyrtaktsstånkan gav de bet bättre bottendrag innan turbotrycket kom.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Härre jefflar va fint 👍 Har org polaris Boost vakumventil? När jag byggde min enstånka XR650r turbo så satt jag också dit vakumventil in till luftburk. Provkörde först med en 70mm avloppsklocka och den funkade klockrent men gick sönder efter 20 min. Jag satt då dit reedventiler mot en platt gummiklädd yta och de funkade väl hyfsat men senare byggde jag liknande din ventil fast inte lika fin såklart, den funkade bättre än reedventiler den öppnade bättre(lättare och tätade förmodligen bättre. På den fyrtaktsstånkan gav de bet bättre bottendrag innan turbotrycket kom.
Boosten har reeds in i luftburken, och brp kör med en vakumventil, 72mm precis som denna och det funkar mycket bättre än reeds. Den ventilen går dock inte köpa lös utan bara hela burken vilket blir rätt dyrt om man bara behöver ventilen.
Skönt när man har en fabriksmaskin bredvid så man kan jämföra lite lösningar och fjädertryck på ventilen mm :)