2021

  • Trådskapare Deleted member 36046
  • Startdatum

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
435
84
28
norrland
Jag vet bara av bänkningar från MCX och anser dom vara den mest intressanta eftersom dom kör även konkurrenternas maskiner i samma bänk enskilda bänkningar som man läser om lite vart som helst på nätet brukar jag inte lägga allt för stor vikt vid. Det finns åtminstone 3 st bänkningar av Artic hos MCX som visar liknande resultat 1 original maskin 1 med pipa och pc5 och sen har jag för mig dom körde nån med optimerad box. Även 10 hk är ju ganska mycket på maskiner som kämpar om kunder i samma klass.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Bänkningarna stämmer säkert men det är inget som märks när man kör (konstigt nog). Om det är variatorer, geometri eller annat vet jag inte. Imponerande är det i vart fall 👍
 
Reactions: krappen

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
MCX och SR är ju väldigt tydliga (i videoklippen iaf) att man bara kan jämföra bromsningar som sker i princip samma dag.
Marklund påpekar gång på gång att bänken kompenserar för temp och lufttryck, men att den inte är 100% i det.

Kort det som hänt A-C tror jag är att BRP är alltid BRP, är man störst är det lättare att fortsätta vara störst (Se bara på VW). Och Polaris lyckades 2011 i princip förändra hela skotermarknaden i och med PRO-RMK och deras värvning av Burandt. Dels gjorde man en maskin som man nog får erkänna tog lösnömaskinerna till nästa nivå. Sen knöt man till sig den hetaste profilen som fanns inom snöskotersidan (och det har man fortsatt med, se Caleb).
Året efter lanserad A-c Pro-climb som många trogna A-C åkare tycker var sämre än gamla M8 (kommer ej ihåg vad chassiet heter på dom?) Och i den vevan lyckades man fibbla bort den näst populäraste skoterprofilen till BRP.
Här nånstans förlorade/gav man upp matchen. Mest troligt p.g.a dålig ekonomi.
Jag förknippar ju t.ex. fortfarande A-C med 2012 M800 som har otroligt konstig hopsättning av kåporna och känns allmänt amerikansk. Än fast Alphan har helt annan hopsättning.

Det man skulle gjort med Alphan är ju att man skulle knackat lite andra former på tunneln, bytt all plast och kallat den en helt ny skoter. Vare sig den har en skena eller två. Och i samma veva kastat lite pengar på Caleb Kesterke.
 
Reactions: suregom

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
435
84
28
norrland
Som det är i dag så är ju faktiskt BRP den som kommer med mycket nytt som 850 shoot start och nu turbo och dom har både 2T samt 4T motorer så dom har nog maskiner som passar de flesta önskemål. Hur såg försäljningen ut för Artic för 15-20 år sen hade dom bra snurr på affärerna lika som deras sammarbets partner Yamaha hade en gång i tiden men sen har dom tappat massor genom åren till att i dag vara minst (tror jag). Försäljningen för Artic borde ju stiga en del nu när Yamaha i princip säljer deras 2T modeller och ökad försäljning ger förhoppningsvis lite kulor in som kan läggas på utveckling. Man får ju hoppas att både Yamaha samt Artic kan växa lite för ökad konkursens mot polaris samt BRP är bra för kunderna.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
235
53
28
Karlstad
Känner mig otroligt gammal som inte förstår mig på grejen med att köpa saker efter att ha sett någon på youtube använda dem.
Skulle själv aldrig handla efter enbart sådan "marknadsföring". Som att säga om den coolaste grannen i kvarteret kör Volvo så är det per automatik den bästa bilen...
 
Reactions: mas

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
435
84
28
norrland
Håller med där finns ju massor med duktiga åkare på youtube på alla fabrikat så vem bryr sig vem som åker vad. En sak jag tänkt på och som blir riktigt konstigt är när Burant håller på med kapade tunnlar om jag sponstrar nån vilket jag antar att Polaris gör vill jag inte att den maskinen ska byggas om till att likna en BRP maskin det blir på nått sätt dålig reklam för det egna märket men BRP är säkert tacksamma.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Har klivit på en alpha den här säsongen från en brp 850. Hela drivlinan på alphan måste vara så mycket effektivare för jag upplever precis samma som Soldi. Alphan bara matar och bygger fart som inget jag kört tidigare.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
Håller med där finns ju massor med duktiga åkare på youtube på alla fabrikat så vem bryr sig vem som åker vad. En sak jag tänkt på och som blir riktigt konstigt är när Burant håller på med kapade tunnlar om jag sponstrar nån vilket jag antar att Polaris gör vill jag inte att den maskinen ska byggas om till att likna en BRP maskin det blir på nått sätt dålig reklam för det egna märket men BRP är säkert tacksamma.
Polaris är väll bara tacksam för att Krister inspirerar folk till att kapa bort sin 5års garanti på skotern. Och mer lik brp blir dom knappast, tror inte Krister har med sig 4-5 reservremmar när han är ute å kör ;) Men jag skulle bli riktigt förvånad om polaris inte kommer med kortare tunnlar till 2022, för det är precis det folk nu vill ha. För det finns knappt några nackdelar, har man provat vill man inte ha en fulllång tunnel längre. Är man skeptisk så har man inte provat :). Till och med AC har det idag...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Jag hörde av en kompis kompis brors dotter att Polaris skulle komma med en skoter med en skida!? Men jag hittar inget om det ,har hon drömt det tro?
Undra om de är den här videon de sett
 
Last edited:

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
67
25
18
Kalix
Känner mig otroligt gammal som inte förstår mig på grejen med att köpa saker efter att ha sett någon på youtube använda dem.
Skulle själv aldrig handla efter enbart sådan "marknadsföring". Som att säga om den coolaste grannen i kvarteret kör Volvo så är det per automatik den bästa bilen...
För den yngre generationen som konsumerar tuben och instagram på ett annat sätt än många av oss äldre så blir dom givetvis påverkade av att det gödslas med Khaos- och BRP-videos/bilder. Känslan att få vara del i en trend är en drivkraft som inte ska underskattas.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Ang vikten så reagerade jag på att när om det var snowrider test så hade dom alphan med stor kylare plus elstart i testet, mot pro rmk, summit å DS. Hade i mitt tycke varit mer intressant med hardcore alphan, för nog väger dom extra sakerna något kilo...
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
435
84
28
norrland
Polaris är väll bara tacksam för att Krister inspirerar folk till att kapa bort sin 5års garanti på skotern. Och mer lik brp blir dom knappast, tror inte Krister har med sig 4-5 reservremmar när han är ute å kör ;) Men jag skulle bli riktigt förvånad om polaris inte kommer med kortare tunnlar till 2022, för det är precis det folk nu vill ha. För det finns knappt några nackdelar, har man provat vill man inte ha en fulllång tunnel längre. Är man skeptisk så har man inte provat :). Till och med AC har det idag...
Tveksam till att garantin rycker om man kapat tunnel så länge man har en bra handlare. Om tex skotern skär och dom ser att den gått varm kan jag hålla med om att man blir utan ersättning men om allt ser ok ut så bör en vettig handlare ordna en ny motor och framförallt om det är kända fel. Tror inte heller Krister har med sig 4-5 remmar när han är ute och kör och vem har det inte hört talas om nån och gissar att dom här fräna killarna inte kör med original grejer i variatorerna och vet vad som funkar bra till deras körning.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
435
84
28
norrland
Har klivit på en alpha den här säsongen från en brp 850. Hela drivlinan på alphan måste vara så mycket effektivare för jag upplever precis samma som Soldi. Alphan bara matar och bygger fart som inget jag kört tidigare.
Man kan ju bara fantisera hur bra den skulle gått om den hade haft lika hög effekt som konkurrenterna det bör bli en killer om dom släpper en 850 eller ännu lite större och dessutom får ut budskapet på ett bra sätt att den går bättre än konkurrenterna. Effekt säljer bra även om det troligtvis är få som behöver det.
 
Reactions: krappen

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Till och med AC har det idag...
Ännu en sak är A-C PR avdelning inte förtjänar annat än uppsägning på.
BRP gör en stor sak av att man kör med kortare tunnel. Lynx hade ju osthyveln så det blev en snackis automatisk. Ski-Doo ser till att ha det som en ny "feature". För man vet att det är inne med det. (Inne och inne, tycker också det är underbart, bortsett från när man ska försöka lyfta skotern baktill, hävarmen gör stor skillnad för en klenis)
Men A-C orkar inte ens nämna att man har det. Har man nämnt det så har man inte direkt skyltat med det åtminstone.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
34
Norrbotten
Känner mig otroligt gammal som inte förstår mig på grejen med att köpa saker efter att ha sett någon på youtube använda dem.
Skulle själv aldrig handla efter enbart sådan "marknadsföring". Som att säga om den coolaste grannen i kvarteret kör Volvo så är det per automatik den bästa bilen...
Lite det jag var inne på,
Summit har ju lång kylare och gissar på att dom testade den som hade shoot start.
Ska man jämföra maskiners vikt så tar man ju dom modeller som är lika, om dom skulle tagit en sks istället för pro T.e.x så skulle ju polaris vikt ha ökat med säkert minst 15 kilo.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
34
Norrbotten
Ännu en sak är A-C PR avdelning inte förtjänar annat än uppsägning på.
BRP gör en stor sak av att man kör med kortare tunnel. Lynx hade ju osthyveln så det blev en snackis automatisk. Ski-Doo ser till att ha det som en ny "feature". För man vet att det är inne med det. (Inne och inne, tycker också det är underbart, bortsett från när man ska försöka lyfta skotern baktill, hävarmen gör stor skillnad för en klenis)
Men A-C orkar inte ens nämna att man har det. Har man nämnt det så har man inte direkt skyltat med det åtminstone.
Precis ac har ju kört med kortare tunnel i många år på M modellerna , dom var ju innan lynx med detta, men ac har aldrig gjort pr för det vilket är väldigt idiotiskt när man tänker på det.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
435
84
28
norrland
Lite det jag var inne på,


Ska man jämföra maskiners vikt så tar man ju dom modeller som är lika, om dom skulle tagit en sks istället för pro T.e.x så skulle ju polaris vikt ha ökat med säkert minst 15 kilo.
Både summit samt DS hade ju lång kylare och gissar på Shoot start så dom bör vara hyffsat likvärdig med AC men visst blir galet med en Polaris med kort kylare och utan elstart i samma test..
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
435
84
28
norrland
Precis ac har ju kört med kortare tunnel i många år på M modellerna , dom var ju innan lynx med detta, men ac har aldrig gjort pr för det vilket är väldigt idiotiskt när man tänker på det.
Nu får man väl hoppas på att köpare framförallt inom det segmentet har lite koll på vilka maskiner som har kort tunnel om man söker efter det. Jämför man Artics tunnel med BRP och framförallt Lynx så ser Artics tunnel lång ut men det kanske beror på att dom kör med traditionell stänka.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Lite det jag var inne på,


Ska man jämföra maskiners vikt så tar man ju dom modeller som är lika, om dom skulle tagit en sks istället för pro T.e.x så skulle ju polaris vikt ha ökat med säkert minst 15 kilo.
Min Polaris 2019 RMK 155 SKS ES vägde lika mycket som 2019 Arctic Cat M 8000 Mountain Cat Alpha One 154 så Polaris är lättare.
Finns i tidningen skoter från 2019.